ابوالفضل قربانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به ضرورت بهبود حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، استفاده از خودروهای برقی بهعنوان یک تجربه جدید در کشور، در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است.
وی افزود: هرچند این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی توسعه خود در ایران قرار دارد، اما برنامهریزی برای ورود تدریجی آن آغاز شده است.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تجربه استفاده از خودروهای برقی نهتنها در اصفهان، بلکه در کل کشور جدید محسوب میشود، تصریح کرد: بعضی شهرها همچون اصفهان در این زمینه پیشرفت بیشتری داشتهاند، درحالیکه بعضی دیگر همچنان در مرحله مطالعات و آمادهسازی زیرساختها هستند، با این حال با توجه به تأثیرات مثبت این فناوری بر کاهش آلودگی هوا، لازم است که ناوگان حملونقل عمومی بهتدریج از آن بهرهمند شود.
قربانی با اشاره به ورود ۵۰ دستگاه تاکسی برقی به اصفهان گفت: در مرحله نخست، تاکسیهای برقی در نقاط خاص مستقر خواهند شد که تقاضای بیشتری برای این نوع حملونقل وجود دارد، بهعنوان مثال گردشگران یکی از گروههایی هستند که ممکن است استقبال بیشتری از خودروهای برقی داشته باشند و حاضر به پرداخت هزینههای مربوط باشند.
وی ادامه داد: این برنامه ابتدا برای کسب تجربه و آمادهسازی مراحل بعدی اجرا میشود تا امکان توسعه گستردهتر آن در آینده فراهم شود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اهمیت ایجاد زیرساختهای شارژ گفت: یکی از چالشهای اصلی در توسعه خودروهای برقی، ایجاد ایستگاههای شارژ در سطح شهر است؛ همانطور که مردم به پمپبنزینهای متعدد برای تأمین سوخت خودروهای معمولی دسترسی دارند، باید زیرساختهای شارژ خودروهای برقی نیز بهاندازه کافی فراهم شود تا شهروندان با اطمینان بیشتری از این وسایل نقلیه استفاده کنند، زیرا بدون این زیرساختها، استقبال عمومی از خودروهای برقی محدود خواهد بود.
قربانی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ دستگاه تاکسی برقی به ناوگان تاکسیرانی شهرداری اصفهان اضافه شده است و تعداد مشابهی اتوبوس برقی نیز به ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد؛ این تعداد در مقایسه با حجم کلی تاکسیها و اتوبوسهای شهری رقم بالایی محسوب نمیشود و قابل مدیریت است.