شناسهٔ خبر: 71341927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شکوفایی اقتصاد دریامحور با توسعه بنادر بوشهر

 فاصله تا سهم اصلی در حال حاضر حدود ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات کشور از طریق بنادر انجام می‌شود. بنابراین با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر به‌عنوان دروازه‌های ارتباطی کشور در راستای توسعه دریامحور و اقتصاد آبی امری حیاتی بوده و بهبود اقتصاد محلی مناطق ساحلی نیز دروازه توسعه دریامحور است.

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: توجه به ظرفیت‌های بسیار گسترده اقتصاد دریامحور جهت کمک به جهش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و افزایش رفاه ملی می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه تجارت بین‌المللی را فعال کرده و موانع و چالش‌های این حوزه را از ببین ببرد. بر همین اساس توسعه زیرساخت‌های بندری در بوشهر می‌تواند زمینه‌ساز تحقق اهداف اقتصاد دریامحور شده و با تکمیل پروژه‌ها، زمینه پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر فراهم می‌شود. 
 
۱۶ شهر ساحلی با ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و سالانه حدود ۴۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با بهره‌مندی از ظرفیت دریا و ساحلش در اقتصاد و تجارت، تحولی عظیم رقم بزند؛ ضمن اینکه دسترسی به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب‌های آزاد از طریق اقیانوس هند، مجاورت با منطقه راهبردی خلیج‌فارس و تنگه هرمز و قرارگرفتن در کریدور‌های ترانزیتی بین‌المللی باعث شده تا ایران از موقعیت ژئوپلتیک در منطقه و داشتن نقش طلایی برخوردار باشد. بر همین اساس توسعه پایدار با رویکرد دریایی یا همان «توسعه دریامحور» در دستور کار و برنامه‌ها قرار دارد. 
 
 شکوفایی تجارت داخلی و خارجی
اقتصاد دریامحور به معنای استفاده از ظرفیت‌های دریا و بنادر برای توسعه اقتصادی است. بندر بوشهر با داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، می‌تواند به عنوان یک دروازه مهم برای تجارت بین‌المللی عمل کند. با توجه به اینکه این بندر در سواحل خلیج‌فارس واقع شده است، می‌تواند به راحتی با کشور‌های همسایه و بازار‌های جهانی ارتباط برقرار کند. 
توسعه زیرساخت‌های بندری شامل ایجاد اسکله‌های جدید، بهبود تجهیزات بارگیری و تخلیه و فراهم‌کردن امکانات لازم برای پهلوگیری شناور‌های بزرگ است. این اقدامات نه تنها موجب افزایش ظرفیت بندر برای پذیرش کشتی‌های بزرگ می‌شود، بلکه به کاهش زمان بارگیری و تخلیه کالا‌ها نیز کمک می‌کند. در نتیجه این امر باعث افزایش رقابت‌پذیری کالا‌های ایرانی در بازار‌های جهانی خواهد شد. 
بندر بوشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری و نفتی ایران، در سال‌های اخیر با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک و ظرفیت‌های بالای خود به مرکز توجهات اقتصادی تبدیل شده است. 
توسعه زیرساخت‌های بندری این منطقه، نه تنها می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی استان بوشهر کمک کند، بلکه تأثیرات مثبت آن بر اقتصاد کل کشور نیز غیرقابل انکار است. استاندار بوشهر معتقد است که تسریع در اجرای پروژه‌های حوزه بنادر یک ضرورت است. 
ارسلان زارع استاندار بوشهر بر لزوم ارتقای امکانات و تجهیزات بندر بوشهر تأکید کرده و می‌گوید: «مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور بر توسعه اقتصاد دریا محور تأکید دارند و بنادر بوشهر با توجه به نقش لجستیکی که بر عهده دارند، نیازمند رسیدگی بیشتر و مؤثرتری هستند.»
به گفته این مسئول، بوشهر از لحاظ تخلیه و بارگیری کالا رتبه سوم کشور را دارد و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری برای کالا‌های عمومی و فله‌ای در تجارت داخلی و خارجی نقش مهمی ایفا می‌کند. 
استاندار بوشهر بر لزوم لایروبی کانال ورودی بندر بوشهر با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بندری بوشهر به عنوان یک اقدام کلیدی در راستای تحقق اقتصاد دریامحور، نقش به‌سزایی در رشد اقتصادی استان و کشور دارد، می‌گوید: «باید لایروبی به گونه‌ای باشد که عمق کانال حداقل به ۵/۱۲ متر برسد و کشتی‌های بالای ۳۰هزار تنی نیز امکان پهلوگیری داشته باشند.» با فراهم کردن امکانات لازم برای پهلوگیری شناور‌های بزرگ و تکمیل راه‌های دسترسی، می‌توان زمینه را برای افزایش اشتغال و درآمدزایی فراهم کرد. بنابراین توجه ویژه به پروژه‌های توسعه‌ای در این حوزه ضروری است تا بندر بوشهر بتواند به عنوان یک قطب تجاری معتبر در سطح بین‌المللی عمل کند. 
 
