جوان آنلاین: شورای صنفی نمایش فهرست فیلمهای اکران نوروزی ۱۴۰۴ را اعلام کرد، اما درجمع فیلمهای اعلام شده، نامی از کمدیهای حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال دیده نمیشود.
از میان هشت فیلم اعلام شده، سینمای کمدی دو فیلم، سینمای کودک و نوجوان دو فیلم و سینمای غیرکمدی و اجتماعی چهار فیلم دارند. معمولاً در اکرانهای نوروزی چشمها نخست به سوی فیلمهای کمدی میچرخد و این سؤال به ذهن میرسد که آیا این فیلمها امکان رکوردشکنی در گیشه را دارند یا نه.
نکته جالب توجه در مورد فیلمهای کمدی حضور نداشتن کمدیهای حاضر در لیست اکران نوروزی است. با اینکه جشنواره امسال در ژانر کمدی پنج فیلم داشت، اما هیچ کدام از این فیلمها در لیست اکران نوروزی قرار ندارند. عجیب اینجاست که ابراهیم عامریان در نشست خبری فیلم «کفایت مذاکرات» عنوان کرد که بهخاطر اکران نوروزی در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است.
حق کمدیهای جشنواره خورده شد
عامریان در جشنواره چهل و سوم عنوان تهیهکننده و پخشکننده دو فیلم کمدی «کفایت مذاکرات» و «صددام» را برعهده داشت. او در گفتوگو با «جوان» درباره حضور نداشتن فیلمهایش در لیست اکران نوروزی ۱۴۰۴ گفت: در این زمینه وزارت ارشاد تصمیمگیرنده است و الان لیست اعلام فیلمها تعیین شده و نمیدانم چه بگویم. امیدوارم دوستان اکران خوبی داشته باشند.
عامریان ادامه داد: وقتی آنها به ما نیاز داشته باشند، ما را در لیست اکران نوروزی قرار میدهند. اکران نوروزی «فسیل» در آن سال به اصرار خودشان بود، اما الان که ما میخواهیم در نوروز اکران داشته باشیم آنها به ما اکران نمیدهند. نمیدانم چه بگویم، ولی حق این فیلمها خورده شد.
تهیهکننده «فسیل» با ابراز نارضایتی از نبودن فیلمهایش در اکران نوروزی بیان کرد: قطعاً ما به این انتخاب اعتراض داریم. احتمالاً این فیلمها را بعد از محرم و صفر اکران کنیم.
این تهیهکننده درباره انتقاد به حضور فیلمهای کمدی در جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: نگاه جشنواره نسبت به فیلمهای کمدی همین است، چون آدمهای سختگیرتری به جشنواره میآیند. من برای اکران نورزی به جشنواره نیامدم، ولی حضور در جشنواره جهت اکران در نوروز یک امتیاز به حساب میآید که این موضوع را برای فیلمهای ما در نظر نگرفتند.
با توجه به صحبتهای عامریان هنوز به طور دقیق مشخص نیست چرا از امتیاز حضور فیلمهای کمدی در جشنواره استفاده نشد و این فیلمها هیچ سهمی در اکران نوروزی ندارند.
اطیابی با دایناسور میآید
امسال دو فیلم «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی و «کوکتل مولوتف» به کارگردانی حسین امیریدوماری، نماینده فیلمهای کمدی هستند. اطیابی، کارگردان فعال این روزهای سینماست که فیلمهایش در گیشه به فروش خوبی دست پیدا میکنند.
با حضور امیر برادران به عنوان نویسنده «دایناسور» و بازی پژمان جمشیدی و امیر جعفری به نظر میرسد با کمدی شبیه به «هتل» طرف باشیم که همان مشخصههای فیلمهای اطیابی را دارد. معمولاً فیلمهای اطیابی با نظر مثبت منتقدان و سینمادوستان روبهرو نمیشود، ولی در گیشه خوب ظاهر میشود و به فروش خوبی دست پیدا میکند.
امیریدوماری نیز پس از ساختن چند فیلم اجتماعی مثل «جاندار» و «یادگار جنوب» به سمت ژانر کمدی متمایل شده و با این تغییر ژانر به دنبال فروش و سودآوری در سینماست. احمد رفیعزاده که قبلاً نویسنده فیلمهایی مثل «خوابم میاد» و «گینس» بوده، نویسنده «کوکتل مولوتف» است و با توجه به سبک و سیاق نویسندگی او باید با یک کمدی متفاوت از «دایناسور» طرف باشیم.
