به گزارش خبرگزاری ایمنا، ادبیات، بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای بیان احساسات و اندیشهها، همواره بازتابدهنده وضعیت اجتماعی و فرهنگی هر دوره بوده است؛ در ایران، شعر زنان تا پیش از انقلاب در محدودهای خاص قرار داشت و تنها تعداد معدودی از شاعران زن توانسته بودند جایگاهی در تاریخ ادبیات فارسی پیدا کنند.
شاعرانی چون پروین اعتصامی و فروغ فرخزاد از معدود زنانی بودند که با آثار خود درخشیدند، اما در مجموع، فضای جامعه و ساختارهای حاکم، اجازه بروز و ظهور گسترده به شاعران زن را نمیداد؛ پس از انقلاب، این وضعیت دچار تغییر شد. زنان نهتنها در عرصههای اجتماعی و فرهنگی حضوری پررنگتر یافتند، بلکه این تغییرات در فضای ادبی نیز نمایان شد.
رشد تعداد شاعران زن و انتشار گسترده مجموعههای شعری آنان، نشان از تحولی بنیادین در این عرصه دارد؛ این تغییرات را میتوان در چندین بُعد بررسی کرد، از هویت مستقل شعر زنان گرفته تا تأثیرات دفاع مقدس، موضوعات مذهبی، ملیگرایی و هویت اجتماعی در شعر آنان؛ یکی از دلایل اصلی این تحول، افزایش فعالیتهای اجتماعی زنان بود. در سالهای پس از انقلاب، با فراهم شدن بستری مناسب، زنان توانستند در جلسات شعرخوانی، جشنوارههای ادبی و محافل هنری حضور پیدا کنند و آثار خود را به شکلی جدیتر ارائه دهند.
علاوه بر این، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نیز تأثیر عمیقی بر شاعران زن گذاشت؛ بسیاری از آنان، با الهام از عاطفه زنانه و تجربههای شخصی خود، توانستند اشعاری حماسی و تأثیرگذار خلق کنند که امروز جزئی از گنجینه شعر معاصر ایران محسوب میشود؛ در کنار این موضوعات، نقش رسانهها و شبکههای اجتماعی نیز در شناساندن شاعران زن غیرقابل انکار است. امروزه، شاعران زن نهتنها در محافل رسمی، بلکه از طریق فضای مجازی نیز توانستهاند آثار خود را منتشر کنند و به مخاطبان گستردهتری دست پیدا کنند. این امر موجب شده است تا شعر زنان، بیش از هر زمان دیگری، در کانون توجه قرار گیرد و تنوع موضوعی و سبکهای جدیدی را تجربه کند.
با توجه به این روند رو به رشد، میتوان گفت که آینده شعر زنان ایران، روشنتر از همیشه است. اگرچه همچنان چالشهایی در مسیر آنان وجود دارد، اما حضور پررنگتر زنان در عرصه ادبیات، نشاندهنده گذر از سنتهای محدودکننده و حرکت بهسوی جایگاهی برابر در دنیای شعر و ادب است.
وقتی زنان از مردان پیشی گرفتند
عالیه مهرابی، شاعر یزدی به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: اگر نگاهی به کارنامه شعر زنان بعد از انقلاب داشته باشیم و نامها، مجموعههای شعری و آثاری را که در جشنوارهها و تریبونهای ملی خوانده میشود بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که شعر زنان بعد از انقلاب، هم در حوزه کمی و هم در حوزه کیفی، رشد چشمگیری داشته است.
وی میافزاید: تعداد مجموعههای شعری که از شاعران زن به چاپ رسیده، بهویژه در سالهای اخیر، شاید در طول تاریخ بیسابقه بوده است؛ این نشاندهنده حضور پررنگ زنان در عرصه هنر، شعر و ادبیات است که از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به جشنوارههای مختلف، از جمله جشنوارههای بینالمللی فجر یا جایزههای ادبی نگاه کنیم، میبینیم که زنان حضور بسیار پررنگ، موفق و چشمگیری داشتهاند. در برخی مضامین و موضوعات، حتی در برخی موارد، شعر زنان از شعر مردان پیشی گرفته و پیشتازتر بوده است.
