به گزارش خبرنگار ایرنا، هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از روز سهشنبه ۲۳بهمن با مشارکت ۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی در سالنهای مختلف نمایشگاه بینالمللی تهران آغاز به کار کرد و تا بعدازظهر روز جمعه ۲۶ بهمن ماه پابرجا بود؛ نمایشگاهی که در آن استان فارس نیز با برخورداری از ۵۰۳ متر فضای غرفه حضور پُررنگی داشت و یکی از بزرگترین غرفههای نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود.
این غرفه با بهکارگیری چهار ضلع گردشگری و عناصر هویتی فارس در طراحی جدارههایش در تلاش بود تا در طول برگزاری نمایشگاه توانمندیهای این استان پهناور را به منصه ظهور برساند و عرصهای برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان برجسته فارس در حوزه صنایعدستی و هنرهای تجسمی باشد؛ هنرمندانی که درصدد بودند با حضور در این رویداد به جذب گردشگر و رونق گردشگری در فارس کمک کنند.
برپایی غرفه فارس با حضور هنرمندان
برخی از آنها حضور در این رویداد را فرصتی برای جذب سرمایهگذار میدانستند اما معتقد بودند که این رویداد هم مانند دورههای گذشته با کم و کاستیهایی رو با رو بود.
معصومه قاسمیزاده هنرمند منبتکار که از شهرستان آباده در این نمایشگاه حضور یافته بود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه از نظر کمی و کیفی بسیار خوب برگزار شد و غرفه فارس یکی از زیباترین غرفههای این نمایشگاه محسوب میشد اما برنامهریزی برای چیدمان به ویژه در روز نخست نمایشگاه خوب نبود و بهتر بود از افراد متخصص و با سلیقه برای این کار بهره گرفته میشد.
این منبتکار جوان که به گفته خودش حدود ۶ یا هفت سال سابقه فعالیت در این رشته هنری دارد در خصوص دغدغه هنرمندان فارس در این عرصه گفت: بسیاری از منبتکاران آباده بیمه ندارند و تسهیلاتی هم که برای منبتکاران در نظر گرفته میشود اولویتبندی نشده؛ این در حالیست که میبایست تسهیلات به صورت عادلانه و منصفانه برای همه هنرمندان در نظر گرفته شود.
ساره انصاری هنرمند شیرازی که در عرصه نگارگری و نقاشی ایرانی فعالیت دارد هم در رابطه با بینظمی در روز نخست این رویداد گفت: این نمایشگاه به ویژه در روز نخست با بینظمی همراه بود؛ بینظمی که موجبات دغدغه غرفهداران را فراهم کرده بود؛ البته از نظر من نمایشگاه امسال فرصت خوبی را برای برگزاری ورکشاپ نگارگری و ارائه آثار هنری ایجاد کرده بود.
این هنرمند درباره دغدغه نگارگران به خبرنگار ایرنا گفت: متأسفانه برای ارائه و عرضه آثارمان حمایت نمیشویم و مکانی جهت فروش این آثار در اختیار نداریم؛ شناخت مردم و ارگانها حتی ارگان صنایع دستی نسبت به این رشته کم است و با وجود اینکه نگارگری هنری است که در دورههای مختلف در ایران فعال بوده اما هنوز هم در میان عموم مردم هنری ناشناخته است؛ مردم این هنر را به اسم مینیاتور میشناسند و با نگارگری سنتی هم آشنایی زیادی ندارند.
در حقیقت هنرمندان حاضر در این نمایشگاه معتقد بودند برگزاری این نوع رویدادها کمک شایانی به شناخت مردم از هنرهای اصیل ایرانی میکند و با فراهم کردن زمینه جهت جذب سرمایهگذار به اشتغالزایی و کسب درآمد برای هنرمند میانجامد.
