شناسهٔ خبر: 71326801 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

آغاز موسیقی فجر با ارکستر رسانه ملی

دست‌های رهبر ارکستر بالا می‌روند  تا یک بار دیگر نوای ارکستر ۱۰۰نفری صداوسیما در تالار وحدت طنین‌انداز شود. ارکستر صداوسیما امسال چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کرد تا توانمندی خود را به رخ داوران بکشد و مخاطبان را با خود همراه کند.

صاحب‌خبر -
 
این جشنواره درابتدای کارو پس ازاجرای ارکستر ملی، میزبان ارکستر سمفونیک صداوسیما بود تابرای چندمین سال پیاپی، این مجموعه بزرگ رسانه‌ای درجشنواره حضور یابد؛مجموعه‌ای که اکنون قدوقواره یک ارکسترتوانمندوپرقدرت حاضرشده است. ارکستر صداوسیما متشکل از مجموعه سازهای زهی و بادی و کوبه‌ای وهمراهی گروه کر به رهبری ارکستر حسین شریفی است که شب گذشته و در اولین شب ازجشنواره موسیقی فجر درخشید. ارکستر سمفونیک صداوسیما پیش‌تر نیز خلاقیت‌های بسیاری ازخودنشان داده بود. به‌عنوان مثال، در محرم سال گذشته، برای اولین بار در یک کنسرت‌ــ نمایش عاشورایی، ازسازهای ارکستر برای بیان مفاهیم عاشورایی بهره برد.
   
۸۰ دقیقه آثار کلاسیک و ایرانی
مهیار مهرآذر، مدیر ارکستر‌های مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما درباره جزئیات اجرای شب گذشته این ارکستر به جام‌جم می‌گوید: سازمان صداوسیما از سال ۱۳۷۵ به بعد، تقریبا به شکل مداوم در جشنواره فجر حضور داشته است. امسال هم با ۳۲ نفر گروه کر، درمجموع صد نفر در ارکستر حضور دارند. در بخش کلاسیک، مارش اسلاو ( از چایکوفسکی) و اجرای کارمن و شور امیراف را داشتیم و در بخش دوم، کار را با اثر «رنگارنگ» روح‌ا... خالقی آغاز کردیم. قطعه‌ای هم به دکتر ریاحی تقدیم نمودیم. درمجموع ارکستر شب گذشته ۸۰ دقیقه اجرا داشت. وی اضافه کرد: امسال دو بخش در نظر گرفته شده است؛ بخش اول به اجرای آثار کلاسیک و بخش دوم به اجرای آثار ایرانی اختصاص دارد. 
در بخش نخست، قطعاتی انتخاب شده‌اند که مهارت فنی و هنری نوازندگان ارکستر سمفونیک را به نمایش بگذارند. در بخش اول، آثاری کلاسیک ازجمله قطعاتی از چایکوفسکی نواخته شد. بخش دوم با قطعه‌ «نیایش یزدان» اثر استاد سنجری آغاز شد و با اجرای قطعه‌ «رنگارنگ» با تنظیم گلنوش خالقی از استاد خالقی ادامه پیدا کرد.
مهرآذر گفت: اجرای آثار کلاسیک در بخش اول بسیار دشوار و نیازمند تمرین فراوان است. این مهم، نتیجه زحمات چند سال اخیر و دقت و حساسیتی است که آقای شریفی، رهبر ارکستر، در این چند ماه به خرج داده‌اند و بخش اول به بهترین شکل اجرا خواهد شد. در بخش دوم، نوازندگان ایرانی به ما اضافه می‌شوند و این‌بار به ضرورت، نوازنده‌ سنتور، نوازنده تنبور و سولیست‌های تار و عود حضور خواهند داشت. امسال، برنامه‌ روز نخست جشنواره‌ موسیقی فجر به‌صورت زنده از تلوبیون و شبکه‌ اینترنتی نوا پخش شد.
وی درخصوص اهمیت حضور ارکسترسمفونیک صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر هم عنوان کرد: جشنواره فجر اصولا یک جشنواره هنری و تنها و مهم‌ترین جشنواره موسیقی در ایران است. به‌همین‌خاطر حضور ارکسترها می‌تواند فرصت خوبی برای ارائه توانمندی آنها باشد. جشنواره موسیقی فجر از این منظر برای ما اهمیت بسیاری دارد، چراکه شاید پیش از این، تنها در برخی مناسبت‌ها حاضر بودیم و حالا از طریق این جشنواره می‌توان مخاطب عمومی را هم با توانایی‌های فنی ارکستر آشنا کرد. در نظر داریم در برنامه‌های آینده ارکستر، شب ستاره‌ها و اجرای آثار اساتید با حضور خودشان را داشته باشیم و تلاش می‌کنیم ارکستر هر دوماه یک‌بار کنسرت داشته باشد که فکر می‌کنم اولین مورد آن در اردیبهشت سال بعد‌باشد. 
   
