باشگاه خبرنگاران؛ زهرا بالاور - محمود گبرلو عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر ۴۳ درباره اثار این دوره از جشنواره گفت: واقعیت این است که طبق روال و قوانین جشنواره فیلمهایی که ثبت نام و سپس مقررات را طی کردند به جشنواره راه یافتند. فیلمها دیده شد و هیات انتخاب بر اساس چارچوبهایی که برای خود تعیین کرده بود و یکی از این ملاکها ساختار حرفهای سینما بود و البته بدو توجه به نام کارگردان، عوامل، ژانر و مضمون آن سعی کرد اثری که ساختار سینمایی دارد را قبول کند. سپس بر اساس قوانین جشنواره که باید ۳۳ اثر انتخاب میشد، ما ۳۳ اثر را انتخاب کردیم، اگر قوانین جشنواره موظف به انتخاب ۲۰ اثر بود ما هم همان ۲۰ اثر را انتخاب میکردیم. دلیلی نمیشود بگوییم این تعداد فیلم انتخابی یک دست و یک شکل بودند، ما باید اجازه دهیم فیلمی که سر و شکل سینمایی دارد توسط کارشناسان و صاحبنظران دیده شود و مورد بحث و تحلیل و ارزیابی قرار گیرد چون اگر آثار شبیه هم بودند دلیلی به صحبت ۲ هزار نفر نبود.
وی ادامه داد: طبیعتا بعضی از فیلمها با ضائقه منتخبین ساختار نیستند و بعضی از آثار هم بلعکس. در مجموع فکر میکنم فیلمهای امسال جشنواره کمک کردند که حداقل ما یک مقدار به آینده سینمای ایران فکر کنیم، راه چارهای برای آن پیدا کنیم؛ زیرا این فیلمها نماد آثاری است که در سال آینده اکران خواهند شد.
گبرلو عنوان کرد: متاسفانه باید بگویم خیلی از فیلمهایی که کنار گذاشته شدند ممکن است در اکران عمومی با مشکل مواجه شوند، چون ساختار قوی سینمایی نداشت. البته ممکن است اینطور نباشد و تماشاگر آن آثار را بپسندد. در مجموع ما باید برای سینمای آینده ایران راهکار جدید پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: البته شیوههای نوین مدیریتی باید جایگزین شیوههای غلط گذشته و کهنه مدیریتی شود تا بتواند تحولی در سینمای ایران ایجاد کند، زیرا تماشگر و فیلمساز به سرعت مراحل خود را طی میکنند. لذا توقع تماشاگر خیلی بالا است و فیلمساز با تکنولوژی قدرت بیشتری دارد و مهم این است از این امر برای آینده سینمای ایران به خوبی استفاده شود.
عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر ۴۳ درباره حضور پررنگ نابازیگران در فجر چهل و سوم گفت: حضور این افراد در آثاری که انتخاب شدند خیلی محدود است و در فیلمی مانند داد ابوالفضل جلیلی طبیعی است، چون روال هرساله فیلمهای ایشان حضور چنین افرادی است. نکتهای که شاید ذهنیت منفی ایجاد کرده باشد این است که چون ما با چهرههای جدید آشنا نیستیم گمان میکنیم این افراد نا بازیگر هستند اما نه اینگونه نیست، واقعیت این است اتفاق جدیدی در سینمای ایران رخ میدهد و آدمهای جدید درحال وارد شدن به سینما هستند. حالا فرقی هم ندارد در حوزه بازیگری، کارگردانی، نویسندگی یا تهیه کنندگی و باید تلاش کنیم تا درباره افراد و آثار جدید درباره آنها صحبت کنیم. مانند دورهای که آقای مهدویان را نمیشناختیم اما امروز مطرحترین فیلمساز ما هستند. بنده نوید میدهم در جشنواره ۴۳ فجر چهرههایی که آشنا نیستند، رو میآیند و شما آنها میشناسید و از این پس میتوانید آثار آنها را دنبال کنید.