به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:
شهادت حقیقتی است الهی که در جان عالم اثر میکند. اثری که تاریخ را متاثر از خود و واقعیت را متغیر نسبت به گذشته مینماید. اما برای تثبیت در قلوب و جانها نیاز به روایت دارد. باید در یک تصویر کلی و در نسبت با واقعیتها، معنادهی شود تا تغییر را در عالم مادی مهیا سازد. این، ضعف ماست که روایت آنچه در جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی رخ داده است را به درستی تصویرسازی نکردیم. حماسه را نه برای شعار که برای تغییر احوال قلوب، روایت نکردهایم. حماسه نباید صرفا مصرف رسانهای شود بلکه باید منجر به تغییر حال شود. باید تفسیر انسان از پیرامون خودش را متاثر کند. باید فهم او از گذشتهاش چه شخص خودش و چه ملت و فرهنگاش را متفاوت کند. ما نتوانستهایم حماسه را اینگونه با تعریف کنیم.
علت اصلی را باید در ضعفمان در فهم جهانبینی و انتقال آن معنای اصلی که توحید است، جستجو کنیم. جایی که کلانترین معنا در نفس هر خدایی غیر از خدای واحد، به مخاطب منتقل نشده تا بعداً دیگر اجزای جورچین دور آن جمع بشوند. ما نتوانستیم به جامعه توضیح دهیم که مسئله انقلاب اسلامی تحقق توحید در تمامی ابعاد حیات انسانی از جزئیترین بعد در وجود خود انسان تا کلانترین آن که مبارزه با استکبار و تحقق عدالت کلیه است را درست تشریح کنیم. حالا چطور می.خواهیم تصویر آن بانوی مومنه در مقابل تانک اسرائیلی در جنوب لبنان را به این حقیقت متصل کنیم؟ چطور میتوانیم اهمیت حضور دهها هزار نفر برای بازگشت به غزه نابود شده را پس از جنگی ویرانگر، روایت کنیم؟ ما ضعیف عمل کردیم و هنوز هم میخواهیم شاخ و برگ را بپرورانیم درحالیکه باید به سمت ریشه حرکت کنیم. معنا از آنجا شروع میشود و البته باید تا همین تصاویر مذکور تداوم یابد. این تصویر کلی و کلان است که تفسیر و روایت را میسازد.
خون جای کلمات را نمیگیرد. گرچه حقیقت عالم را متاثر میکند. خون را باید روایت کرد. آنگونه که حضرت زینب سلام الله علیها در دو خطبه خود روایت فرمود. او تصویر توحید، نبوت و نسبت آل الله با این دو را نشان داد و بعد به دشمنش حمله کرد و روایتی ساخت که چهارده قرن است در قلوب تغییر احوال ایجاد میکند. در آن بیان هم عقل و استدلال در تمامه است و هم احساس و هیجان در اوج است. سطح هنری و ذوقی بیان هم که نزدیک است به بیان امیرالمومنین علیه السلام. صدور انقلاب هم با همین فرمول ممکن است. جایی که توحید در جایگاه اصلی قرار میگیرد و مبرچارزت برای توحید تمام زندگی یک گروه ولو کوچک از افراد میشود. آن زمان است که پیروزی بر اکثریت را خدا به ارمغان خواهد آورد.
ما برای روایتگری موثر، نیازمند اعتماد و سرمایه اجتماعی هستیم. و برای ایجاد سرمایه اجتماعی نیازمند عناصر مختلفی از جمله روایت موثر هستیم. این چرخه باید دوباره به شکل موثر بچرخد تا این عقبماندگی رفع و رجوع شود. دکتر انجام شده در این سه دهه به ویژه در لبنان یک نمونه عالی از موفقیت در این تصویرسازی کلان است.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.