شاعر یزدی خاطرنشان میکند: بعد از انقلاب، بهویژه از سالهای ابتدایی آن، حضور اجتماعی زنان در عرصههای فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی بسیار پررنگ شد. این زیست فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان پس از انقلاب، خود موجب شکلگیری ادبیات ویژه زنان شد.
مهرابی بیان میکند: یکی از مقاطع مهم تاریخ پس از انقلاب، هشت سال دفاع مقدس است که بخشی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران عزیز محسوب میشود. اگر به این دوران نگاه کنیم، میبینیم که دفاع مقدس در شعر زنان نمود ویژهای داشته است. بعضی از درخشانترین اشعار این دوره توسط زنان سروده شده است که در حقیقت حماسههای زنان ایثارگر، مادران شهدا و دختران و فرزندان شهدا را جاودانه کرده است.
وی میافزاید: این بستر ایجاد شده برای حضور زنان در عرصههای مختلف، خود بخش مهمی از ادبیات پس از انقلاب را شکل داده است. در این میان، میتوان تأثیر متقابل اجتماع و ادبیات را بهخوبی مشاهده کرد، از یکسو، اجتماع و جامعه ادبی از ادبیات تأثیر میپذیرند و از سوی دیگر، ادبیات میتواند به زیست اجتماعی و فرهنگی کمک کند و در شکلگیری یک فرهنگ ناب نقشآفرین باشد.
شاعر یزدی نیز میگوید: در برخی عرصهها، شعر زنان توانسته است تمایز و استقلال خود را بیشتر نشان دهد. بررسی اشعار شاعران امروز در مجموعههای شعری و کتابهای منتشرشده نشان میدهد که زنان شاعر نگاه ویژهای به عناصر اجتماعی، فرهنگی و زیست تجربی خود دارند.
مهرابی تصریح میکند: امروزه دنیای رسانهها نقش بسیار مهمی در معرفی و تثبیت جریانهای ادبی و فرهنگی ایفا میکند. بدون پیوست رسانهای، هیچ فعالیت علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمیتواند به موفقیت کامل برسد. رسانهها میتوانند در هویتبخشی به یک جریان فرهنگی و اجتماعی نقش مؤثری داشته باشند. آنها همچنین میتوانند در معرفی الگوهای برتر شعر زنان ایران و ادبیات بانوان، معرفی شاعران جوان و آثار آنان و ارائه مجموعههای شعری که توانستهاند پس از انقلاب بدرخشند، بسیار تأثیرگذار باشند.
وی خاطرنشان میکند: بررسی و واکاوی ابعاد محتوایی و فرمی این کتابها، میتواند به شناخت بهتر شعر زنان و جایگاه آن در ادبیات پس از انقلاب کمک کند. در این زمینه، نامهایی همچون فروغ فرخزاد و طاهره صفارزاده نقش مهمی داشتهاند. مسیر شاعران جوان پس از انقلاب تحت تأثیر این دو شاعر، چه در حوزه فرم و چه در حوزه نگرشسازی، تخیل و مضامین، قرار گرفته است.
شاعر تاکید میکند: اگرچه این دو شاعر در دو دنیای متفاوت قرار دارند، اما در شعر فروغ فرخزاد، هویت زنانه و زنسرایی کاملاً مشهود است، درحالیکه در شعر طاهره صفارزاده، جهانبینی دینی و اسلامی پررنگی دیده میشود. تأثیرپذیری او از قرآن و مضامین قرآنی، بسیاری از شاعران پس از او را نیز تحت تأثیر قرار داده است..
هویت مستقل شعر زنان پس از انقلاب؛ تأثیرات، چالشها و آینده
نصیبا مرادی شاعر، نویسنده و مشاور خانواده به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: پس از انقلاب، زنان در حوزه شعر هویت مستقلی پیدا کردند و دیگر تنها به تقلید از شاعران مرد نامدار نپرداختند، بلکه توانستند زنانگی خود را در اشعارشان بروز دهند. این امر نتیجه افزایش فعالیتهای اجتماعی آنان بود که فضا و بستری مناسب را برای حضور در جلسات شعر و ادامه فعالیتهای ادبی بهصورت حرفهای و آکادمیک فراهم کرد.
