بسم الله رحمان رحیم
Manhunt 2 – بازگشت به دنیای تاریک و بیرحم
Manhunt 2 دنبالهی یکی از جنجالیترین بازیهای تاریخ، Manhunt، است که توسط Rockstar Games توسعه یافته و در سال ۲۰۰۷ برای پلیاستیشن ۲، PSP و Wii منتشر شد. نسخهی PC نیز در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. این بازی به دلیل خشونت شدید و محتوای بحثبرانگیزش، با سانسورهای زیادی روبهرو شد و در برخی کشورها ممنوع شد.
داستان بازی
این بار داستان حول محور دنیل لمب (Daniel Lamb)، یک دانشمند سابق که در یک تیم تحقیقاتی مخفی به نام The Project کار میکرد، میچرخد. دنیل پس از آزمایشهای خطرناک و تجربیاتی که روی ذهن او انجام شده، حافظهی خود را از دست داده و در یک بیمارستان روانی زندانی است. او به کمک دوست مرموز خود، لئو کسپر (Leo Kasper)، از بیمارستان فرار میکند و تلاش میکند گذشتهی خود را به یاد بیاورد و حقیقت را کشف کند.
اما مشکل اینجاست که دنیل تنها یک قربانی نیست؛ بلکه خودش نیز بخش مهمی از یک برنامهی تاریک و خطرناک بوده که او را به یک قاتل تبدیل کرده است. با پیشروی در داستان، بازیکن متوجه میشود که آیا دنیل واقعاً یک قربانی است یا یک هیولا.
گیمپلی و مکانیکها
Manhunt 2 در سبک مخفیکاری (Stealth) و ترس و بقا (Survival Horror) قرار دارد و بازیکن باید با روشهای مختلف دشمنان را از بین ببرد. بازی دارای سیستم قتلهای خشن و چندسطحی مانند نسخهی اول است، اما این بار روشهای بیشتری برای کشتن دشمنان وجود دارد.
۱. سیستم قتلها
- سه سطح قتل: ساده، خشن و فوقالعاده خشن (بسته به مدتزمانی که بازیکن در کمین میماند).
- استفاده از سلاحهای سرد مانند چاقو، کیسه پلاستیکی، اره برقی و حتی سرنگ برای کشتن دشمنان.
- در نسخههای اصلی، قتلها بسیار بیرحمانه بودند، اما به دلیل قوانین سختگیرانهی برخی کشورها، بازی سانسور شد و صحنههای قتل تاریکتر یا محو شدند.
۲. مخفیکاری و استفاده از محیط
- بازیکن باید در سایهها پنهان شود و از محیط برای فرار یا کمین استفاده کند.
- دشمنان دارای هوش مصنوعی پیشرفته هستند و نسبت به صدا و حرکات مشکوک واکنش نشان میدهند.
۳. تصمیمات اخلاقی و چندگانگی شخصیت
- لئو دائماً دنیل را تشویق میکند که بیرحمانه رفتار کند، اما بازیکن میتواند تا حدی مسیر خود را مشخص کند.
- داستان پیچیدهی بازی نشان میدهد که مرز بین خوب و بد تا چه حد میتواند باریک باشد.
فضای بازی و جو ترسناک
در مقایسه با Manhunt 1، این نسخه دارای فضای روانشناختیتر و دلهرهآورتر است. بیمارستانهای متروک، خیابانهای تاریک و فضاهای پر از جنایت، همگی باعث ایجاد حس تنش و وحشت میشوند. علاوه بر این، صداگذاری فوقالعاده و موسیقی ترسناک، حس ترس را در بازی تقویت میکند.
جنجالها و سانسورهای بازی
Manhunt 2 حتی از نسخهی اول هم بحثبرانگیزتر شد. بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا و آلمان آن را ممنوع کردند و برای انتشار در آمریکا، بازی باید تغییرات زیادی میکرد. نسخهی اولیه آنقدر خشن بود که برای دریافت درجهی سنی M (بالای ۱۷ سال)، راکستار مجبور شد بخشهایی از آن را سانسور کند.
نسخهی Uncut (بدون سانسور) بعداً برای PC منتشر شد که تمامی صحنههای خشن و بیرحمانهی بازی را به نمایش میگذاشت.
بازخوردها و نظرات منتقدان
Manhunt 2 نقدهای متفاوتی دریافت کرد:
برخی منتقدان از داستان عمیقتر، جو دلهرهآور و بهبود گیمپلی تمجید کردند.
برخی دیگر معتقد بودند که سانسورها از شدت و تأثیرگذاری بازی کاسته است و آن را نسبت به نسخهی اول ضعیفتر کرده است.
با این حال، این بازی همچنان طرفداران خاص خود را دارد و به عنوان یکی از بحثبرانگیزترین عناوین تاریخ بازیهای ویدیویی شناخته میشود.
نتیجهگیری
Manhunt 2 یک بازی تاریک، خشن و ترسناک است که بازیکن را در دنیای بیرحمانهی جنایت و آزمایشهای روانی قرار میدهد. اگر به دنبال یک تجربهی هیجانانگیز و متفاوت هستید و از داستانهای روانشناختی لذت میبرید، این بازی میتواند انتخابی مناسب باشد، به شرطی که تحمل فضای سنگین و صحنههای خشن آن را داشته باشید.
نظر شخصی
در اینکه بازی ارزش بازی کردن رو داره هیچ شکی نیست
گیمپلی و داستان هر دو به شدت بهتر شدن ، خشونت بازی بسیار بیشتر شده ، برعکس سری قبل ایندفعه خودت هم در فینشر ها نقش داری ، داستان بسیار پیچیده و جذاب تر از سری قبل شده و واقعا میتونی با این بازی حس بودن یک قاتل روانی رو تجربه کنی !