به گزارش قدس خراسان، غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی خراسان رضوی گفت: سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور ۵/۵ درصد است که با وضعیت جغرافیایی، وسعت و مرزی بودن آن انطباق ندارد و سهم بخش صنعت استان از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از این میزان یعنی ۲/۵ درصد است که نشان از ضعف سرمایهگذاری در بخش صنعت این منطقه دارد.
او در این نشست ادامه داد: سرانه درآمدی هر فرد در خراسان رضوی کمتر از ۷۰ درصد میانگین سرانه درآمدی در کشور است در حالی که خراسان رضوی استان پهناور و حساسی در حوزه مرزی به شمار میرود و با اینکه بیشتر از ۸۵ درصد سرمایهگذاری در بخش صنعت خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است؛ اما پایین بودن سرانه درآمدی مردم نشان میدهد سرمایهگذاری در حوزه صنایع بزرگ در این استان ناچیز بوده است.
در تحلیل و بررسی این گفته استاندار خراسان رضوی، رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار میکند: تاکنون شاخصهای اقتصادی گزارشهای دستگاههای اجرایی درباره استان منطبق بر واقعیتها نبوده و باید تأکید کرد خراسان رضوی از نظر وسعت و جمعیت با استانهای دیگر متفاوت است. استان سمنان به اندازه شهرستان نیشابور جمعیت دارد یا جمعیت خراسان شمالی به اندازه شهرستان سبزوار است. بنابراین طبیعی است نسبت به خراسان رضوی شاخصهای متفاوتی داشته باشند.
علیاکبر لبافی تغییر نگاه استاندار جدید درباره شاخصهای اقتصادی استان را واقعبینانه یاد میکند و میگوید: توجه به سرانه درآمدی مردم کمک میکند جایگاه اقتصادی خود را بهتر ارزیابی کنیم و نگاه به سرانه، نگاه واقعبینانه به شرایط است؛ یعنی اگر خراسان رضوی ۸ درصد جمعیت کشور را دارد؛ ولی سهم ما از تولید ناخالص کشور ۵/۵درصد است و اگر تولید ناخالص استان را تقسیم به تعداد جمعیت استان کنیم، جزو ۵ یا ۶ استان آخر کشور خواهیم شد.
رتبههای غلط انداز
وی ادامه میدهد: اگر حجم کل اقتصاد صنعتی استان را تقسیم بر جمعیت خراسان رضوی کنیم، سهم ما از شرکتهای صنعتی همان ۲/۵ درصد است؛ اما اگر مقایسه استانی انجام دهیم، ما رتبه سوم صنعتی کشور هستیم یا اگر حجم تولید ناخالص داخلی خراسان رضوی را تقسیم بر جمعیت کنیم، عددی میشود که از سرانه به شدت پایینتر است؛ ولی در جمعبندی اگر استانها را مدنظر قرار دهیم، بدون در نظر گرفتن این شاخصها در ردههای دوم و سوم قرار گرفتهایم. این رتبهها غلط انداز است و دلیل غلط بودنش این است که ما در این آمار شاخص جمعیت و وسعت استان را ندیدهایم و فقط استانها را با هم مقایسه کردهایم.
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اظهار میکند: واقعبینانه این است که جمعیت و وسعت در شاخصهای اقتصادی استان در نظر گرفته شود و در حالی که سرانه درآمدی مردم خراسان رضوی در رتبه ۲۳ قرار دارد، سهم استان از بودجه اعتبارات آب ۱/۸ درصد است؛ به عبارت دیگر اگر در حال حاضر جدول اعتبارات آب را مشاهده کنیم، ممکن است این عدد نسبت به بقیه استانها بیشتر باشد؛ اما وقتی سرانه را تقسیم بر جمعیتی میکنیم که نیاز به آب و سرمایهگذاری دارند، با عدد ۱/۸ درصد روبهرو میشویم که بسیار کم است.
لبافی با اشاره به میزان بودجه عمرانی تشریح میکند: خراسان رضوی با جمعیت ۸ درصد و مساحت ۸ درصد، تنها ۵/۶ درصد بودجه عمرانی کشور را دارد و این اعداد نشان میدهد مطالبهگری درستی انجام نشده و خود را در آمار و اطلاعاتی غرق کردهایم که صحیح نیست و نتوانستهایم براساس اعداد و ارقام، تصویری واقعی از اقتصاد استان در سطح ملی ارائه کنیم و بر مبنای نیاز واقعی خود از بودجه و سایر موارد برخوردار شویم.
