در مقابل، فیلتر سپرایتور آبگیر گازوئیل موتور دیزل کارتریج هایی دارد که برای جداسازی آب و ناخالصیهای موجود در سوخت گازوئیل طراحی شدهاند. این کارتریجها معمولاً از لایههایی از مواد جاذب آب مانند فیبرهای مصنوعی یا غشاهای خاص ساخته شدهاند. وظیفه اصلی این کارتریجها اطمینان از سوخت پاک و بدون آب برای عملکرد بهینه موتور دیزل است. وجود آب در سوخت میتواند منجر به کاهش کارایی موتور و ایجاد خوردگی در سیستم شود، که این فیلترها از آن جلوگیری میکنند. فیلتر سپرایتور کمپرسور با برند های محدود تر اما فیلتر سپرایتور گازوئیل به سبب کاربری بسیار گسترده توسط اغلب برند های معتبر تولید کننده فیلتر صنعتی تولید می شود.
در واقع عملکرد این دو نوع فیلتر صنعتی کاملا متفاوت است. فیلتر سپرایتور کمپرسور برای جداسازی ذرات روغن معلق در هوای فشرده خروجی کمپرسور مورد استفاده قرار گرفته حال آنکه فیلتر سپرایتور گازوئیل بر روی موتور های دیزلی و به منظور جداسازی آلاینده های جامد و مایع سوخت گازوئیل مصرف می شود. فیلتر سپرایتور کمپرسور بصورت فیلتر های صنعتی کارتریجی و فیلتر های سپرایتور گازوئیل بصورت پیچی Spin-on تولید می شوند.
مقایسه کارتریج فیلتر سپرایتور کمپرسور و فیلتر سپرایتور موتور دیزل
فیلتر سپرایتور کمپرسور دارای ساختاری است که شامل لایههای چندگانه از الیاف شیشه یا مواد مشابه برای جذب روغن است. این فیلترها معمولاً با یک محفظه فلزی یا پلاستیکی مقاوم پوشانده شدهاند تا فشارهای بالا را تحمل کنند. طراحی داخلی این فیلترها بهگونهای است که جریان گاز یا هوا بهصورت یکنواخت از فیلتر عبور کرده و ذرات روغن به طور موثری جدا شوند.
در مقابل، فیلتر سپراتور گازوئیل موتور دیزل دارای ساختاری است که از چندین لایه جاذب آب و مواد فیبری تشکیل شده است. این فیلترها معمولاً دارای یک بخش برای جدا کردن ذرات جامد و یک بخش برای جداسازی آب هستند. برخی از این فیلترها دارای سیستم تخلیه آب هستند که به کاربر اجازه میدهد آب جداشده را بهراحتی خارج کند. ساختار آنها به گونهای طراحی شده که حتی در شرایط سخت نیز عملکرد مطلوبی داشته باشند.
مقایسه بدنه فلزی فیلتر سپرایتور کمپرسور و گازوئیل
بدنه فلزی کاسهای فیلتر سپرایتور آبگیر گازوئیل معمولاً از فولاد یا آلیاژهای مقاوم ساخته شده و به صورت یکپارچه طراحی شده است. این نوع بدنه علاوه بر مقاومت در برابر فشار و ضربه، قابلیت جمعآوری آب جداشده از گازوئیل را نیز دارد. کاسهی فلزی معمولاً به گونهای طراحی میشود که آب جداشده در پایین آن جمع شود و از طریق یک سوپاپ یا شیر تخلیه به راحتی خارج گردد. این طراحی برای محافظت از موتورهای دیزلی در برابر آب و آلایندههای سنگین بسیار مؤثر است و به دلیل ساختار بسته، از آلودگی دوباره سوخت جلوگیری میکند.
در مقابل، بدنه مشبک فلزی فیلتر سپراتور کارتریجی کمپرسور، اغلب از فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم مقاوم ساخته میشود و برای جداسازی ذرات روغن از هوا یا گاز طراحی شده است. این بدنه به دلیل ساختار مشبک خود، امکان عبور آزادانه جریان هوا را فراهم میکند و در عین حال به فیلتر داخلی کمک میکند تا روغن را به دام بیندازد. طراحی مشبک این نوع فیلتر، نه تنها وزن کلی فیلتر را کاهش میدهد، بلکه به خنک شدن فیلتر و کاهش حرارت تولیدشده در حین عملکرد نیز کمک میکند. برخلاف بدنه کاسه ای، این بدنهها بیشتر برای محیطهایی طراحی شدهاند که در آنها نیاز به جریان بالا و فیلترهای سبک تر وجود دارد.
معرفی برند های معتبر تولید کننده فیلتر سپرایتور
فیلترهای سپراتور کمپرسور توسط برندهای معتبری مانند MANN+HUMMEL، Parker و Atlas Copco تولید میشوند. این برندها به دلیل استفاده از فناوریهای پیشرفته و مواد با کیفیت بالا، در صنایع مختلف بسیار مورد اعتماد هستند. محصولات این شرکتها معمولاً دارای عمر طولانی و عملکرد بسیار دقیق هستند که نیازهای صنایع حساس را برآورده میکنند.
در مقابل، برندهای تولیدکننده فیلتر سپراتور گازوئیل موتور دیزل شامل Bosch، Donaldson و Fleetguard هستند. این برندها به طور خاص در صنعت خودروسازی و ماشینآلات سنگین شناختهشدهاند و محصولات آنها به دلیل کیفیت بالا و دوام مورد استفاده گسترده قرار میگیرند. بسیاری از این فیلترها با استانداردهای سختگیرانه تولید شده و عملکرد بهینه در شرایط مختلف را تضمین میکنند.
بخش های مختلف فیلتر سپرایتور گازوئیل و نقش هر یک در جذب آلاینده ها
فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل شامل چند بخش اصلی است که هر یک نقش خاصی در فرآیند جداسازی و تصفیه سوخت دارند. بخش اول، لایه فیلتراسیون اولیه است که وظیفه آن جداسازی ذرات جامد معلق مانند خاک، گرد و غبار و زنگزدگی از سوخت است. این لایه معمولاً از مواد فیبری یا کاغذ مخصوص ساخته شده و به عنوان اولین خط دفاعی عمل میکند. جداسازی این ذرات از سوخت، از انسداد انژکتورها و آسیب به قطعات داخلی موتور جلوگیری میکند و عملکرد موتور را بهبود میبخشد.
بخش دوم، سیستم جداسازی آب است که نقش کلیدی در عملکرد فیلتر سپراتور دارد. این بخش شامل لایههای جاذب آب یا غشاهای خاصی است که مولکولهای آب را از گازوئیل جدا میکنند. آب موجود در سوخت میتواند باعث خوردگی قطعات فلزی موتور، کاهش راندمان احتراق و خرابی سیستم شود. برخی از فیلترهای سپراتور دارای یک محفظه جداگانه برای جمعآوری آب هستند که به کاربر امکان تخلیه آن را به راحتی میدهد. این ساختار چندلایه و کارآمد تضمین میکند که سوخت تمیز و بدون آب به سیستم سوخترسانی موتور منتقل شود.
رپورتاژ