وی تصریح میکند: شاید مهمترین دلیل افزایش تعداد شاعران زن پس از انقلاب، گسترش حضور آنها در عرصههای اجتماعی و فرهنگی بود، البته قبل از انقلاب نیز شاعران زن برجستهای وجود داشتند، اما به دلیل فضای هنری و اجتماعی آن دوره، بسیاری از خانوادهها اجازه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی را به دختران خود نمیدادند. پس از انقلاب، با تغییر ساختارهای جامعه، حضور زنان در جلسات ادبی و شعری بیشتر شد و همین امر موجب شد که بسیاری از دختران نوجوان مستعد، در دهههای ۷۰ و ۸۰ به شاعران نامداری تبدیل شوند.
تأثیر دفاع مقدس بر شعر زنان
شاعر، نویسنده و مشاعر خانواده خاطرنشان میکند: دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نیز تأثیر عمیقی بر عاطفه شاعران زن گذاشت و موجب شد اشعار قابلتوجهی در این زمینه سروده شود. بسیاری از شاعران زن این دوره، با بهرهگیری از احساسات زنانه خود، توانستند آثاری ارزشمند در حوزه دفاع مقدس خلق کنند.
مرادی میگوید: پس از انقلاب، هویت زنانه در اشعار بیش از پیش نمود پیدا کرد و تقلید از شاعران مرد کمتر شد. فضا برای بیان مفاهیمی چون زنانگی، مادرانگی و نقش خواهران در جامعه فراهم شد و در نتیجه، شعر زنان، هویت زنانه مستقلی پیدا کرد. از جمله موضوعاتی که در فضای شعری پس از انقلاب دیده میشود، اشعاری است که درباره حجاب سروده شدهاند. اوایل انقلاب که مسئله حجاب پررنگتر بود، شاعران زن توانستند در این زمینه آثار بسیاری خلق کنند و به این ترتیب، برخی شاعران زن بهطور مستقل بر این موضوع تمرکز کردند و اشعار ماندگاری را به یادگار گذاشتند.
وی میافزاید: یکی دیگر از موضوعاتی که شاعران زن پس از انقلاب به آن پرداختند، انقلاب اسلامی و شهادت بود. بسیاری از شاعران زن، همسران، برادران، پدران یا دیگر اعضای خانواده خود را در جنگ از دست دادند و همین امر موجب شد که مفهوم فراق یار به فراق شهید تبدیل شود. موضوع شهادت یکی از مضامین تأثیرگذار در شعر زنان شد و هویت ملی و وطنی شاعران را به سمت سرودن اشعار ملی و تاریخی سوق داد.
چالشهای شعر زنان و نقش جلسات شعر
شاعر، نویسنده و مشاور خانواده بیان میکند: در طول تاریخ ادبیات ایران، شاعران زن همواره در سایه شاعران مرد قرار داشتند. در بسیاری از مواقع، شاعران مرد بیشتر دیده میشدند و فضا بهگونهای نبود که زنان بتوانند در جمعهای بزرگ شعرخوانی کنند، باورهای سنتی و اعتقادات مذهبی نیز محدودیتهایی ایجاد کرده بود.
مرادی میگوید: یکی از اتفاقات مهم پس از انقلاب که به تقویت شعر زنان کمک کرد، جلسات شعر نیمه ماه رمضان بود که با حمایت مقام معظم رهبری برگزار شد. حضور شاعران زن در این جلسات بهتدریج افزایش پیدا کرد و حمایت رهبر انقلاب از شاعران زن، باعث شد که در سالهای اخیر، بهویژه در دهه اخیر، شاهد حضور پررنگتر زنان شاعر در مجامع عمومی باشیم.
وی تصریح میکند: یکی از عوامل مهم در شناختهشدن شاعران زن، رسانهها و شبکههای اجتماعی بودهاند. رسانهها نقش مهمی در معرفی شاعران زن داشتهاند و همچنین، شبکههای اجتماعی به زنان جسارت داد تا اشعار خود را منتشر کنند و خود را به جامعه معرفی کنند. بسیاری از شاعران زن، نویسندگان قابلی نیز هستند و از طریق صفحات اجتماعی پرمخاطب خود، توانستهاند افکار و اشعارشان را به دیگران منتقل کنند.
