شناسهٔ خبر: 71305546 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چمران: تست تراموا نیاز به مجوز شورا ندارد

تهران بزرگ - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تست تراموا نیاز به مجوز شورا ندارد اما اگر قرار شد بصورت رسمی خدمات رسانی خود را آغاز کند شهرداری باید برای اخذ مجوز اقدام کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه علنی شماره ۳۰۴ شورای شهر اظهار کرد: در حال حاضر یک مرحله از تست این مُد جدید حمل و نقلی در پایتخت انجام شده و این روند تا نوروز سال آینده ادامه دارد سپس موضوع استفاده از ان بررسی و تصمیم لازم گرفته خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک مرحله تست انجام شده تراموا را چگونه ارزیابی کردید؟ افزود: در هنگام این تست حضور نداشتم بنابراین نمی‌توانم در ارتباط با این وسیله نقلیه عمومی جدید اظهار نظر و قضاوت کنم.

چمران درباره آموزش رانندگان تراموای چرخ لاستیکی هم گفت: در مرحله نخست، آموزش‌های لازم به افراد ارائه شده و خوشبختانه رانندگان ماهری برای هدایت این وسیله در نظر گرفته‌اند.  

وی ادامه داد: این تراموا همچون مترو دارای دو راننده است که یکی در کابین جلو و دیگری در کابین عقب قرار دارد چونکه این وسیله قادر به دور زدن نیست.

رییس شورای اسلامی تهران تاکید کرد: فعالیت آزمایشی این مُد جدید حمل و نقلی اهمیت زیادی دارد اما آنچه مهم‌تر است، نحوه عملیاتی شدن آن برای حمل مسافر است.

به گفته وی، باید بطور جدی این امر مهم بررسی شود که تراموا از کجا آغاز به حرکت کند، چگونه در مسیرهای تعیین‌ شده تردد داشته باشد و چه آموزش‌هایی برای رانندگان مورد نیاز است.

تخصیص ۵۰ هزار میلیارد ریال بودجه برای حمل‌ ونقل عمومی تهران

چمران همچنین از تخصیص بودجه ۵۰ هزار میلیارد ریالی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت در سال آینده خبر داد و اضافه کرد که مشکلات مربوط به نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز باید با تامین منابع مالی حل شود.

او ادامه داد: ممکن است این اعتبار بیشتر هم شود چون شورا هنوز بودجه سال آینده شهرداری تهران را قطعی نکرده اما مطمئن هستیم اعتبار مذکور کم نخواهد شد که از این اعتبار بخش مهمی به حمل و نقل عمومی تخصیص پیدا می‌کند.

مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات نوسازی تاکسی‌های پایتخت یادآور شد: موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی یکی از گلایه‌های همیشگی رانندگان این وسیله است.

وی افزود: تسهیلاتی برای رانندگان در نظر گرفته شده که میزان اقساط آن نباید بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه باشد همچنین صندوقی ایجاد شده که منابع حاصل از تفاوت بهای سوخت به آن واریز و صرف حمایت از تاکسی‌های فعال شود.

چمران با بیان اینکه نوسازی ناوگان تاکسیرانی بر عهده شهرداری و شورای شهر نیست و این وظیفه بر عهده نهادهای ذی‌ربط است، تاکید کرد: هر چند وظیفه ما نیست اما با این وجود شورا از برنامه‌های مربوط به این حوزه حمایت خواهد کرد.

وضعیت اتباع در تهران و مقایسه با تبریز

رییس شورای شهر تهران به وضعیت اتباع خارجی در شهرداری تبریز نیز اشاره کرد و گفت: در تبریز سیاستی در خصوص عدم استفاده از واژه «اتباع» و به‌کارگیری این افراد در شهرداری وجود دارد که از گذشته‌های دور در این شهر اجرا شده و مربوط به اکنون نیست بنابراین فعالیت اتباع خارجی در این شهر وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در استان تهران، اتباع خارجی بسیار زیادی حضور دارند و در برخی موارد کمک‌رسان شهرداری در برخی کارها نیز هستند، اما باید حضور آنها قانونمند باشد و فقط کسانی که مجوز اقامت و کار دارند، در شهرداری پایتخت فعالیت کنند.

قراردادهای خطوط جدید مترو و تامین مالی پروژه‌ها

چمران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر چگونگی انعقاد قرارداد احداث خطوط جدید مترو (۸ و۹) از سوی شهرداری تهران افزود: از این قراردادها اطلاع داریم، قرار است شهرداری در این پروژه‌های جدید مستقیما سرمایه‌گذاری نکند بلکه این کار را از طریق پیمانکاران انجام دهد.

وی در ادامه گفت: در این قراردادها پرداخت‌ها نیز زمانی آغاز می‌شود که ۵ درصد از پروژه اجرایی شده باشد و از طریق تهاتر املاک و سایر روش‌های مالی باشد تا فشار مالی بر شهرداری وارد نشود.

رییس شورای شهر تهران درباره موضوعات محله مرتضی گرد و بحث الحاق آن به شهر تهران هم اضافه کرد: برای برخی مسایل شهرسازی که از سوی فرمانداری و استانداری تهران مطرح شده، هنوز پاسخ مشخصی دریافت نکرده‌ایم ولی شورا این موضوع را پیگیری خواهد کرد.