شناسهٔ خبر: 71291414 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

یادداشت؛

صدای دلنشین و زیبای اقتباس در «زیبا صدایم کن»/ روایت چیرگی عشق بر هر مانعی

خراسان‌رضوی- صدای زیبای اقتباس را می‌توان در فیلم سینمایی «زیبا صدایم کن» شنید، در این اثر روایت چیرگی عشق در هر مانعی قابل مشاهده است.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) - لیلانوعی، خبرنگار سینما: با اعلام نامزدهای برتر در بخش‌های مختلف بال‌های سیمرغ‌های چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر امسال هم کم‌کم بسته می‌شود؛ یکی از فیلم‌هایی که در جشنواره امسال بسیار سروصدا و مورد استقبال قرار گرفت بطوری که در ۱۰ بخش نیز نامزد دریافت سیمرغ شد، «زیبا صدایم کن» فیلم اقتباسی امسال جشنواره ساخته رسول صدرعاملی کارگردان پیشکسوت و برجسته سینمای ایران است.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین جلوه بصری، بهترین تدوین، بهترین چهره‌پردازی، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین نقش اول مرد و زن ده بخشی است که «زیبا صدایم کن» نامزد دریافت سیمرغ شده است و پیش‌بینی می‌شود تعدادی از این سیمرغ‌ها بر شانه‌های عوامل این فیلم اقتباسی بنشیند. صدرعاملی، پس از دو سال کار روی فیلمنامه، این اثر را با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته فرهاد حسن‌زاده به چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر آورد.

صدرعاملی فیلمسازی است که از دیرباز به دغدغه دختران نوجوان و جوان این سرزمین پرداخته اما این بار در «زیبا صدایم کن» دوربینش را به سوی پدران سرزمینمان ایران چرخانده است. نوشتن فیلم‌نامه این اثر اقتباسی بر عهده آرش صادق‌بیگی، میلاد صدرعاملی و محمدرضا صدرعاملی بوده و امین حیایی، ژولیت رضاعی، ستاره پسیانی و مهران غفوریان به عنوان بازیگران اصلی فیلم به شخصیت‌های داستان زیبا صدایم کن، جان داده‌اند. داستان فیلم «زیبا صدایم کن» در خیابان ولی‌عصر تهران و در طول یک روز اتفاق می‌افتد؛ فیلم روایتگر داستان پدری است که با وجود داشتن بیماری اعصاب برای دخترش پدری می‌کند و دختری که به اقتضای شرایط او هم برای پدرش، پدری می‌کند.

خسرو، با بازی امین حیایی پدر جوانی است که در آسایشگاه روانی به اجبار بستری‌است، اما روزِ تولد ۱۶ سالگی زیبا، با بازی ژولیت رضاعی تصمیم به فرار از آسایشگاه می‌گیرد تا یک روز خاص و متفاوت را برای دخترش به ارمغان بیاورد. فیلم نویددهنده این است که عشق بر همه چیز چیره می‌شود و هر مانعی را از پیش‌رو برمی‌دارد.

این فیلم از نظر ساختار روایی قوی عمل کرده و یک رابطه غیر کلیشه‌ای پدر دختری را نمایان کرده است. اما از نظر ریتم و تدوین می‌توانست خیلی بهتر باشد. بازیگران اصلی «زیبا صدایم کن» یعنی امین حیایی و ژولیت رضاعی در انتقال احساس خود فراتر از انتظار عمل کرده اند. بازی امین حیایی در نقش یک پدر عاشق اما بیمار آنقدر دقیق و حساب شده است که پیام اصلی فیلم یعنی عواقب برچسب زدن جامعه به بعضی افراد را به خوبی منتقل کرده است. او در کلام و فرم بدن در نقش خسرو حل شده و بیننده را میخکوب به پرده نمایش نگه‌می‌دارد.