نکته تکراری در مورد فیلم امیریدوماری به حضور پژمان جمشیدی به عنوان بازیگر برمیگردد. جمشیدی که این روزها به هیچ پیشنهادی نه نمیگوید، به چهره تکراری سینمای کمدی تبدیل شده و این کلیشهگرایی برای کارنامه کاری او به هیچ عنوان خوب نیست. امین حیایی، احمد مهرانفر و ستاره پسیانی دیگر بازیگران «کوکتل مولوتف» هستند.
امیدواریها نسبت به اکران رها و موسیکلیمالله
سینمای اجتماعی و استراتژیک امسال با چهار فیلم «رها»، «موسی کلیم الله»، «پیشمرگ» و «عینک قرمز» خودش را برای اکران نوروزی آماده میکند. «رها» به کارگردانی حسام فرهمند و بازی خوب شهاب حسینی، یکی از فیلمهای خوب جشنواره فجر امسال بود.
«رها» سیمرغ بهترین فیلم اول را از جشنواره گرفت و اکرانش تا حدوی میتواند نظر سینمادوستان را تأمین کند. «رها» در داستان و کارگردانی حرفهایی برای گفتن دارد، ولی بعید است به فیلم جریانسازی در گیشه تبدیل شود. با این وجود اکران فیلمی استاندارد و خوشساخت در اکران نوروزی نقطه امیدوارکننده به شمار میآید.
«موسی کلیمالله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی احتمالاً با استقبال مردم روبهرو شود. فیلم پربازیگر و پرهزینه حاتمیکیا توان و قابلیت جذب مخاطب را دارد و برای مخاطبانی که سینمای غیدکمدی را دنبال میکنند، انتخابی مناسب خواهد بود.
فیلم خوشساخت «پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری به برههای از مجاهدتهای شهید سعید قهاری میپردازد. این فیلم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در اختیار دارد و با این سیمرغ باید انتظار فروشی خوب را از آن داشت.
مجوز اکران «عینک قرمز» حسن مهکام در اردیبهشتماه امسال صادر شد و احتمالاً حادثه سقوط هلیکوپتر رئیسجمهور و شرایط خاص کشور در آن روزها، سازندگان فیلم را از اکران منصرف کرده است. مهکام ۴۴ ساله در کارنامه کاریش فیلمهایی مثل «بیحسی موضعی» و «آزادی مشروط» را دارد و فیلمهایش از کیفیتی قابل قبول برخوردار است.
تا الان اطلاعات زیادی از داستان «عینک قرمز» منتشر نشده، ولی حضور بازیگرانی مثل حامد بهداد، رضا ناجی، الناز حبیبی و هادی کاظمی بسیار کنجکاوبرانگیز است. باید دید این فیلم همچون «بیحسی موضعی» فضایی ابزورد و ترکیبی از کمدی و جدی را در خود دارد یا مهکام دست به تجربهگراییزده و داستان خودش را به شکل دیگری روایت میکند.
احتمال فروش سینمای کودک و نوجوان
«بامبولک» به کارگردانی آرش معیریان و به تهیهکنندگی بهروز مفید و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و اولین اکران خود را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان داشت. فیلم در زمان جشنواره فیلم کودک و نوجوان با استقبال خوبی مواجه شد و معیریان برای این فیلم پروانه زرین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.
معیریان در نشست خبری این فیلم در اصفهان بیان کرد که این فیلم را درباره کودک و برای کودک ساخته و مخاطب اصلی آن کودکان هستند. معیریان در این نشست خبری با اشاره به اینکه فیلم ساختن برای نسل امروز سخت است و باید نهایت دقت را در فیلمها در نظر داشت، گفت: فیلم «بامبولک» سختترین فیلمی بود که در طول این سالها ساختم، چراکه میدانستم شما بسیار دقیق هستید و به آسانی میتوانید فیلم را محکوم کنید. در فیلم کودک باید شادی و لحظات عاطفی غمناک وجود داشته باشد. غم سینمای کودک با سینمای بزرگسال متفاوت است. در سینمای کودک آن غم باید همراه با شادی و شوق باشد.
«پسر دلفینی ۲» ساخته محمد خیراندیش نیز حضور موفقی در جشنواره فیلم فجر داشت و توانست سیمرغ بهترین انیمیشن از نگاه هیئت داوران و تماشاگران را دریافت کند. قسمت اول این انیمیشن در سال ۱۴۰۱، پنجمین فیلم پرفروش سال شد و در خارج از کشور هم به فروش خوبی دست پیدا کرد. به احتمال زیاد «پسر دلفینی ۲» در اکران نوروزی به فروش خوبی دست پیدا کند و یکی از انیمیشنهای پرفروش سال شود.