غلام فلاح پور فعال صنایع دستی که در رشته خاتمسازی مشغول به فعالیت است در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در سالهای گذشته در حوزه صنایع دستی نمایشگاههایی تخصصی جهت فروش برگزار میشد که غرفههای این نمایشگاهها با حمایت مسئولان به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار میگرفتند؛ به همین دلیل اکثر هنرمندان برجسته استانها در رشتههای مختلف در این رویدادها شرکت میکردند و این نمایشگاهها هم به صورت قدرتمندی برگزار میشدند اما اخیرا هنرمندان برای شرکت در نمایشگاههای صنایع دستی چهار یا پنج روزه باید حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه کنند؛ این هنرمندان برای اینکه ضرر نکنند و هزینه اجاره غرفه و ایاب و ذهاب را جبران کنند مجبورند ضعیفترین کیفیت کار را با ارزانترین قیمت به مردم عرضه کنند.
برگزاری ورکشاپ در نمایشگاه
او سطح کمی و کیفی نمایشگاه امسال را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: در نمایشگاه گردشگری امسال که در قالب ورکشاپ هم برگزار شد هنرمندان فاخر هر استان با حمایت مسئولان حضور یافتند؛ این نمایشگاه بر خلاف برخی از نمایشگاهها، بازاری برای فروش نبود چراکه دستاندرکاران برگزاری این رویداد بر این باور بودند که حضور اساتید و هنرمندان دعوت شده به این رویداد که آثارشان حرفی برای گفتن دارد برای استان بسیار سودمند است؛ البته هنرمندان میتوانستند از فرصت حضور در نمایشگاه استفاده کنند و به جذب سرمایهگذاران بزرگ برای کسب درآمد از طریق هنرشان بپردازند.
فلاحپور که معتقد است استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفت، ادامه داد: باید میان نمایشگاه و بازار فروش محصولات صنایعدستی تفاوت باشد؛ برای فروش محصولات باید محلی مجزا از نمایشگاههای تخصصی در نظر گرفته شود.
این هنرمند یادآور شد: این نمایشگاه فرصتی را برای آشنایی گردشگران خارجی با صنایعدستی فارس فراهم کرد؛ امیدوارم در سالهای آتی هم نمایشگاهها برای هنرمندان هزینه نداشته باشد و آثار فاخر در آنها به نمایش گذاشته شود.
به گفته او هنرمند تمام وقت و سرمایه خود را برای تولید آثار فاخر هنری صرف میکند و آثار هنری او شناسنامه یک استان است؛ لذا این هنرمند باید با قدرت در این نوع رویدادها شرکت کند و شرایطی فراهم شود تا آثار خاص خود را به نمایش بگذارند و با سرمایه گذاران وارد تعامل شود.
فلاحپور بر ضرورت خرید مردم از کارگاههای هنری تأکید کرد و ادامه داد: باید فرهنگسازی شود تا مردم برخی از هنرها را از کارگاهها خریداری کنند؛ با این کار هم کارگاه رونق میگیرد و هم کار خوب به دست مردم میرسد؛ در واقع کارگاه هنری موظف است هر اثر را با ضمانت به دست مردم برساند.
او شایستهسالاری را از ضروریات انتخاب هنرمندان برای حضور در نمایشگاههای خارج از کشور دانست و افزود: بایستی از همه هنرمندان برجسته برای شرکت در نمایشگاههای خارج استفاده شود چراکه هنرمندان به عنوان نماینده و سفیر کشور ایران در این رویدادها حضور مییابند؛ نباید فقط از عده خاصی برای شرکت در رویدادهای خارج از کشور استفاده شود.
وجه تمایز غرفه فارس چه بود؟
و اما مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس هم که معتقد است نمایشگاه یکی از ابزارهای مؤثر برای معرفی ظرفیتهای استان فارس به شمار میرود در خصوص برپایی غرفه فارس در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران و وجه تمایز این غرفه در مقایسه با سایر غرفهها گفت: برای معرفی ظرفیتهای گردشگری نیاز به ابزارهایی است و تجربه ثابت کرده میزبانی و برگزاری رویدادها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ یکی از این ابزارهای کلیدی مشارکت در برگزاری نمایشگاههای بینالمللی است.
