شناسهٔ خبر: 71293644 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اثربخشی و کارایی آموزش در ایران کمتر از ۵۰ درصد است

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: از کمیسیون آموزش مجلس خواستار یکپارچگی نظام سیاست‌گذاری در اجرای آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور هستیم.

صاحب‌خبر -

غلامحسین محمدی در حاشیه نشست بررسی آخرین وضعیت آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی که به میزبانی کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد، در مورد مهارت آموزی فارغ التحصیلان این مجموعه و ورود آن ها به بازار کار، گفت: آمار اشتغال نشان می‌دهد، سالانه بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیروی کار به بازار کار عرضه می‌شوند که کمتر از ۹۰۰ هزار مورد فرصت شغلی برای آن ها فراهم است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه با وجود نیروی کار بیش از تقاضای لازم، صنعتگران نگران کمبود نیرو هستند، افزود: شکایت نخست و پایانی صنعت کشور نبود نیروی کار ماهر در صنایع است، کمبود نیروی متخصص در صنایع نشات گرفته از نبود آموزش کافی و متناسب با نیاز صنعت است که به نوعی جای خالی مهارت آموزی را در بازار کار نشان می‌دهد.

محمدی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر اثربخشی و کارایی آموزش در ایران کمتر از ۵۰ درصد است؛ لذا با ناترازی عرضه و تقاضا در کشور مواجه هستیم، یعنی از آمار ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیروی کاری که به بازار عرضه می‌شوند کمتر از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر آن ها متخصص و مهارت دیده هستند. حال آنکه صنایع اساسا انتخاب خود را نه بر اساس مدرک بلکه بر اساس مهارت انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه مدل‌های آموزشی در سیستم آموزش و پرورش باید تغییر کند، یادآور شد: مدل‌های آموزشی اساسا باید تغییر کنند و به سمت مدل‌هایی پیش برویم که در کنار نیاز کارفرمایان با سفارش صنایع بتوان خدمات ارائه داد و باید کسانی را تعلیم دهیم که مطابق با نیاز بازار باشند این مسئله باید جدی گرفته شود، بی تردید تحقق بخشی از این مسئله به مشارکت‌های عمومی و خصوصی باز می‌گردد و آموزش‌ها باید مطابق با نیاز کارفرمایان انجام پذیرد.

محمدی ادامه داد: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دنبال الگوی تقاضا محور و مشارکت جویی هستیم، امیدواریم با همکاری صنایع بتوانیم چنین نهضتی را پیش ببریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به حمایت‌های کمیسیون آموزش، خاطرنشان کرد: با تلاش و حمایت مجلس قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصویب شد، در حال حاضر از کمیسیون آموزش خواستار یکپارچگی نظام سیاست‌گذاری در اجرای آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور هستیم، متاسفانه مشکلاتی در این نظام تعلیم و تربیتی وجود دارد که با حمایت مجلس باید رفع شود و پیشنهاداتی برای تحقق این مهم ارائه داده شد.