شناسهٔ خبر: 71291625 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

احداث راه‌آهن، ساخت آزادراه بوشهر به شیراز، تامین آب شرب و کشاورزی و نخیلات بخشی از مطالبات بوشهری‌ها از دولت چهاردهم است

سرزمین ثروت؛ آماده توسعه

رئیس‌جمهور فردا مهمان مردم خونگرم و مدافعان خلیج همیشه فارس است. سفر به استان بوشهر که اولین و بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده میگو و دومین تولیدکننده خرما در کشور است، اتصال به دریا موقعیت ویژه‌ای برایش فراهم آورده و جایگاه بالایی در حوزه تولید و پالایش نفت، گاز و پتروشیمی در کشور دارد. 

صاحب‌خبر -

رتبه نخست تولید گاز سبک و تولید بیش از نیمی از گاز کشور، بوشهر را به پایتخت انرژی ایران تبدیل کرده است. از سوی دیگر جایگاه این استان در زمینه شیلات و کشاورزی نیز به دلیل تولید ۶۸ درصدی میگوی پرورشی و کسب رتبه دوم تولید خرما بسیار حائز اهمیت است.

طبیعی است برای این موقعیت‌ها و ارتقا آن، باید علاوه بر شرایط و حساسیت لازم که اکنون در سطح استان وجود دارد، رسیدگی درخوری هم برای توسعه و استفاده از این ظرفیت‌ها وجود داشته باشد که این امر با اجرایی شدن طرح‌هایی امکان‌پذیر است که کلید افتتاح و گشایش آن‌ها در سفر دولت به سرانجام می‌رسد.

***

بوشهر گرچه با حدود یک میلیون و ۳۳ هزار نفر جمعیت و وسعت حدود ۲۳ هزار کیلومتر مربع، از جمعیت و مساحت قابل توجهی برخوردار نیست، اما با ۷۰۵ کیلومتر مرز مشترک با دریا، طولانی‌ترین خط ساحلی در کشور را دارد که از ویژگی‌های ممتاز آن به شمار می‌آید. از این رو رئیس‌جمهور با بسته‌های ویژه‌ای که برای توسعه بنادر استان دارد، می‌تواند به بهره‌برداری هرچه بیشتر از سواحل و بنادر این استان کمک کند.

البته پروژه‌های محرومیت‌زدایی ستاد‌ها و بنیاد‌های مختلف گاهی به کمک بوشهر می‌آید، با این حال هنوز از مشکلاتی نظیر بیکاری و محرومیت در رنج است و باعث نشده تا مطالبات اصلی این مردم محقق شود. 

خواسته‌هایی مثل راه آهن بوشهر به شیراز، احداث آزاد راه بوشهر به شیراز، تسریع در تکمیل و راه اندازی بیمارستان‌های تخصصی و مراکز درمانی، اجرای پروژه‌های فرهنگی و رفع کمبود آب آشامیدنی و مورد نیاز اراضی زارعی و نخیلات با وجود وعده‌های رنگارنگ دولت‌های قبل. پروژه‌هایی که طی سال‌های گذشته یا رنگ واقعیت به خود نگرفته و یا در فاز اجرایی لنگ کمبود اعتبار مانده اند.

اما در این میان رفع آلودگی‌های صنایع عظیم نفت و گاز در جنوب استان و ساماندهی قانون ته لنجی‌ها برای خطه ساحل نشینان از نان شب هم واجب‌تر هستند.

رویکرد عقلانی و واقعی به پروژه‌ها 

استاندار بوشهر با اشاره به این که مردم مهمان نواز و خونگرم استان زرخیز بوشهر، میزبان رئیس جمهور محترم و شماری از وزرای خدمتگزار دولت همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و آغاز ۴۶ سالگی تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، می‌گوید: "برنامه‌های پیش روی سفر رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات خوبی برای همکاری، هم‌افزایی و اطلاع‌رسانی شایسته و پوشش گسترده این رویداد بزرگ و ارزشمند گرفته شده است. اگر اطلاع رسانی دقیق و مدبرانه‌ای از اقدامات و برنامه‌های سفر انجام نشود، نمی‌تواند دستاورد‌هایی که در ابعاد مختلف مورد انتظار ما است را برای حفظ سرمایه اجتماعی عملی کند. در این سفر مطالبات مردمی باید به گونه‌ای منعکس شود که سفر استانی هیات دولت نقطه عطفی برای فضای رسانه‌ای باشد. "