محمد ثابت اقلیدی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: امسال با شعار «فارس، شکوه تمدن و تدین» تلفیقی از فارس به عنوان خاستگاه تمدن ایلامی، هخامنشی و ساسانی و حرم شاهچراغ (ع) و سایر بقاع متبرکه به نمایش درآمد و تلاش شد تا به لحاظ برندینگ و مفهومی، آرایههای معماری و عناصر هویتی فارس از جمله دروازه ملل، کاخ آپادانای تختجمشید، کاخ ساسان سروستان و کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد بر جداره غرفه این استان طراحی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: همچنین نوع پوشش سربازان، زنان و مردان هخامنشی و ساسانی به منظور پرداختن به بحث روایتگری در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته بود و هنرورهایی برای این کار به یاری گرفته شده بودند که اجرای این ایده هم مورد استقبال قرار گرفت.
او یکی از اقدامات متمایز فارس در مقایسه با سایر غرفهها را بحث آموزش و آگاهیبخشی به نسل کودک و نوجوان دانست و گفت: برای تحقق این مهم یک محوطه تاریخی در این غرفه شبیهسازی شد تا قشر کودک و نوجوان با حضور در آن با دورههای مختلف تمدنی و کاوشهای باستانشناسی آشنا شوند و فرآیند مرمت اشیا و آثار را فرا بگیرند؛ در تکمیل این فرآیند هم به کودکان و نوجوانان موزهداری آموزش داده میشد.
ثابت اقلیدی با یادآوری اینکه شیراز شهر جهانی صنایع دستی و آباده شهر منبت است گفت: در نمایشگاه امسال شرایطی فراهم شد تا هنرمندان صنایع دستی بتوانند در این رویداد حضور یابند و نسبت به برگزاری ورکشاپ اقدام کنند چراکه امروزه کارگاههای زنده صنایع ستی میتوانند مقاصد گردشگری را شکل بدهند؛ در واقع بسیاری از گردشگران علاقمند هستند که در این کارگاهها حضور یابند و آموزشهای لازم را فرا بگیرند.
او حضور فعالانه انجمن راهنمایان گردشگری در این نمایشگاه را از دیگر تمایزات غرفه فارس با سایر غرفهها دانست و گفت: این افراد توانمندیهای فارس را در حوزه تمدن و زیارت برای بازدیدکنندگان به منصه ظهور رساندند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی فارس حرم مطهر شاهچراغ (ع) هم غرفه مستقلی را در این نمایشگاه راهاندازی کرد و بستههای تبلیغاتی و متبرکی توسط دستاندرکاران این غرفه میان مردم توزیع میشد.
راهاندازی میز تخصصی ایران و تاجیکستان
او درباره راهاندازی میز تخصصی ایران و تاجیکستان در این رویداد گفت: یک میز تخصصی ایران و تاجیکستان در این نمایشگاه راهاندازی شد و بخش خصوصی از این طریق به صورت حرفهای با تاجیکستان ارتباط مستقیم برقرار کرد؛ همچنین وزیر گردشگری تاجیکستان هم در غرفه فارس حضور یافت؛ در واقع تمام تلاش خود را برای کار کردن روی بازار تاجیکستان در حوزه فرهنگی، ادبی و سلامت به کار گرفتیم.
ثابت اقلیدی از راهاندازی میز بی تو بی در این رویداد خبر داد و گفت: بیش از ۳۵ پیش تفاهمنامه بیزنسی میان فعالان بخش خصوصی فارس با همتایان خارجی آنها منعقد شد؛ این پیش تفاهمنامهها در فرمت استاندار طراحی و راههای ارتباطی هم ثبت شد تا بتوانیم از این طریق پروژهها را پیگیری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس از انعقاد قرارداد با دانشگاه صنعتی شیراز خبر داد و گفت: با ۲۴ مقصد گردشگرپذیر استان قرار داد بستیم و دانشگاه هم نیازسنجی و مطالعات زیرساختی را برای این مقاصد گردشگری انجام میدهد.
او از حضور پررنگ رسانه فارس در این نمایشگاه یاد کرد و یادآور شد: امسال شرایط حضور اهالی رسانه فارس در این نمایشگاه فراهم شد؛ خبرنگارانی که اتفاقات این رویداد و توانمندیهای استان فارس را به عنوان یک استان مهم و استراتژیک در حوزه گردشگری و رسانه به خوبی منعکس کردند.
هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران هم به پایان رسید و حالا باید منتظر ماند و دید که استان فارس از این نمایشگاه چه دستاوردهایی را به ارمغان میآورد؟