حدود دو دهه است مدیریت شهری گرگان تلاش میکند تلهکابین را در ناهارخوران اجرایی کند اما با وجود مجوزهای گرفته شده و موافقت شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۱۳۹۸ و پاسخهای مبهم و تعلل مسئولان پرونده این پروژه همچنان خاک میخورد و در پیچوخم مجوزها و تصمیمگیریهای مبهم گرفتار است، این در حالی است که اتمام آن میتواند گردشگری و اقتصاد شهر را متحول کند.
ساخت تلهکابین در بسیاری از شهرهای ایران نظیر رامسر، نمکآبرود و توچال تأثیرات قابل توجهی در رونق اقتصادی، جذب گردشگر و توسعه زیرساختهای شهری داشته است. از این رو در گرگان نیز کارشناسان و مسئولان محلی بر این باورند که این پروژه میتواند تحول بزرگی در اقتصاد شهری و صنعت گردشگری منطقه ایجاد کند.
ایجاد تلهکابین در دور دوم شورای اسلامی شهر در قالب ۱۴ کلانپروژه شهر گرگان مطرح میشود ولی از آن زمان تاکنون بلاتکلیف است.
بهانههای زیست محیطی
با این اوصاف عضو شورای اسلامی شهر گرگان میگوید: برخی به بهانه آسیب زیست محیطی نمیخواهند گرگان و استان گلستان پیشرفت کند و در اجرای پروژههای کلانی مانند ساخت تلهکابین سنگاندازی میکنند.
صفرعلی پایینمحلی اظهار میکند: در جریان احداث تلهکابین نمکآبرود با وجود اینکه بسیاری از درختان قلع و قمع شدند و موجب تخریب محیط زیست شد، اما هیچ صدایی شنیده نشد اما در طرح احداث تلهکابین گرگان، تمام الزامات زیست محیطی دیده شده و مطالعات ترافیکی آن نیز با کمترین آسیب به محیط زیست قابلیت اجرا دارد، اما دستهایی مانع پیشرفت استان و گرگان هستند تا منافع آنها به خطر نیفتد.
وی با تأکید بر اینکه برای ساخت تلهکابین درختی قطع نخواهد شد، تصریح میکند: با نصب ۱۷ دکل برای ساخت تلهکابین شهر گرگان یک درخت قطع نخواهد شد زیرا فاصله دکلها ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است و این فاصله برای انتخاب مکانی که به درخت آسیب وارد نکند انتخاب شده و به این ترتیب درختی برای نصب دکلهای تلهکابین قطع نخواهد شد.
وی معتقد است برخی نمیخواهند استان گلستان پیشرفت کند و مسئولان رده ملی به وعده خود مبنی بر کمک به ساخت تلهکابین عمل نکردند از این رو اگر تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط با این موضوع با هم یکدل و یکصدا باشند به نتیجهای مطلوب در این زمینه خواهیم رسید.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان ادامه میدهد: مطالعات اجرای تلهکابین گرگان در نخستین سفر هیئت دولت نهم و رئیس جمهور وقت به استان گلستان مطرح شد و طرح آن تا شهریور سال ۱۳۸۵ تهیه و مورد تصویب قرار گرفت.
پایین محلی میافزاید: تمام مجوزهای لازم برای ساخت این پروژه در ناهارخوران در دوره پنجم شورای اسلامی شهر گرگان گرفته شده است و با وجود رعایت تمام الزامات زیست محیطی، این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی با اختلاف نظرهایی مواجه شده و با وجود اینکه موافقت اولیه آن دریافت شده، اما این شورا پاسخ قانعکننده برای ساخت این پروژه نداده است.
«سلامتی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز تأکید دارد در طراحی این پروژه، تمام مسائل زیست محیطی در نظر گرفته شده است و در صورت ایجاد خسارت، ۱۰ برابر آن با درختکاری و ایجاد فضای سبز جبران خواهد شد اما همچنان پاسخ سازمان محیط زیست کشور درباره اصلاحات پیشنهادی این طرح، قطعی نشده است. از سوی دیگر، این پرسش مطرح میشود که اگر تلهکابین موجب تخریب محیط زیست است، چرا در سایر استانهای شمالی با وجود جنگلهای هیرکانی مجوز ساخت آن صادر شده است؟
مطالبه جدی از وزیر
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی نیز با گلایه از دو دهه چشم انتظاری برای ساخت تلهکابین در این استان میگوید: سنگاندازی برای ساخت تلهکابین گرگان در حالی انجام شده که استانهای همجوار چند نمونه مشابه دارند.رمضانعلی سنگدوینی اظهار میکند: در جلسه رأی اعتماد وزیر راه و شهرسازی، مطالبه جدی ما کمک به تحقق این پروژه و هموار شدن مسیر رشد و توسعه استان محروم گلستان بود.
وی با بیان اینکه گرگان نیاز به کار بیشتر از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر دارد، تأکید میکند: مهمترین موضوع مردم اقتصاد و معیشت است و باید اقدامهایی انجام شود که نتیجه آن پویایی بیشتر گرگان باشد.
عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با تأکید بر اینکه جزیره آشوراده بیش از ۲۰ سال بلاتکلیف بود اما با اقدامهای انجام شده در سالهای اخیر زنده شد، خاطرنشان میکند: این پروژه از این پس نیز باید پیگیری شود تا به نتیجه برسد، هر مسئولی که از ادامه این پروژهها سر باز بزند به استان خیانت کرده است.
افزایش سه برابری هزینه ساخت
شهردار گرگان نیز از افزایش سرسامآور هزینههای این پروژه خبر داده و اظهار میکند: در زمان اخذ مصوبه، این پروژه با یکسوم هزینه فعلی قابل اجرا بود، اما حالا به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این افزایش هزینه، علاوه بر تعلل در اجرا، تأمین منابع مالی را دشوارتر کرده است؛ با این حال سرمایهگذار پروژه همچنان آماده اجرای آن است، مشروط بر اینکه مجوزهای لازم از سوی سازمان محیط زیست صادر شود.سیدمحمدرضا سیدالنگی میافزاید: پروژه تلهکابین در قالب طرح پارک جنگلی ناهارخوران به مساحت ۶۰۲ هکتار طراحی شده که از همان ابتدا مورد موافقت و مخالفت عدهای قرار گرفت.وی ادامه میدهد: با وجود اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی با ساخت تلهکابین گرگان موافقت کرده و تمام الزامات زیست محیطی در این پروژه لحاظ شده، اما مخالفت و کارشکنی محیط زیست در این پروژه قابل توجیه نیست.