ارسلان زارع می‌افزاید: " فضای همدلی خوبی در استان بوشهر وجود دارد و بسیار امیدوارم که انشالله سفر آقای دکتر پزشکیان برکات ارزنده‌ای برای مردم استان داشته باشد. تمام تلاش دولت وفاق این است که با استفاده از همه ظرفیت‌ها به گره گشایی از امور مردم بپردازد. "

وی ادامه می‌دهد: "نگاه کارشناسی و واقع بینانه‌ای در مورد مصوبات سفراستانی دولت چهاردهم اتخاذ شده تا رهاورد این سفر موجب افزایش اعتماد عمومی و رضایت مندی مردم به عنوان سرمایه اجتماعی شود. ساز و کار به گونه‌ای چیده شده است که طرح‌هایی به عنوان مصوبه سفر تصویب شوند که ردیف اعتبار و زمان اجرای آن‌ها مشخص باشد. "

زارع تاکید می‌کند: "برخی از مطالبات مردمی از جمله راه آهن بوشهر - شیراز دیرینه است که باتوجه به اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مورد نیاز در کوتاه مدت امکان اتمام ندارد. اگر در هر کدام از دولت‌های قبلی ۶۰ کیلومتر از مسیر راه آهن بوشهر - شیراز بهره برداری شده بود این مطالبه مردمی به سامان می‌رسید. همچنین در این سفر برای پنج بیمارستان، جاده ارتباطی دالکی - کنارتخته، پنج سد، بنادر، انرژی و آب مصوبات خوبی پیش بینی شده است. "

تمرکز روی پروژه‌های کلیدی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر هیئت دولت به استان بوشهر به "جام جم" می‌گوید: "به عنوان اولین و مهم‌ترین نکته این موضوع حایز اهمیت است که انتظار می‌رود این سفر یک سفر تشریفاتی نباشد، بلکه یک سفر کاری و کاربردی بوده و در واقع حاصل سفر به نفع مردم باشد. به نحوی که بعد از سفر شاهد اتفاقاتی به نفع مردم استان باشیم و بار مشکلات کاهش پیدا کند. "

ابراهیم رضایی می‌افزاید: "از گذشته تا به امروز مسائل استان و انتظارات مردم از دولت‌ها مشخص است و به جرات می‌توان گفت پاسخگو کردن صنعت نفت در راس تمام مسائل است. البته منظور از صنعت نفت به معنای عام آن است که شامل نفت و گاز و پتروشیمی می‌شود. بوشهر از ثروتمندترین استان‌های کشور است، اما متاسفانه هنوز ارتباط معناداری بین ثروت استان با دارایی و وضعیت رفاه و اقتصاد مردم وجود ندارد و انبوه شرکت‌ها، صنایع و مجموعه‌های مختلفی که در استان فعالیت می‌کنند، منافع چندانی برای مردم این منطقه نداشته‌اند. بر این اساس مهم‌ترین کاری که آقای رئیس جمهور می‌تواند برای مردم انجام دهد و بار اصلی مشکلات در استان کاهش پیدا کند این است که این صنایع پاسخگوی مردم شوند. اگر این صنایع پاسخگو شوند بسیار از مشکلات حل خواهد شد. "

وی ادامه می‌دهد: "مطلب دیگر در حل مسائل استان تمرکز بر روی چند پروژه عمرانی کلیدی و توسعه‌ای است که از آن جمله می‌توان به پروژه راه آهن بوشهر-شیراز، پروژه آزادراه بوشهر-شیراز و تکمیل بزرگراه بوشهر-شیراز اشاره کرد. اگر این پروژه‌ها به نتیجه و بهره‌برداری برسند نقش زیادی در بهبود وضعیت اقتصادی، رفاه و رضایت مردم استان خواهد داشت و چندین چالش اساسی را برطرف می‌کنند. "

رضایی تصریح می‌کند: "مساله اساسی مردم استان مشکل بی‌آبی است. بوشهر با اینکه ۷۰۵ کیلومتر مرز دریایی دارد، اما به خاطر برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های غلط از گذشته‌های دور تا کنون، حتی ابتدایی‌ترین مشکلات در این زمینه حل نشده است. با توجه به مجاورت با دریا قطعا راه‌حل‌های زیادی برای این مساله وجود دارد که نمونه‌هایی از آن نیز در حال حاضر در برخی استان‌ها احداث شده است. تمرکز رئیس جمهور و دولت بر ساخت سد، پروژه‌های آب شیرین‎کن، نوسازی شبکه، طرح‌های آبخیزداری و طرح‌هایی برای افزایش بهره‌وری مصرف آب و کنترل مصرف آن کمک زیادی به این مساله خواهد کرد. "