پیوند موسیقی کلاسیک و ایرانی 
حسین شریفی، رهبر ارکسترسمفونیک صداوسیما درخصوص جزئیات اجرای این ارکستر به جام‌جم می‌گوید: این دومین سالی است که من در جشنواره موسیقی فجر همراه ارکستر صداوسیما هستم و سال‌های قبل‌تر هم به‌عنوان نوازنده همراه گروه بودم. به‌طور کلی چند سالی است که این ارکستر به‌صورت کامل با اجرای قطعات، در این جشنواره حضور دارد.وی با اشاره به این‌که آثار این ارکستر، در دو بخش کلاسیک و ایرانی آثاری نواخته شد، افزود: سال قبل، تمام تلاشم را روی این گذاشتم که موسیقی فاخر ایرانی و ارکسترال را بنوازیم و قطعاتی از ستارگان آسمان موسیقی ایران را داشته باشیم. امسال فکرکردم چقدر خوب است که مخاطبان جدی موسیقی را هم در نظر داشته باشیم و به‌همین‌خاطر در کنار قطعات ایرانی، سراغ آثار کلاسیک و جهانی هم رفتیم. بر همین اساس اجرای کنسرت را دو بخش قرار دادیم. دربخش اول قطعاتی ازچایکوفسکی، براون و...داشتیم. در قسمت دوم هم، آثار ارکسترال ایرانی را نواختیم. جذابیت قسمت ایرانی در این بود که از سازهای ایرانی مثل تار، سنتوروعود هم استفاده کردیم و دریکی از قطعات حتی تنبور راهم داشتیم. اولین بار نیست که از سازهای ایرانی استفاده کردیم اما می‌توان گفت اولین باری بود که به این شکل در ارکستر استفاده می‌شد. در بخش ایرانی، قطعاتی از سازهای تار، سنتور و تنبک، عود و تنبور را اجرا کردیم. 
   
اجرای «هزاردستان» خاطره‌ساز 
شریفی تأکید کرد: پیش از این شاید چندان به موسیقی ایرانی توجه نمی‌شد، اما همیشه به این فکر کرده‌ام که ما نسبت به وطن و هنر ناب ایرانی رسالتی داریم. باید آثاری را بنوازیم که مردم با موسیقی در سطح جهانی آشنا شوند و بتوانیم این موسیقی را به گوش مخاطبان غیرفارسی‌زبان هم برسانیم. در بخش کلاسیک، قطعات کمی دشوارتر است؛ از این جهت که کل جهان چایکوفسکی را می‌نوازد و نمی‌توان تمایز زیادی قائل شد، بلکه اندیشه و فکر رهبر ارکستر به همراه توانایی‌های آن، اجرای درخور را شکل می‌دهد. نکته دیگر این است با توجه به این‌که ما ارکستر صداوسیما هستیم، تصمیم گرفتیم امسال یکی از آثار فاخری را که در یک سریال تلویزیونی نواخته‌شده، اجرا کنیم. به‌‌همین‌دلیل اثر مرتضی حنانه در سریال «هزاردستان» را اجرا کردیم. البته فعلا آثار نوستالژیک دیگری را اجرا نکرده‌ایم و تصمیم بر این است که در یک کنسرت مجزا آنها را ارائه دهیم. به‌زودی آثار نوستالژیک فیلم‌ها و سریال‌ها را در یک کنسرت خارج از جشنواره اجرا خواهیم کرد.
وی درخصوص ضرورت حضور ارکستر صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر هم گفت: موسیقی ارکسترال، یک موسیقی چندبعدی و چندوجهی است که سازهای مختلف با ارائه‌های مختلف، اما با یک اندیشه ثابت ــ که رهبر ارکستر است ــ به هنرنمایی می‌پردازند. اثرگذاری این ارکستر، فراتر از یک هم‌نوازی یا گروه‌نوازی است. مخاطب، حجم بالاتری از صدا را می‌شنود و این تاثیر بیشتری روی او می‌گذارد. ما فستیوال موسیقی آنچنانی به غیر از فجر نداریم. به‌همین‌خاطر مهم است که هنر هنرمندان را این‌طور ارائه کنیم تا توانمندی نوازنده‌های ارکستر به نمایش گذاشته شود و پتانسیل ارکستر را هم نشان دهیم.شریفی با اشاره به توانمندی افراد حاضر در این ارکستر، تصریح کرد: تمام بچه‌های ارکستر ما از افراد آکادمیک تشکیل شده است. به‌طور کلی ارکستر ما براساس یک کنکور و امتحان است که افراد متقاضی آزمون می‌دهند و هیات ‌داوری آنها را بررسی می‌کند تا بهترین آنها را انتخاب کنیم و پرورش دهیم.