به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «عصرهامون»، سیستان و بلوچستان، با موقعیت استراتژیک خود در جنوب شرق ایران و همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان، یکی از مهمترین مناطق ترانزیتی کشور محسوب میشود.
این استان به دلیل دسترسی به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار، ظرفیت بالقوهای در توسعه حمل و نقل، تجارت بینالمللی و سرمایهگذاری دارد، با این حال، توسعه زیرساختهای ارتباطی و حملونقل در این منطقه همواره یکی از چالشهای اساسی بوده که در سالهای اخیر، با سیاستهای جدید دولت و تمرکز بر بهبود شبکه جادهای، در حال تحول است.
یکی از مهمترین اقدامات در این راستا، توسعه شبکه بزرگراهی استان است که نقش کلیدی در افزایش ایمنی جادهها، کاهش زمان سفر و هزینههای حملونقل، و همچنین بهبود ارتباط میان استانهای شرقی و جنوبی کشور دارد، دولت با اجرای طرحهای گسترده در این حوزه، از جمله ساخت ۴۹۱ کیلومتر بزرگراه در سه کریدور اصلی استان، به دنبال بهبود وضعیت راهها و تسریع در روند توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه است.
افزایش زیرساختهای حملونقل در سیستان و بلوچستان، علاوه بر مزایای داخلی، تأثیر قابل توجهی بر تجارت بینالمللی خواهد داشت؛ با تکمیل این پروژهها، مسیرهای ارتباطی ایران به بازارهای آسیای میانه، شبهقاره هند و خاورمیانه تسهیل خواهد شد. بندر چابهار که بهعنوان یکی از مهمترین بنادر اقیانوسی ایران شناخته میشود، میتواند به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل شود و نقش پررنگتری در تبادلات تجاری ایفا کند.
بزرگراههای جدید امنیت بیشتر، اقتصاد قویتر
محمد بلوچ که بیش از ۱۵ سال در مسیرهای زاهدان، چابهار و مرز پاکستان رانندگی کرده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، از سختیهای جادههای قدیمی بیان کرد: سالها در جادههای باریک و پرخطر رانندگی کردهام، حوادث جادهای زیاد بود، بهویژه شبها که نور کافی نبود و جادهها دستانداز داشتند. با ساخت بزرگراهها، نهتنها زمان سفر کمتر میشود، بلکه امنیت هم بالاتر میرود، قبلاً مسیر زاهدان به چابهار بیش از ۱۰ ساعت طول میکشید، اما حالا این زمان کمتر شده و وقتی بقیه مسیرها هم تکمیل شوند، شرایط خیلی بهتر میشود.
زهرا کردی، معلم در یکی از روستاهای کنارک در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بسیاری از دانشآموزان ما از روستاهای دوردست میآیند و مسیرهای خاکی و نامناسب، رفتوآمدشان را سخت کرده است، وقتی باران میبارد، بعضی روستاها عملاً از بقیه مناطق جدا میشوند. اگر جادهها بهتر شوند، هم دانشآموزان راحتتر به مدرسه میآیند و هم خدمات درمانی و آموزشی بهتری به ما میرسد.
علی ریگی که در زمینه واردات و صادرات کالا از طریق بندر چابهار فعالیت میکند، از اهمیت راههای ترانزیتی برای اقتصاد منطقه گفت: بندر چابهار آینده تجاری ایران است، ولی اگر راههای دسترسی خوبی نداشته باشد، سرمایهگذاران و شرکتهای حملونقل سراغ بنادر دیگر میروند؛ تکمیل بزرگراهها و توسعه راهآهن چابهار - زاهدان باعث میشود هزینههای حملونقل کاهش پیدا کند و ما بتوانیم در رقابت با بنادر دیگر منطقه، مثل بندر جبل علی امارات، موفقتر عمل کنیم.
