شناسهٔ خبر: 71359676 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

برج آزادی میزبان موسیقی اقوام جشنواره فجر

صاحب‌خبر -

برج آزادی ـ سمبل پایتخت ـ این روزها در فضایی متفاوت از تهران و دغدغه‌هایش،نفس می‌کشد. از ساختمان سیمانی تنومند و سفیدش، هر شب نوایی از یک خطه ایرانپهناور به گوش می‌رسد. هنرمندان با لباس‌های محلی رنگی و سازهای محلی در رفت وآمدند و برای پایتخت‌نشینان، «آن» یا لحظه‌ای ناب همراه با موسیقی را خلق می‌کنندکه به دور از هیاهوی شهری و زندگی روزمره است.

به گزارش ایسنا، در چهلمین جشنواره فجر، موسیقی اقوام را به برج آزادی برده‌اند. اجراها در دوسانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ روی صحنه می‌روند و هر سانس هم معمولا متشکل از دو گروهاست.

بر اساس این گزارش ایسنا، در سومین روز از جشنواره، علاقمندان به موسیقی اجراهایی از شمال کشور را شاهد بودند که در دو شب گیلان (ناصر وحدتی) و تالشی (آرمین فریدی) ساعت ۱۸:۳۰ و شب گلستان (امین سعادتی و سیداحمد حسینی) ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه رفتند.

گروه «گیل و آمارد» به سرپرستی و خوانندگی ناصر وحدتی آغازگر اجراهای شب سوم در برج آزادی بود. «مقام رقص» یا «رقص مقام»، یکی از رقص‌های سنتی موسیقیگیلان است که به‌ویژه در عروسی‌ها و با ساز سرنا اجرا می‌شود. ناصر وحدتی در شبموسیقی گیلان به اجرای این مقام پرداخت. سرنا ساز با صدای پرطنین خود، ریتم‌هایپرشور و هیجان‌انگیزی ایجاد کرد و حاضران را به وجد آورد.

وحدتی خود در این زمینه می‌گوید: نقش سرنا تنها به این محدود نمی‌شود. زمانی کهشناسنامه‌ای نبوده تا عقد آدم‌ها در آن ثبت شود، سرنا از پیوند میان یک زن و مرد خبرمی‌داده است. به عبارتی در آن روزگار که آدم‌ها شناسنامه یا به اصطلاح «سه‌جلد» نداشته‌اند از مطرب‌ها می‌خواسته‌اند تا به مجالس عروسی بروند و ساز (همان سرنا) بنوازند و با این نواختن، عقد زوج جوانی را اعلام کنند و به آن رسمیت ببخشند.

شب گیلان در سومین روز از جشنواره موسیقی فجر در حالی که سالنی پر از تماشاگر را در برج آزادی تجربه می‌کرد، همچنین میزبان گروه «کادوس تالش» بود. این گروه بهسرپرستی آرمین فریدی، علاوه بر اجرای برنامه، تلاش کرد دستاوردهای این موسیقی ـاز جمله نی تالشی که امسال ثبت ملی شد ـ را به تماشاگران معرفی کرده و بر فعالیتنسل‌های مختلف تاکید داشته باشد. اعضای این گروه هم از نسل‌های مختلف انتخابشده بودند و در میان آنها نوادگانی از هنرمندان مطرح موسیقی گیلان هم حضورداشتند که صدا و نواختنشان در جوانی برای لحظاتی تماشاگران را به وجد آورد.

فریدی همچنین با نام بردن از شایان عابدی‌پور که در ثبت ملی نی تالشی نقش داشتهاست، یادآور شد که او روی سبک هدایت پورجوادی کار کرده است تا دستاوردهایاستادان بزرگ موسیقی این منطقه به نسل‌های بعدی منتقل شود و از بین نرود.

در ادامه شایان عابدی‌پور به اجرای نی تالشی به سبک هدایت پورجوادی پرداخت. اعضای گروه سپس به احترام بزرگان موسیقی تالش ـ پورجوادی و عصمت خانی ـ کلاهاز سر برداشتند.

اما در سانس دوم از اجراهای موسیقی اقوام در جریان سومین شب از جشنواره موسیقی فجر، باز هم دو گروه تحت عنوان «شب گلستان» به اجرای برنامه پرداختند وصحنه سالن همایش‌های برج آزادی، حضور امین سعادتی (ترکمن) و سیداحمدحسینی (کتول) را تجربه کرد.

این دو اجرا با استقبال کمتری به لحاظ تعداد تماشاگر مواجه شد اما سعادتی وگروهش توانستند با اجرای متفاوت خود، اندک تماشاگر حاضر در سالن را به وجدبیاورند

گروه ترکمن در ابتدای هر اجرا، برای لحظاتی به توضیح درباره شعرِ قطعه و فلسفه آنمی‌پرداختند و متن شعر را به زبان فارسی روایت می‌کردند که به همراهی بیشترتماشاگران با هر قطعه می‌انجامید. این اجرای نیم ساعته با قطعه‌ای بی‌کلام آغاز شد وبا اجرای متفاوت زنبورک‌نوازی (قاوز) از سوی یکی از اعضای گروه ادامه پیدا کرد.

اجرای قطعاتی در ارتباط با عشق به ایران به صورت گروه‌نوازی و همچنین قطعه‌ای درتوصیف ارادت به امام حسین (ع) بخش‌های دیگر اجرای گروه ترکمن را شامل می‌شد.

63358281.jpg

سومین روز از جشنواره موسیقی فجر به حسین علیزاده تقدیم شد

بخش انتهایی اجرای موسیقی اقوام در برج آزادی، پنجشنبه ـ ۲۵ بهمن ماه ـ به گروهی از کتول و نواختن موسیقی کتولی اختصاص داشت.

سیداحمد حسینی، سرپرست گروه در این اجرا با یادآوری اینکه تیتراژ سریال«پایتخت» را با همراهی گروهی از هنرمندان این منطقه اجرا کرده است، نام این قطعهرا «یار نارنجی» عنوان کرد.

او سپس با درخواستی برای اجرای «پایتخت» از سوی تماشاگران مواجه شد که به طنزگفت، پایتخت که فعلا دست شماست و البته در ادامه به اجرای این قطعه پرداخت.

حسینی و گروهش در این اجرا که پایان بخش شب گیلان و گلستان بود، تلاش کردند، ازطریق اجرای موسیقی، بخشی از آداب و رسوم و سنت‌های منطقه خود را برایتماشاگران و ساکنان پایتخت یادآور شوند.