 محدودیت‌های زیرساختی مشکل شناور‌های بزرگ
به گفته کارشناسان، یکی از چالش‌های اصلی بندر بوشهر، نداشتن توانایی پهلوگیری شناور‌های بزرگ به دلیل محدودیت‌های زیرساختی است. با توجه به اینکه بسیاری از کشور‌ها به سمت استفاده از کشتی‌های بزرگ‌تر برای حمل و نقل کالا رفته‌اند، بندر بوشهر نیز باید خود را با این تغییرات هماهنگ کند. 
برای این منظور، لازم است که پروژه‌های توسعه‌ای شامل عمیق‌سازی کانال‌ها، ساخت اسکله‌های جدید و به روزکردن تجهیزات باربری مورد توجه قرار گیرد. با این اقدامات، بندر بوشهر می‌تواند به یکی از مقاصد اصلی حمل‌و‌نقل دریایی تبدیل شود و زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم کند. در همین رابطه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از انجام اقدامات اساسی برای توسعه زیرساخت‌های بندری خبر داده و می‌گوید: «حدود ۱۰پروژه زیرساختی در مجتمع بندری نگین در حال اجراست که می‌تواند زیرساخت‌های بندری بوشهر را متحول سازد.» محمد شکیبی‌نسب، با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته برای اجرای پروژه‌ها ادامه می‌دهد: «این پروژه‌ها شامل برق‌رسانی، آبرسانی، آسفالت معابر، احداث مسیر‌های دسترسی و زیرسازی و با هدف آماده‌سازی این مجتمع برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شوند.»
وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه‌ها و همراهی خوب دستگاه‌های نظارتی، از جمله رئیس کل دادگستری استان و همچنین پیگیری‌های مستمر استاندار و معاون عمرانی، ظرفیت هشت‌میلیون‌تنی این بندر عملیاتی شود، تصریح می‌کند: «این اقدامات می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی بیشتری برای جوانان استان فراهم کند.»
شکیبی‌نسب همچنین با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه جاده دسترسی مجتمع بندری نگین می‌گوید: «پل این جاده که ۱۷۴ متر طول دارد، به‌صورت شبانه‌روزی در حال ساخت است و تمامی قطعات آن تأمین شده است. احداث این جاده باعث شده است که درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در مجتمع بندری نگین ارائه شود. چندین مورد از این درخواست‌ها در مراحل پایانی انعقاد قرارداد هستند و تلاش می‌شود تا فروردین‌ماه یک یا دو پروژه جدید سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری برسد.»
 
 فاصله تا سهم اصلی
در حال حاضر حدود ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات کشور از طریق بنادر انجام می‌شود. بنابراین با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر به‌عنوان دروازه‌های ارتباطی کشور در راستای توسعه دریامحور و اقتصاد آبی امری حیاتی بوده و بهبود اقتصاد محلی مناطق ساحلی نیز دروازه توسعه دریامحور است. با وجود تمام سرمایه‌گذ‌اری‌ها در حوزه تجارت دریایی در کشور هنوز سهم دریا از تولید ناخالص داخلی ایران کمتر از ۵ درصد است، در حالی که در کشور‌های ساحلی پیشرفته مثل اتحادیه اروپا به ۵۰ درصد رسیده است، یعنی با تمام اقدامات صورت‌گرفته راه درازی برای رسیدن به نقطه مورد نظر در پیش است.