نماینده مردم دشتستان در مجلس تاکید می‌کند: "مورد دیگری که وضعیت آن در استان نگران کننده است، موضوع درمان می‌باشد. با توجه به اینکه رئیس جمهور محترم خودشان از مجموعه درمان هستند انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند. بیان این بخش از مسائل به این معنی نیست که در سایر حوزه‌ها مشکلی وجود نداریم. در حوزه فرهنگ، فعالان فرهنگ و هنر استان مشکلات و چالش‌های زیادی دارند. همچنین در حوزه ورزش نیز مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. در استانی که انبوه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در آن وجود دارد، بعضی از تیم‌های ورزشی از ابتدایی‌ترین امکانات بی‌بهره هستند. در حوزه آموزش نیز بسیاری از امکانات ضروری وجود ندارد و مدارس و دانشگاه‌های استان با کمبود امکانات مواجه هستند. از سفر رئیس جمهور محترم توقع داریم که مردم تغییرات را به صورت محسوس مشاهده کنند و نتیجه آن ان‌شاءالله توسعه و پیشرفت و آبادانی استان باشد. "

تجدید نظر در مصوبه جدید بار ملوانی

عضو اتحادیه لنج داران بندر گناوه می‌گوید: "در بنادر جنوب کشور به ویژه بوشهر که ما زندگی می‌کنیم، زندگی مردمان علی الخصوص در شمال استان که نود درصد آمیخته با دریا و دریانوردی است و به طور مستقیم و غیر مستقیم زندگی و امرار معاش مردمان جنوب کشور وابسته به اقتصاد دریامحور است و تمامی شغل‌ها در بنادر جنوبی در بوشهر زنجیروار به یکدیگر و زیرمجموعه دریا و دریا نوردی است. شغل دریا و دریانوردی شغل آبا و اجدادی مردمان جنوب است یعنی دو هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح. "

سید علی موسوی گمارانی ادامه میدهد: "چیزی معادل ۲ هزار و ۵٠٠ شناور فعال در استان بوشهر داریم که هر شناور میانگین بین ۶ تا ۱٠ ملوان به صورت مستقیم و هزاران فرصت‌های شغلی اعم از وانت دار، کارگر تجهیزات بندری، مالک لنج، گاریچی بازاری، دستفروش و... این قسمتی از فرصت‌های شغلی است که این لنج‌های سنتی در بنادر ایجاد کرده اند. "

وی تاکید می‌کند: "این لنج‌ها هزاران فرصت شغلی را بدون تسهیلات و بدون کمک از طرف دولت ایجاد کرده اند که این فرصت‌های شغلی بسیار ارزشمند و تنها روزنه امرار معاش و ارتزاق مردمان جنوب است. "

عضو اتحادیه لنج داران بندر گناوه ادامه میدهد: "الان با گذشت یک سال از آخرین سفری که به لنج داران داده شده، متأسفانه تمام لنج‌ها در بنادر استان بوشهر زمینگیر شده، ارتباطات قطع شده، هیچ داد و ستدی و هیچ رفت و آمدی در خلیج همیشه فارس ندارند و تمام شغل‌ها و فرصت‌های شغلی تحت الشعاع قرار گرفته و بصورت کامل تعطیل شده اند. "

به گفته این فعال حوزه لنج داری، مصوبه جدید بار ملوانی نقاط ضعف بسیار دارد، چون از متولیان امر، لنج داران، ملوانان و بازاریان نظرسنجی و نظرخواهی نشده و باعث شده بدون کارشناسی و در نظر گرفتن روزنه و امرار معاش ساحل نشینان تصویب شود و نقاط ضعف بسیار زیادی دارد. خواهش ما از مسئولین این است که این مصوبه را چکش‌کاری کنند و متولیان امر با آن‌هایی که به صورت سنتی با این شغل در ارتباط هستند نظرسنجی و نظرخواهی کنند تا این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا بکند و تا بازنگری و اصلاح نشود قطعاً مشکلات خاصی را برای مرزنشینان و ساحل نشینان به ارمغان می‌آورد.

