شناسهٔ خبر: 71292230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگو با ایرنا؛

کارگردان «پیشمرگ»: ۹۰ درصد فیلمبرداری در فضای واقعی بود+ فیلم

تهران- ایرنا- کارگردان «پیشمرگ» گفت: برای حمل بالگرد، آن را روی تریلی در جاده‌های مختلف جابه‌جا می‌کردیم که این مساله محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کرد. حدود ۹۰ درصد فیلم‌برداری به‌صورت واقعی انجام شد و تنها بخش‌هایی از آن نیاز به جلوه‌های ویژه داشت.

صاحب‌خبر -

علی غفاری در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره این‌که «پیشمرگ» چقدر شانس برنده شدن دارد؟ اظهار داشت: منتظر بازخوردها هستم. هر فیلم، نگاه خاص خود را دارد و زمانی که آن را در کنار مردم تماشا می‌کنید، تازه متوجه می‌شوید که چقدر در مسیر مورد انتظارتان حرکت کرده‌اید. من خودم به فیلم نمره نمی‌دهم؛ این مخاطبان هستند که باید آن را ارزیابی کنند.

وی افزود: تاکنون بازخوردها بسیار مثبت بوده است. نمایش‌هایی در سطح شهر و سینماهای استان‌ها داشتیم و من چند مرتبه همراه مردم به تماشای فیلم نشستم. در سینمای رسانه، یعنی کاخ جشنواره، فیلم را دیدیم و خوشبختانه واکنش‌ها بسیار خوب و دلگرم‌کننده بود.

وی افزود: تیم تولید زحمت زیادی کشید. این فیلم پروژه‌ای دشوار بود، زیرا در مناطق مختلف و جغرافیای سخت کوهستانی ساخته شد. کار کردن در چنین شرایطی و استفاده از امکانات نظامی خاص، چالش‌های فراوانی داشت، اما گروه تولید، هم در پشت صحنه و هم در مقابل دوربین، به خوبی از عهده کار برآمدند. ورود به چنین موضوعاتی همواره با پیچیدگی‌هایی همراه است، به‌ویژه از نظر تاریخی.

غفاری در ادامه درباره چالش‌های ساخت فیلم گفت: تجربه ساخت فیلم‌های جنگی را دارم و می‌دانستم که این پروژه نیز با دشواری‌های زیادی همراه خواهد بود. به‌ویژه اینکه در فیلم، به دلیل ماهیت داستان، نیاز به استفاده از بالگرد داشتیم و این امر مستلزم هماهنگی‌های پیچیده‌ای بود.

وی گفت: برای حمل بالگرد، آن را روی تریلی جابه‌جا می‌کردیم و در جاده‌های مختلف حرکت می‌دادیم، که این مساله محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کرد. حدود ۹۰ درصد فیلم‌برداری به‌صورت واقعی انجام شد و تنها بخش‌هایی از آن نیاز به جلوه‌های ویژه داشت که با همکاری آقای حسن ایزدی و تیم ویژوال افکت به انجام رسید. در مجموع، فیلم از نظر لجستیکی پروژه‌ای دشوار بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم امکان نمایش در جشنواره‌های خارجی را دارد، گفت: به‌طور کلی، در زمینه اکران بین‌المللی ضعف‌هایی داریم. حتی در اکران داخلی نیز آن‌گونه که باید، عملکرد مطلوبی نداریم. مشخص نیست که مخاطبان خارجی چه واکنشی به فیلم نشان خواهند داد، اما پیش از این تجربه ساخت فیلم «ابو زینب» را در لبنان داشتم که پخش‌کننده خارجی، شرکت الرضا، از آن حمایت کرد و بازخوردهای خوبی دریافت کردیم.

غفاری گفت: با این حال، در سینمای ایران، به‌جز حضور در جشنواره‌ها، در زمینه اکران عمومی دچار ضعف هستیم، زیرا ارتباطات و همکاری‌های لازم با کمپانی‌های بزرگ پخش‌کننده در سطح بین‌المللی به درستی شکل نگرفته است. به‌طور صادقانه، نگاه چندانی به اکران‌های خارجی ندارم، اما موضوع فیلم درباره یک قهرمان است و فکر می‌کنم چنین داستان‌هایی در هر نقطه از دنیا می‌توانند برای مخاطب جذاب باشند.

وی افزود:‌ ما تلاش کردیم فیلمی بسازیم که قهرمانی را به تصویر بکشد، قهرمانی که مخاطب او را دوست داشته باشد و آرزو کند که جای او باشد. امیدوارم با ساخت چنین آثاری، تماشاگران به وجد بیایند. در سینمای رسانه، از نزدیک دیدم که چگونه مخاطبان با قهرمان فیلم همراه شدند، با او اندوهگین و شاد شدند و در نهایت، راضی سالن را ترک کردند.

او این را هم گفت که من پیش از ورود به پروژه فیلم «پیشمرگ» نام شهید سعید قهاری را نشنیده بودم و تنها پس از تحقیق و گفت و گو با منابع مختلف با این شخصیت آشنا شدم.