کاهش سرانه درآمدی مردم خراسان رضوی در دهه ۹۰
وی آمار سرانه درآمدی خراسان رضوی را مربوط به سال ۱۴۰۰ میداند و میگوید: آمار پس از سال ۱۴۰۰ هنوز توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی اعلام نشده و این در حالی است که در ۱۰ سال پیش از این تاریخ حدود ۱۰ درصد سرانههای درآمدی خراسان رضوی افت و کاهش داشته که نشانه خوبی برای اقتصاد استان نیست. سرانههای درآمدی مردم تهران دو برابر خراسان رضوی است. یزد و مازندران هم در ردههای بالاتر از ما قرار دارند و به طور کلی در ۲۲ استان کشور سرانه درآمدی مردم بهتر از خراسان رضوی است.
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تأکید میکند: برای اینکه شاخصها درست تعریف شود، فقط باید پرسید سرانههای درآمدی مردم چگونه است؛ یعنی ما تلاش میکنیم، تولید انجام میدهیم و منابع استان را به مصرف میرسانیم؛ اما از نظر سرانه درآمدی در رتبه ۲۳ قرار داریم. مهمترین و اثرگذارترین شاخص در اینکه استان چه وضعیت اقتصادی دارد، همین شاخص است.
لبافی میزان رشد حوزه معدن خراسان رضوی را دو برابر میانگین کشوری اعلام و تشریح میکند: حدود ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری در خواف انجام شده؛ اما این سرمایهگذاری در حوزه معادن خراسان رضوی قابل مشاهده نیست چون خامفروشی اتفاق افتاده و مواد اولیه معادن به استانهای دیگر رفته است. بنابراین تأثیر چندانی برای خراسان رضوی نداشته و از این رو ضرورت دارد به منظور بررسی درست وضعیت اقتصاد استان از شاخصههای صحیح و واقعبینانه استفاده شود.
موارد زیادی در بحث تواناییهای استان قابل ذکر است که میتوان از منابع معدنی، ظرفیت بالای گردشگری، ظرفیت راههای ارتباطی و ترانزیتی، حضور بیش از ۸۵ درصدی بخش خصوصی در قسمت تولید و خدمات استان و سایر موارد دیگر یاد کرد؛ اما آنچه مهم به شمار میرود، تبدیل این قابلیتها به مواردی مؤثر در بهبود وضعیت معیشت مردم است و زمانی این آمارها ارزشمند و قابل برآورد خواهد بود که بتوان اثر مثبت آن را در زندگی مردم احساس کرد نه اینکه فقط سیاههای بر یک ورق برای بازی با اعداد قلمداد شود.
در تحلیل و بررسی این گفته استاندار خراسان رضوی، رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار میکند: تاکنون شاخصهای اقتصادی گزارشهای دستگاههای اجرایی درباره استان منطبق بر واقعیتها نبوده و باید تأکید کرد خراسان رضوی از نظر وسعت و جمعیت با استانهای دیگر متفاوت است. استان سمنان به اندازه شهرستان نیشابور جمعیت دارد یا جمعیت خراسان شمالی به اندازه شهرستان سبزوار است. بنابراین طبیعی است نسبت به خراسان رضوی شاخصهای متفاوتی داشته باشند.
علیاکبر لبافی تغییر نگاه استاندار جدید درباره شاخصهای اقتصادی استان را واقعبینانه یاد میکند و میگوید: توجه به سرانه درآمدی مردم کمک میکند جایگاه اقتصادی خود را بهتر ارزیابی کنیم و نگاه به سرانه، نگاه واقعبینانه به شرایط است؛ یعنی اگر خراسان رضوی ۸ درصد جمعیت کشور را دارد؛ ولی سهم ما از تولید ناخالص کشور ۵/۵درصد است و اگر تولید ناخالص استان را تقسیم به تعداد جمعیت استان کنیم، جزو ۵ یا ۶ استان آخر کشور خواهیم شد.