شاعر، نویسنده و مشاور خانواده بیان میکند: قبل از انقلاب، تعداد شاعران زن شاخص بسیار اندک بود. از جمله شاعران برجسته آن دوران، فروغ فرخزاد و پروین اعتصامی بودند. تأثیر این دو شاعر بر شاعران زن پس از انقلاب غیرقابلانکار است. هر جا که بحثی از شعر زنان مطرح میشود، نام این دو شاعر نیز آورده میشود. پروین اعتصامی با جسارت و نگاه اجتماعی خود و فروغ فرخزاد با بیان لطیف، عاشقانه و در عین حال محکم خود، تأثیر زیادی بر شاعران نسلهای بعد گذاشتند، البته شاعران زن پس از انقلاب، نه به تقلید، بلکه بهعنوان دنبالهرو و تکمیلکننده راه شاعران پیش از انقلاب عمل کردند.
آینده شعر زنان در ایران
مرادی خاطرنشان میکند: زنان جامعه ایران امروز جایگاه خود را از نظر علمی، اجتماعی و فرهنگی شناختهاند و به حقوق خود آگاه هستند. همین امر موجب شده است که در سنین نوجوانی و جوانی، نویسندگان و شاعران زن بسیاری ظهور کنند. برخلاف دورههای گذشته که تمرکز زنان بر ادبیات و شعر کمتر بود، اکنون بسیاری از دختران به علاقه خود در این زمینه میپردازند.
وی میافزاید: آموزشوپرورش نیز با فراهم کردن فضاهای مناسب، از طریق مسابقات ادبی و جشنوارههای مختلف، به کشف و معرفی استعدادهای جدید کمک کرده است. اگر حمایت و تشویق از بانوان شاعر ادامه یابد، آینده شعر زنان بسیار روشن خواهد بود و بهطور قطع در سالهای آتی، شاهد ظهور شاعران زن نامآور بیشتری خواهیم بود.
نویسنده و مشاور خانواده خاطرنشان میکند: در حال حاضر، شاعران زن ایران در کنار مردان، در جشنوارههای مختلف حضور دارند و مقامهای ارزشمندی را کسب میکنند. رشد شعر زنان پس از انقلاب، نتیجه تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، حمایتهای رسانهای، جسارت زنان در معرفی خود و تغییر نگاه جامعه به نقش زنان در عرصه ادبیات بوده است. آینده شعر زنان ایران، با توجه به شرایط موجود، آیندهای روشن و پربار خواهد بود.
به گزارش ایمنا، تحولات شعر زنان پس از انقلاب، نشاندهنده رشد و بلوغ ادبی بانوان در جامعهای است که در طول تاریخ، همواره با چالشهای متعددی در مسیر حضور پررنگ زنان در عرصههای فرهنگی روبهرو بوده است. از افزایش فعالیتهای اجتماعی گرفته تا تأثیرات جنگ تحمیلی، نقش رسانهها و حمایتهای رسمی، همه و همه موجب شدهاند که شعر زنان در ایران به جایگاهی مستقل و پویا برسد.
امروز شاعران زن نهتنها بهعنوان دنبالهرو شاعران مرد، بلکه بهعنوان خالقان سبکهای مستقل و نوآور در ادبیات معاصر مطرح هستند. موضوعاتی چون هویت زنانه، مادرانگی، حجاب، شهادت، عشق، اجتماع و وطن، با زبانی تازه و نگاهی نو در اشعار آنان تجلی یافته است.
با توجه به روند رو به رشد حضور زنان در عرصه شعر و ادبیات، میتوان آیندهای درخشان را برای آنان متصور شد. اگر حمایتهای فرهنگی، رسانهای و اجتماعی از شاعران زن تداوم پیدا کند، بیشک در سالهای پیشرو شاهد شکوفایی بیشتر استعدادهای نهفته در این حوزه خواهیم بود. شاعران زن امروز، نهتنها در جشنوارههای ملی و بینالمللی حضور دارند، بلکه با جسارت و استقلال فکری، مسیر تازهای را برای نسلهای آینده هموار کردهاند؛ مسیری که در آن، شعر زنان دیگر نه در حاشیه، بلکه در متن ادبیات فارسی جریان دارد.