شناسهٔ خبر: 71309444 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بزرگ‌ترین زیر گذر جنوب کشور تا پایان سال در شیراز افتتاح می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: تا پایان سال‌جاری شاهد افتتاح بزرگ‌ترین زیر گذر جنوب کشور، زیرگذر گویم خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد امین امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم بهمن_ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شهروندان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ باهمت خانواده بزرگ شهرداری شیراز و مدیریت و همراهی شهردار و شورای اسلامی سالی پرکار سپری شد و این سال را می‌توان نقطه عطفی در پیشرفت پروژه‌های زیر ساختی شهر شیراز دانست.

وی با اشاره به پروژه‌های تأثیرگذار در این کلان‌شهر افزود: در سال‌جاری بزرگراه‌هایی، چون بزرگراه آیت‌الله حائری، بزرگراه شهید جمهور آیت‌الله رئیسی با تعداد زیادی تقاطع غیرهمسطح، تونل و پل به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر در اکثر نقاط شهر پروژه‌های عمرانی در حال اجرا است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: ساختمان‌هایی با کاربری خدماتی، فرهنگی و آموزشی از جمله دو کتابخانه و سالن مطالعه، سه ساختمان آتش‌نشانی، مجموعه سالن همایش‌های شهر راز در سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان سال نیز شاهد افتتاح بزرگ‌ترین زیر گذر جنوب کشور، زیر گذر گویم خواهیم بود.

امین بیان کرد: امروز در سرتاسر شیراز پروژه‌های بزرگ‌مقیاسی در حال اجرا هستند که هرکدام از این پروژه‌ها به‌نوعی پیشرفت این کلان‌شهر و رفاه و آسایش شهروندان را هدف قرار داده‌اند.

وی با اشاره به پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم گفت: این پروژه با تلاش شبانه‌روزی همکارانمان در معاونت فنی و عمرانی، مراحل پایانی را طی می‌کند و با افتتاح آن تا پایان سال بخش قابل‌توجهی از ترافیک شمال غرب شیراز برطرف می‌شود.

معاون شهردار شیراز با اشاره به اهمیت این پروژه افزود: پروژه بزرگ‌مقیاس زیرگذر نیمه‌مسقف گویم به‌دلیل اینکه مسیر عبوری برای راه ارتباطی سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است، کارکردی فراشهری (استانی و ملی) خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری، سال شکوفایی پروژه‌های بزرگ شهرداری شیراز است، اضافه کرد: همه تلاشمان را به کار بسته‌ایم تا این پروژه‌ها به‌ویژه پروژه زیرگذر گویم طبق برنامه زمان‌بندی تکمیل و تقدیم شهروندان فهیم و عزیز شیرازی شود.

تقاطع غیر هم‌سطح شهدای حرم احمدبن‌موسی (ع)، بزرگ‌ترین تقاطع کشوری

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر نیز در این برنامه به بررسی عوامل تأثیرگذار در افزایش ترافیک درون‌شهری پرداخت و اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد ترافیک درون‌شهری که دغدغه اکثر کلان‌شهرها نیز است، رعایت نکردن قوانین است که بیشتر با پارک نامناسب خودروها در معابر شلوغ شاهد آن هستیم.

وی افزود: بخشی از سیاست‌گذاری درباره کاهش ترافیک استان و شهر بر عهده شهرداری، استانداری و پلیس راهور است و البته بخش مهمی نیز باید در سطح ملی سیاست‌گذاری شود که به‌طور مثال می‌توان به آزادسازی واردات اتوبوس و مینی‌بوس و تهیه ناوگان استاندارد با هزینه مناسب‌تر اشاره کرد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با تشریح فعالیت‌های عمرانی شهرداری به‌منظور کنترل ترافیک گفت: تعداد تقاطع‌ها و پل‌های در حال احداث و بهره‌برداری شده در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز ۳۸ پروژه بوده که تقریباً نصف کل پروژه‌ها تا پیش از آغاز دوره ششم محسوب می‌شود.

این مقام سیاست‌گذار شهری در حوزه عمران با اشاره به تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمدبن‌موسی (ع) عنوان کرد: این تقاطع که شامل سه بخش، پل روگذر احمدبن‌موسی (ع)، تقاطع نواب صفوی و پل نواب جنوبی است و به‌عنوان بزرگ‌ترین تقاطع کشوری محسوب می‌شود، پس از افتتاح، کاهش ترافیک در محورهای متصل، افزایش ایمنی در بزرگراه امام خمینی (ره) و دسترسی شهرک جنوبی که در جنوب این بزرگراه قرار دارند به مسیرهای شمال شهر شیراز را تسهیل و فراهم می‌سازد.

محمدیان گفت: طول عرشه این پل بالغ‌بر پنج هزار متر است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تقاطع کشوری محسوب می‌شود که با انجام بتن‌ریزی به میزان ۳۵۰۰ مترمکعب می‌توان گفت رکورد بتن‌ریزی تقاطع‌های غیرهم‌سطح شکسته شد، این تقاطع تا پایان ماه رمضان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم را نیز که در مراحل نهایی اجرای خود قرار دارد، بسیار تأثیرگذار بر حمل‌ونقل و ترافیک ورودی شمال غربی شیراز خواند و گفت: این پروژه امکان تردد هم‌زمان سه مسیر تندرو در هر جهت و سه مسیر کندرو در هر جهت را فراهم می‌کند که درمجموع به ۱۲ مسیر عبوری می‌رسد و این در حالی است که در گذشته تنها پنج مسیر وجود داشت و افزایش هفت مسیر ظرفیت قابل‌توجهی را در حوزه حمل‌ونقل این محور ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز به فعالیت‌های صورت‌گرفته در بحث هوشمندسازی و نصب دوربین، استفاده از هوش مصنوعی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ارتقای فرهنگ ترافیک به‌منظور کنترل ترافیک پرداخت و اعلام کرد: علاوه‌بر فعالیت‌های صورت‌گرفته با تصویب در شورای اسلامی شهر شیراز، تأثیر ساختمان‌های بلندمرتبه در بحث ترافیکی و زیست‌محیطی پیش از ساخت باید بررسی شود تا کمترین خسارت را به شهر وارد نکنند.