رتبههای غلط انداز
وی ادامه میدهد: اگر حجم کل اقتصاد صنعتی استان را تقسیم بر جمعیت خراسان رضوی کنیم، سهم ما از شرکتهای صنعتی همان ۲/۵ درصد است؛ اما اگر مقایسه استانی انجام دهیم، ما رتبه سوم صنعتی کشور هستیم یا اگر حجم تولید ناخالص داخلی خراسان رضوی را تقسیم بر جمعیت کنیم، عددی میشود که از سرانه به شدت پایینتر است؛ ولی در جمعبندی اگر استانها را مدنظر قرار دهیم، بدون در نظر گرفتن این شاخصها در ردههای دوم و سوم قرار گرفتهایم. این رتبهها غلط انداز است و دلیل غلط بودنش این است که ما در این آمار شاخص جمعیت و وسعت استان را ندیدهایم و فقط استانها را با هم مقایسه کردهایم.
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اظهار میکند: واقعبینانه این است که جمعیت و وسعت در شاخصهای اقتصادی استان در نظر گرفته شود و در حالی که سرانه درآمدی مردم خراسان رضوی در رتبه ۲۳ قرار دارد، سهم استان از بودجه اعتبارات آب ۱/۸ درصد است؛ به عبارت دیگر اگر در حال حاضر جدول اعتبارات آب را مشاهده کنیم، ممکن است این عدد نسبت به بقیه استانها بیشتر باشد؛ اما وقتی سرانه را تقسیم بر جمعیتی میکنیم که نیاز به آب و سرمایهگذاری دارند، با عدد ۱/۸ درصد روبهرو میشویم که بسیار کم است.
لبافی با اشاره به میزان بودجه عمرانی تشریح میکند: خراسان رضوی با جمعیت ۸ درصد و مساحت ۸ درصد، تنها ۵/۶ درصد بودجه عمرانی کشور را دارد و این اعداد نشان میدهد مطالبهگری درستی انجام نشده و خود را در آمار و اطلاعاتی غرق کردهایم که صحیح نیست و نتوانستهایم براساس اعداد و ارقام، تصویری واقعی از اقتصاد استان در سطح ملی ارائه کنیم و بر مبنای نیاز واقعی خود از بودجه و سایر موارد برخوردار شویم.
کاهش سرانه درآمدی مردم خراسان رضوی در دهه ۹۰
وی آمار سرانه درآمدی خراسان رضوی را مربوط به سال ۱۴۰۰ میداند و میگوید: آمار پس از سال ۱۴۰۰ هنوز توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی اعلام نشده و این در حالی است که در ۱۰ سال پیش از این تاریخ حدود ۱۰ درصد سرانههای درآمدی خراسان رضوی افت و کاهش داشته که نشانه خوبی برای اقتصاد استان نیست. سرانههای درآمدی مردم تهران دو برابر خراسان رضوی است. یزد و مازندران هم در ردههای بالاتر از ما قرار دارند و به طور کلی در ۲۲ استان کشور سرانه درآمدی مردم بهتر از خراسان رضوی است.
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تأکید میکند: برای اینکه شاخصها درست تعریف شود، فقط باید پرسید سرانههای درآمدی مردم چگونه است؛ یعنی ما تلاش میکنیم، تولید انجام میدهیم و منابع استان را به مصرف میرسانیم؛ اما از نظر سرانه درآمدی در رتبه ۲۳ قرار داریم. مهمترین و اثرگذارترین شاخص در اینکه استان چه وضعیت اقتصادی دارد، همین شاخص است.
لبافی میزان رشد حوزه معدن خراسان رضوی را دو برابر میانگین کشوری اعلام و تشریح میکند: حدود ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری در خواف انجام شده؛ اما این سرمایهگذاری در حوزه معادن خراسان رضوی قابل مشاهده نیست چون خامفروشی اتفاق افتاده و مواد اولیه معادن به استانهای دیگر رفته است. بنابراین تأثیر چندانی برای خراسان رضوی نداشته و از این رو ضرورت دارد به منظور بررسی درست وضعیت اقتصاد استان از شاخصههای صحیح و واقعبینانه استفاده شود.
موارد زیادی در بحث تواناییهای استان قابل ذکر است که میتوان از منابع معدنی، ظرفیت بالای گردشگری، ظرفیت راههای ارتباطی و ترانزیتی، حضور بیش از ۸۵ درصدی بخش خصوصی در قسمت تولید و خدمات استان و سایر موارد دیگر یاد کرد؛ اما آنچه مهم به شمار میرود، تبدیل این قابلیتها به مواردی مؤثر در بهبود وضعیت معیشت مردم است و زمانی این آمارها ارزشمند و قابل برآورد خواهد بود که بتوان اثر مثبت آن را در زندگی مردم احساس کرد نه اینکه فقط سیاههای بر یک ورق برای بازی با اعداد قلمداد شود.