شناسهٔ خبر: 71338387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

جشنواره امیرکبیر فرصتی برای هم‌افزایی صنعت و دانشگاه است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه ضعیف است و دیوار حائلی میان این دو رکن وجود دارد، تاکید کرد: اگر این دیوار شکسته نشود، توسعه پایدار اقتصادی کشور ممکن نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

پیام باقری در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی امیرکبیر که امروز چهارشنبه ۲۴ بهمن در اتاق بازرگانی البرز برگزر شد، گفت: ما در یک زنجیره‌ای هستیم که یک طرف آن تولید علم و صنعت است و طرف دیگر تقاضا و مصرف؛ اما این زنجیره به درستی به هم متصل نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در فرآیند تولید علم، جریان‌های مختلفی تأثیرگذار هستند، اما صنعت، جامعه و دانشگاه باید به‌ طور منسجم با هم همکاری کنند. در حال حاضر ارتباط میان این سه بخش کافی نیست و همین مسأله موجب می‌شود کشور نتواند از ظرفیت‌های علمی و اقتصادی خود بهره‌برداری کند.

وی با اشاره به وضعیت ایران در تولید علم، گفت: ایران در رتبه ۱۵ تولید علم جهانی قرار دارد، اما در مقایسه با این دستاورد، از حیث ارتباط میان دانشگاه و صنعت در رتبه ۱۲۰ قرار داریم که شایسته نیست و این شکاف، مانع از بهره‌برداری درست از ظرفیت‌های علمی کشور است.

باقری تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از دو درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی کارفرمامحور و تقاضامحور هستند. این مشکل نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها از نیازهای واقعی صنعت غافلند، برای حل این مشکل باید پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را به‌ طور هدفمند به سمت حل چالش‌های صنعت هدایت کرد.

وی افزود: این جشنواره، فرصتی است تا صنعت و دانشگاه در کنار هم قرار گیرند و بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. در واقع، جشنواره امیرکبیر سه پیام اصلی دارد، ساماندهی و شکل‌گیری گفتمان نتیجه‌محور، پیوند عملی صنعت و دانشگاه و حل مسائل کشور از طریق هدفمند کردن پروژه‌های علمی است.

نایب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی می‌توانند نقش مهمی در زمینه تجاری سازی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی با تقویت ارتباطات میان صنعت و دانشگاه  و هدایت به سمت نیازهای واقعی بازار ایفا کنند، افزود: این همکاری‌ها در جشنواره امیرکبیر به خوبی نمایان شد و امیدواریم این تجربه در سراسر کشور گسترش یابد، اتاق بازرگانی ایران نیز آماده هرگونه همکاری در این مورد است.

انتهای پیام

برچسب‌ها: