شناسهٔ خبر: 71359146 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش؛

آیین اختتامیه «چهارمین جشنواره ملی تئاتر درسی ایران» در میناب برگزار شد

هرمزگان - آیین اختتامیه «چهارمین جشنواره ملی تئاتر درسی ایران» با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در میناب برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، آیین اختتامیه «چهارمین جشنواره ملی تئاتر درسی ایران» به میزبانی میناب در شرق هرمزگان، با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان در این مراسم ضمن تبریک نیمه شعبان و قدردانی از حضور مسئولان، اظهار داشت: «چهارمین جشنواره ملی تئاتر درسی ایران» در حالی برگزار شد که از نخستین سال برگزاری، این رویداد رشد چشمگیری داشته و به مرحله‌ای از تکامل رسیده است که اکنون در سطح ملی شناخته شده و در آینده‌ای نزدیک می‌تواند در سطح بین‌المللی برگزار شود.

محمد قویدل با اشاره به ارسال بیش از ۱۲ هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره، بیان کرد: پس از انجام داوری‌های تخصصی، ۵۰۰ اثر برتر به مراحل بعد راه یافتند و در نهایت ۲۵ گروه توانستند در مرحله نهایی حضور پیدا کنند. این آمار نشان‌دهنده استقبال گسترده دانش‌آموزان از این رویداد هنری است.

وی افزود: تئاتر درسی یکی از مؤثرترین روش‌های یادگیری و انتقال مفاهیم آموزشی است که می‌تواند موجب تعمیق دانش و مهارت دانش‌آموزان شود. ما تلاش می‌کنیم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، شرایطی را ایجاد کنیم تا این جشنواره در سال‌های آینده به شکل بین‌المللی برگزار شود و هنرمندان نوجوان ایرانی بتوانند در سطح جهانی استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.

حجت الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت هنر در فرآیند یادگیری دانش‌آموزان عنوان کرد: مدرسه فقط جای کتاب و کلاس درس نیست، بلکه تئاتر، سرود و بازی نیز بخشی از فرایند آموزشی هستند که به رشد دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: بهره‌گیری از ابزارهای هنری و پرورشی، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت هویت دینی و ملی دانش‌آموزان دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استقبال گسترده از این جشنواره، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هنری و پرورشی مانند تئاتر، اردوها و برنامه‌های تربیتی، مکمل آموزش رسمی در مدارس هستند و می‌توانند فضای یادگیری را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر کنند.

پورثانی همچنین از زحمات میزبانان جشنواره در میناب قدردانی کرد و از برنامه‌ریزی برای برگزاری اردوهای زیارتی برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره خبر داد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش هرمزگان نیز در حاشیه این جشنواره با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره ملی تئاتر درسی در میناب برای سومین سال پیاپی گفت: ایده اجرای تئاتر درسی در کشور نخستین بار توسط «مجید ره‌پرور» معلم مینابی به عنوان پدر تئاتر درسی کشور کلید خورد.

محمود غیبی ادامه داد: استقبال از جشنواره ملی که این رشد نشان از علاقه مندی دانش آموزان و معلمان به هنر و اجرای نمایش است.

وی ابراز کرد: بعد از پالایش و داوری در چند مرحله، ۲۵ اثر نهایی مشخص شد که این آثار (طی دو روز) برای اجرای زنده و داوری در فرهنگسرای شهید بهشتی شهرستان میناب روی صحنه رفت و برترین‌های این جشنواره معرفی شدند.

جمشید خرمی دبیر اجرایی جشنواره ملی تئاتر درسی ایران هم اظهار داشت: ۲۵ استان کشور در چهارمین جشنواره ملی تئاتر درسی با شرکت استان های تهران، لرستان، بوشهر، فارس، خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، اصفهان، یزد، مازندران، گیلان، زنجان، البرز، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان (میناب) به مدت دو روز به رقابت پرداختند.

وی افزود: این جشنواره پس از دو روز اجرا با حضور حجت‌الاسلام محمد خانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، محمد رادمهر فرماندار شهرستان میناب و جامعه فرهنگی، روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه مراسم اختتامیه و معرفی گروه‌های برتر به کار خود پایان داد. از این شمار پنج اثر از هرمزگان و دو اثر هم از شهرستان میناب بود.

به گزارش ایبنا، «چهارمین جشنواره ملی تئاتر درسی کشور» پس از نمایش ۲۵ اثر برتر از ۱۸ استان، کار خود را به پایان رساند و در پایان هم از همه گروه‌ها تجلیل شد.