صیادان؛ گرفتاردر تور مشکلات

محمد کارگر، مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان بوشهر می‌گوید: "بدون تردید صرف نظر از ظرفیت‌های متعدد استان بوشهر در حوزه نفت و گاز و سایر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، موضوع دریا، دریانوردی، صید و صیادی می‌تواند به عنوان یک مولفه اصلی در توسعه استان بوشهر به شمار آید، زیرا یک چهارم از جمعیت استان از طریق صید و صیادی و صنایع وابسته به آن ارتزاق و معیشت می‌کنند و از سوی دیگر از ده شهرستان، هشت شهرستان آن ساحلی و دریایی و شیلاتی است و همین امر جایگاه اقتصاد و اشتغال در امر دریا و دریانوردی و صید و صیادی را معرفی و بیان می‌کند. "

وی ادامه میدهد: "بنا بر آمار‌های موجود در گستره استان بوشهر فعالیت ۱۴۸۰ قایق، ۵۴۷ لنج و ۲۱ فروند کشتی صیادی رزق و روزی حدود ۴۵ هزار نفر صیاد را فراهم کرده است تا از سخاوت دریا، هم توشه‌ای برای خانواده بردارند و هم با صیدشان سفره هموطنان خود را از برکت الهی مزین کنند.

اما این روزها، روزگار برای جامعه صیادان استان بوشهر چندان روی خوشی ندارد و اگر بخواه حال و روز آن را توصیف کنم به مانند بیمار رو به موتی می‌ماند که اگر اورژانسی به دادش نرسیم شانسی برای حیات مجدد نخواهد داشت. زیرا هزار و یک مشکل ریز و درشت پیش و پای صیادان و ماهیگیران زحمتکش و بی ادعای این خطه وجود دارد. "

مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان بوشهر توضیح می‌دهد: "در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه شریف صیادی بوشهر و استان‌های همجوار کاهش شدید ذخائر و منابع دریایی همانا آبزیان به عنوان انفال و ثروت ملی و پشتوانه معیشتی و شغلی مرزنشینان و صیادان است و این امر ناشی از عوامل متعدد زیست محیطی و لرزه نگاری‌ها و اکتشافات پی در پی و متعدد نفت و گاز در بستر دریا و تخریب گسترده زیستگاه‌ها و چراگاه‌ها و همچنین برهم خوردن اکوسیستم دریایی شده است.
همچنین ورود فاضلاب‌های شهری و خانگی و پساب‌های صنعتی و تخلیه آب توازن کشتی‌های غول پیکر حامل نفت و گاز و مواد شیمیایی در دریا که در چند سال قبل باعث آفت کشند قرمز و تائید شد، موجب قتل عام قطعات زیادی از آبزیان به عنوان پشتوانه معیشتی و شغلی صیادان و مرزنشینان ما شد و همچنین افزایش بهره‌برداران و گستردگی ابزار و ادوات صیادی همه از عوامل کاهش شدید ذخایر و منابع دریایی است و اینکه هم‌اکنون در عرصه صید و صیادی ما در بحران به سر می‌بریم. "

وی تاکید می‌کند: "افزون بر تصرف صیدگاه‌های سنتی ساحلی توسط شرکت‌های متعدد سرمایه گذار صنعت نفت و گاز و ... که با اعمال محدودیت‌های فراوان برای فعالیت صیادی بویژه قایق‌ها به دلیل گستردگی حوزه فعالیت صنعت نفت و گاز همراه شده، مهاجرت آبزیان به اعماق دریا و دور دست‌ها سبب شده تا صیادان ناچارا و ناخواسته با صرف هزینه‌های مضاعف اقدام به خرید و افزایش قدرت موتور و افزایش ابعاد و تغییر بدنه قایق‌ها نموده تا بتوانند با توجه بر مشکلاتی مثل دوری صیدگاه‌ها غلبه کرده و رعایت الزامات ایمنی و امنیت جانی خود را هم تامین کنند، اما اداره بازرسی و ثبت شناوران اداره کل بنادر و دریانوردی استان، از تمدید پروانه بهره برداری قول آن‌ها خودداری می‌نماید این در حالی است که افزایش قدرت موتور در قایق‌های تفریحی تا سقف ۲۰۰ اسب بخار صورت می‌گیرد و صرفا در قایق‌های صیادی محدودیت افزایش قدرت موتور اعمال می‌گردد. همچنین قایق‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس مجهز به موتور با قدرتی به مراتب بالاتر از قایق‌های ایرانی هستند.