ژولیت رضاعی نیز بازی درخشانی داشته و یکی از شانس‌های دریافت سیمرغ به حساب می‌آید. شاید بتوان گفت این حاصل تجربه صدرعاملی در بازی گرفتن از بازیگران نوظهور است و همین امر نقطه قوت فیلم است.

این نکته نیز حائز اهمیت است که در ابتدای قصه، خسرو شبیه به سایه‌ای دخترش را دنبال می‌کند. دختری که هنوز حتی از سایه پدر هم فراری است. اما در میانه داستان با گفت‌وگو و درک متقابل شانه‌به‌شانه می‌شوند و در انتها، این زیباست که سایه پدر شده و نگران به دنبالش راه می‌رود. این قاب‌های تصویری فکر شده و به جا در انتقال مفاهیم داستان به ما کمک می‌کند.

«زیبا صدایم کن» از نظر دیالوگ و کارگردانی قابل قبول است. به خصوص در سکانسی که پدر و دختر روی موتور با هم گپ می‌زنند دیالوگ‌های دلنشینی رد و بدل می‌شود اما نکته منفی آنجاست که هرچه فیلم جلوتر می‌رود سبک فیلم بسیار رمانتیک یا بهتر بگویم هندی می‌شود! در سکانسی که زیبا روی تاورکرین (جرثقیل ساختمانی) به دنبال پدرش می‌رود لحظات باور پذیری را شاهد نیستیم و آنقدر کش دار می‌شود که حوصله مخاطب سر می‌رود.

همان‌طور که پیش تر هم اشاره شد «زیبا صدایم کن»، اقتباسی آزاد از رمان فرهاد حسن‌زاده از سرشناس‌ترین رمان‌نویسان نوجوان ایرانی است‌. کتاب مشهوری که برگزیده شورای کتاب کودک و هجدهمین جشنواره کتاب کانون پرورش فکری شده و در فهرست کتاب‌های کلاغ سفید کتابخانه بین‌المللی مونیخ آلمان ۲۰۱۷ و فهرست افتخار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان ۲۰۱۸ هم قرار گرفته است. فیلم با وجود اشتراکات بسیار میان درون‌مایه، طرح داستانی و شخصیت‌پردازی‌های رمان، کاملاً متعهد به پیرنگ داستانی آن نیست. موضوع اصلی این رمان معضلات کودکان بدسرپرست است و فیلم‌نامه‌نویسان این اثر، برای بهتر جلوه دادن این موضوع و آسیبی که زیبا در نبود پدرش دیده است تاحدی سناریو را تغییرداده‌اند.

سال‌هاست که سینمای ما در حسرت فیلمی با محوریت پدر دختری و تاثیر مثبت رفتار پدران در زندگی دخترانشان مانده بود، در واقع می‌توان گفت این فیلم اقتباسی تفاوت چندانی با کتاب ندارد و اگر تغییری هم بوده آسیبی به کلیات نزده و در خدمت محتوای اصلی است. «زیبا صدایم کن» با وجود نقاط ضعفی که دارد در مجموع در میان آثار اقتباسی سینمایی ایران نمره قبولی می‌گیرد و می‌تواند لحظات مناسبی را برای حضور خانواده‌ها پای پرده نقره‌ای سینما در زمان اکران رقم بزند و احتمالاً گیشه موفقی خواهد داشت.

به گزارش ایبنا بیست و دومین جشنواره فیلم فجر مشهد همزمان با چهل و سومین جشنواره فیلم فجر و مصادف با ایام الله دهه مبارک فجر از روز دوشنبه ۱۵ بهمن آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ماه با نمایش بیش از ۳۰ فیلم در ۱۰ پردیس سینمایی هویزه، آفریقا، مهر، ویلاژ، برفی، گلشن، پارک بازار، اطلس، سیمرغ و ملل ادامه دارد و فیلم اقتباسی «زیبا صدایم کن» طی ۶ نوبت در سینماهای مختلف مشهد به نمایش درآمد.