سارا مرادزهی که ساکن ایرانشهر است، توسعه جادهها را تأثیرگذار در رفاه عمومی دانست و عنوان کرد: برای ما که باید مرتب به زاهدان یا چابهار برویم، جادههای بهتر یعنی سفرهای سریعتر و ایمنتر. بارها در مسیر تصادفهای وحشتناک دیدهایم. وقتی جادهها بزرگراه شوند، شاید خیلی از این مشکلات کمتر شود.
ساخت ۴۹۱ کیلومتر بزرگراه در سیستانوبلوچستان
مهدی پارسی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، گفت: در حال حاضر ۴۹۱ کیلومتر بزرگراه در سه کریدور اصلی شمال - جنوب، شرق به غرب و نوار ساحلی این استان در حال ساخت است.
وی افزود: طول سه کریدور اصلی سیستان و بلوچستان یکهزار و ۵۹۷ کیلومتر است که تاکنون ۶۷۱ کیلومتر آن تبدیل به بزرگراه شده و عملیات اجرایی ساخت باند دوم در ۴۹۱ کیلومتر آن نیز در دست اجراست.
این مسئول تأکید کرد: با تفویض اختیار اخیر ساخت پروژههای راهسازی به سیستان و بلوچستان بهسرعت وارد خیز توسعه زیر ساختی شدهایم به طوری که در چند سال آینده تمام کریدورهای استان تبدیل به بزرگراه خواهد شد.
وی گفت: دولت نگاه ویژهای به توسعه زیرساختهای ارتباطی استان نظیر راهآهن چابهار - زاهدان و شبکه بزرگراهی دارد که امیدواریم که با همین هدفگذاری تا پایان دولت شاخص بزرگراهی استان را به متوسط کشوری برسانیم.
پارسی جذب اعتبارات را در سرعت بخشیدن به اجرای طرحهای بزرگراهی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: هیچ طرحی در حوزه عمرانی راه متوقف نیست و در صورت تخصیص بهموقع منابع مالی طرحهای این حوزه از شتاب بیشتری برخوردار میشوند.
وی گفت: همچنین از آنجایی که بندر چابهار به علت شرایط خوبی که نسبت به بندرعباس دارد و ارتباط با کشورهای اطراف یک مزیت خاص داشته و صاحبان بار و شرکتهای حمل و نقل بینالمللی حتماً از کشور چین و هند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل خواهند کرد تبدیل هر چه سریعتر راههای استان به بزرگراه در کنار خط ریلی این مسیر سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
بزرگراههای جدید گامی به سوی رشد اقتصادی
این مسئول تصریح کرد: بزرگراهها نقش و جایگاه مهمی در تحقق سیاستهای کلی نظام و بهرهمندی از ظرفیتها و مزیتهای ژئوپلیتیکی و ترانزیتی منطقهای دارد، بر این اساس تکمیل و توسعه زیرساختها حمل و نقل زمینی در کنار سایر مسیرهای دریایی، ریلی و هوایی سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای همجوار را بیشتر برای حضور در استان تشویق میکند.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به شرایط راهبردی این مرز و بوم ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد در توسعه فرهنگی و اجتماعی جایگاه و نقش ویژهای دارد.
توسعه زیرساختهای حملونقل، بهویژه در مناطق مرزی و راهبردی کشور، تأثیر بسزایی در افزایش ظرفیت ترانزیتی، جذب سرمایهگذاری و بهبود شرایط اقتصادی دارد. طرحهای در حال اجرای بزرگراهی در سیستان و بلوچستان، علاوه بر کاهش سوانح جادهای و تسهیل حملونقل، موجب رونق اقتصادی و تقویت جایگاه ترانزیتی استان در سطح منطقه خواهد شد.
با ادامه روند توسعه و تخصیص بهموقع اعتبارات، چشمانداز روشنی برای تبدیل این استان به یکی از قطبهای اصلی حملونقل و تجارت بینالمللی کشور متصور است.
∎