عدم تمدید قول آنها، عدم تمدید دفترچه انتظامی تردد شناور، عدم دریافت سهمیه سوخت، کلات سوابق بیمه‌ای ملوانان، توقف و تعطیلی قایق‌ها بعنوان کارگاه و ممر درآمد صیادان، بیکاری ملوانان و تبعات اقتصادی و اجتماعی برای صیادان را در پی خواهد داشت. "

کارگر می‌گوید: "در همین حال، سازمان شیلات با افزایش قدرت موتور قایق‌های صیادی تا ۱۵۰ اسب بخار منوط به تغییر روش صید صرفا لانگ لاین (قلاب) موافقت می‌نماید، اما بدلیل بحران کاهش شدید ذخایر و منابع دریایی و نبود صید کافی، این روش صید در استان بوشهر برای صیادان به هیچ وجه اقتصادی نبوده و حتی هزینه‌های جاری دریاروی قایق‌ها را پوشش نمی‌دهد به همین دلیل صیادان قایق دار با این روش موافق نیستند و تقاضای تثبیت و تایید روش صید تور گوش گیر (انتظاری) و گرگور که از سالیان متمادی توسط شیلات به عنوان عالی‌ترین متولی و مسئول صید و صیادی در مجوز صید آن‌ها قید و به ثبت رسیده و با آن شیوه به فعالیت صیادی می‌پردازند دارند. "
وی می‌افزاید: "کار صید و صیادی بسیار سخت و دشوار است و این سختی و دشوار بودن عوامل متعددی از جمله پیری زودرس و امراض روحی و روانی برای صیادان را درپی دارد، لذا موکدا تقاضا داریم شغل شریف صیادی به عنوان شغل خاص محسوب شود و کار سخت و زیان آور صیادی در این سفر ریاست محترم جمهور و دولت به استان بوشهر تاکید و عملیاتی شود. همچنین تفویض اختیار به شیلات استان جهت بومی سازی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها ذیل قوانین و مقررات موضوعه در خصوص دریا و صید و صیادی و آبزی پروری و مجموعه شیلاتی به تصویب برسد. "

مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان بوشهر می‌گوید: "خواسته و مطالبه اصلی جامعه صیادی استان بوشهر تمدید قرارداد واگذاری ۱۵ ساله بنادر صیادی به تعاونی‌های صیادی بر مبنای قانون است این مهم باعث خواهد شد تا فعالیت و کار عمرانی برنامه ریزی شده به صورت بهتر و استانداردتری نسبت به گذشته انجام شود و بار مالی زیادی از روی دوش دولت برداشته شود و همچنین عمران و آبادانی این بنادر را شاهد خواهیم بود. "

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس محترم جمهور به همراه تعدادی از وزرای دولت چهاردهم به استان بوشهر سفر می‌کنند تا در دور اول سفر‌های استانی از روند کلی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه محو از نزدیک بازدید نموده و برای شتاب بخشی و تسریع آن‌ها تصمیمات لازم گرفته و ابلاغ نمایند، می‌گوید: "بنا به تجارب و سوابق موجود از آنجایی که توفیق خدمتگزاری در ادوار مجلس را داشته ام و در طی این سالیان دولت‌های مختلف به استان بوشهر سفر داشته اند باید این نکته را بیان نمایم که اولویت این سفر چنانچه بخواهد مصوبه‌ای داشته باشد تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام به جا مانده از دوره‌های قبل است که به دلیل کمبود اعتبار یا به کلی تعطیل شده و یا روند پیشرفت آن با تعلل و تاخیر مواجه شده است. همان گونه که در سفر مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ شاهد بودیم که تصمیماتی گرفته شد که با تامین و تزریق اعتبار لازم، جهش تاثیرگذاری در اتمام پروژه‌های زیرساختی و تقویت روند توسعه بخش استان در زمینه‌های مختلف را گذاشت؛ بنابراین انتظار کلی این است که دولت به جای تعریف پروژه جدید تمام همت و اراده خود را برای تعیین تکلیف و اتمام پروژه‌هایی بگذارد که لنگ بودجه و اعتبار به حل خود رها شده اند و اگر این مهم عملیاتی شود می‌تواند بخش زیادی از مطالبات و خواسته‌های هم استانی‌های عزیزمان برآورده شود. "

حجت الاسلام موسی احمدی ادامه میدهد: "مصداق این موضوع هم متعدد است پروژه‌هایی مثل بزرگراه بوشهر به دیلم که در محور مواصلاتی و کریدور شمال به جنوب استان نقش بارز و کلیدی دارد سال‌های زیادی است متوقف شده و با تخصیص قطره چکانی اعتبارات، کار آن پیش نمی‌رود و یا باند دوم محور شیراز به جم که نقش عمده‌ای در کاهش سوانح رانندگی و تلفات انسانی دارد هنوز اقدام جدی برای تکمیل آن صورت نگرفته است.

