خبرگزاری مهر: سرهنگ فیروز کشیر درباره طرح hov گفت: HOV (High-Occupancy Vehicle Lane) یا همان لاین خودروهای پر سرنشین، بهمنظور کاهش ترافیک طراحی شده است. این طرح محدود به خودروهایی است که بیش از یک سرنشین دارند و هدف آن این است که خودروهای تکسرنشین از این خطوط استفاده نکنند.
وی افزود: بر اساس این طرح، اگر یک خودرو تک سرنشین وارد لاین مخصوص خودروهای پر سرنشین شود، توسط دوربینهای نصبشده در هر ۲۵۰ متر رصد و عکسبرداری میشود و مشابه طرحهای ترافیکی دیگر، جریمهای برای این تخلف در نظر گرفته خواهد شد.
سرهنگ کشیر بیان کرد: طرح HOV در راستای تشویق مردم به استفاده از حملونقل عمومی و پر سرنشین کردن خودروها برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا است. این اقدام نهتنها به کاهش ترافیک کمک میکند، بلکه باعث استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر، شرکت واحد اتوبوسرانی نیز اقدام به وارد کردن اتوبوسهای جدید کرده است تا مردم به جای استفاده از خودروهای شخصی تکسرنشین، از این اتوبوسها بهره ببرند.
سرهنگ کشیر بیان کرد: اگر خودروهای تکسرنشین از این لاین عبور کنند، مشابه طرح معاینه فنی یا طرح ترافیک، دوربینها تصویر خودرو را ثبت کرده و پس از شناسایی، پیامکی برای جریمه ارسال خواهد شد. این جریمه مشابه جریمه خطوط ویژه بوده و مبلغ آن ۲۵۰ هزار تومان است.
وی افزود: این طرح ابتدا بهصورت پایلوت از منطقه ۲۲ اجرا خواهد شد. در این منطقه از خیابان جنگلبان تا پلهای فجر برای این طرح در نظر گرفته شده است.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دیگر، طرحهای مشابه آن در حال اجرا است و تهران نیز بهعنوان پایلوت برای اجرای این طرح گرفته شده است.
وی در پایان گفت: اجرای این طرح، علاوه بر کاهش حجم ترافیک، به مدیریت بهتر حملونقل کمک خواهد کرد. همچنین، شهرداری امیدوار است این طرح را تا قبل از پایان سال جاری بهطور کامل اجرایی کند، البته بستگی به مهیا شدن زیرساختها دارد. پیشبینی میشود که بعد از عید، طرح HOV بهطور کامل اجرایی شود.