همچنین بزرگراه جم به سیراف که از محل اعتبارات نفت و شورای راهبردی صنایع نفت و گاز ۲۷۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار گرفت تنها با تخصیص ۱۵۰ میلیارد دیگر به بهره برداری خواهد رسید. "

وی تصریح می‌کند: "معیشت مردم این استان مرزی و ساحلی به شدت وابسته به دریا و دریانوردی است و حل مشکل شناور‌های صفاری و سفر‌های تجاری می‌تواند در بهبود وضعیت زندگی ساحل نشینان موثر واقع شود و حالا که دولت پیش از سفر استانی خود به بوشهر خبر از رفع مشکل ته لنجی می‌دهد این انتظار می‌رود که امیدواری به وجود آمده مقطعی نباشد و بعد از سفر رییس جمهور، این تصمیم و مصوبه پایدار باقی بماند تا فعالان تجاری و بازرگانی بتوانند برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای اجرای سفر‌های خود داشته باشند. "

به گفته این نماینده مجلس، یکی دیگر از مطالبات حوزه انتخابیه، توسعه روابط تجاری با کشور قطر است که برای این مهم باید نگاه جامع و بلند و برنامه عملیاتی در نظر گرفته شود و تنها با طرح موضوع و طرح‌های بدون پشتوانه عملیاتی و علمی امیدی به رونق و جهش در آن نخواهیم بود. افزون بر این تسریع در تکمیل و بهره برداری از بیمارستان‌های عسلویه و کنگان و همچنین مرکز درمانی مربوط به نفت در شهر جم از پروژه‌های مهم و تاثیرگذار درمانی است که امیدواریم در این سفر از مواهب حضور هیئت دولت برخوردار شده تا شیرینی آن کام مردم محروم این مناطق را شیرین کند.

ظرفیت‌های طلایی خرمای بوشهر

مدیرعامل انجمن خرمای استان بوشهر با تاکید بر اینکه خرما به عنوان دومین محصول استراتژیک استان در زمینه کشاورزی است و بسیاری از مشاغل به آن وابسته است و حدود ۱۸ هزار بهره‌بردار داریم که ۸٠ هزار شغل به طور غیرمستقیم ایجاد کرده و به این صنعت وابستگی دارند، می‌گوید: "در سال به طور متوسط حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان گردش مالی حاصل از خرماست. همچنین در استان بوشهر حدود ۳۷ تا ۴٠ درصد این محصول صادرات می‌شود که از بُعد ارزآوری هم بسیار مهم است. "
ندیر پورجم ادامه میدهد: "در این راستا نقش باغداران به عنوان تولیدکنندگان محصول کشاورزی و باغی جایگاه ویژه و ممتازی دارد که اگر به این موضوع اهتمام نورزند سبب کاهش و حذف این گردش مالی می‌شود. مشاغلی که وابسته به تولید خرما از قبیل بسته‌بندی و عمل‌آوری و صادرکنندگان و تجار و بازرگانان نیز دیگر محصولی برای عمل تولید فرآورده و صادرات نخواهند داشت. "

وی تصریح می‌کند: "کشاورزان و فعالان این عرصه در کنار نخلداران بوشهری هم مشکلات و درخواست‌هایی دارند. نخست عدم به روز‌رسانی زیرساخت‌های باغات از قبیل سیستم‌های آبیاری و فراهم‌آوری زیرساخت‌های متناسب با مسأله غذادهی و بهداشت باغ و تبدیل این امر به رویه و الگوی باغداری که عموم باغداران و کشاورزان با سیستم‌های نوین آبیاری و غذا دهی بتوانند باعث ارتقای شاخص بهره وری شوند. "

پورجم، دومین مشکلی که پیش روی تمامی کسانی که در حوزه اقتصاد خرما فعالیت می‌کنند را عدم حمایت‌های مالی و تأمین منابع مالی عنوان کرده و تاکید می‌کند: "متأسفانه بانک‌ها در استان بسیار ضعیف عمل می‌کنند و هیچ کدام از مسئولین امر هم علیرغم اینکه موضوع را کاملاً مطلع هستند به این موضوع، همتی ندارند و منابع مالی در اختیار کشاورزان است نه فعالان عرصه عمل‌آوری و تجار و بازرگانان و این پاشنه آشیل آینده این صنعت و فعالان این حوزه است. "