علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: تمامی ارزشهای ما و آن چیزی که اکنون در عرصههای اخلاقی و تربیتی به برکت انقلاب اسلامی شاهدش هستیم، همگی برخاسته از قرآن است. در حوزههای فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و ... امروزه با مظاهری ارزشی روبهرو هستیم که همگی قرآنی است، چرا که قرآن آئین، کتاب و قانون زندگی محسوب میشود.
وی ادامه داد: بنا به تعبیر قرآن که میفرماید «يَهدِی بِهِ ٱللَّهُ مَنِ ٱتَّبَعَ رِضوَٰنَهُۥ سُبُلَ ٱلسَّلَٰمِ وَ يُخرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِهِ وَ يَهدِيهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰط مُّستَقِيم»(مائده/ آیه 16) این کتاب الهی خود را سُبُلالسَلام معرفی میکند، یعنی همه مسیرهای سلامت و رسیدن به کمال انسانی و الهی را تفسیر کرده است، لذا نشر و اشاعه فرهنگ و آموزههای قرآنی در جامعه به منظور تربیت هنجار، تربیت متعادل و درست مردم در همه زمینهها، امری ضروری است.
کاظمی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی مجرایی را برای به جریان افتادن این باورهای دینی و آموزههای روحبخش الهی و تزریق آن به جامعه گشود، چرا که همواره با تأسی به کلام و اندیشه امام راحل به این امر اصرار داشتیم. پدیدهای به نام انقلاب اسلامی همواره تأکید داشت که حیات طیبه در سایه تجلی آموزههای قرآنی در زندگی فرد فرد مردم به دست میآید و لذا نظام آموزشی کشور در قالب ساختار مؤثری به نام وزارت آموزش و پرورش در کوشش بوده و هست تا برنامهریزی و اجرای طرحهایش حول همین باور اعتقادی و انقلابی متأثر از آموزههای قرآنی باشد.
رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: در این راستا مهمترین مأموریت ما در آموزش و پرورش انتقال باورها، اعتقادات و مظاهر فرهنگی مبتنی بر اندیشه دینی و تقویت هویت دینی و پرداختن به هنجارهای انقلابی متأثر از باور دینی و قرآنی است و لذا در محیط آموزشی سعی وافر داشته و داریم تا از عناصر مؤثر انقلابی و قرآنی در کسوت آموزگار، مربی تربیتی و پرورشی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با همه این تفاصیل باید به این نکته توجه داشت که خانواده مهمترین رکن تربیتی هر جامعه در امر آموزش و پرورش نسل آینده است و اساساً منش و کیفیت رفتاری و فرهنگی اعضای خانواده و به ویژه والدین است که ویژگی شخصیتی هر کودک و نوجوان را شکل میدهد؛ لذا اگر خانوادهای قرآنی باشد، قطعاً فرزند آنها نیز در چنین محیطی قرآنی تربیت خواهد شد و انتخاب نگرشی انقلابی و ارزشی از سوی او در تمامی مناسبات رفتاری و اجتماعی نیز در این راستا، منطبق با آموزههای قرآنی است.
کاظمی تأکید کرد: به همین خاطر در قالب جلسات و نشستها با مدیران و مسئولان تربیتی و آموزشی همواره به نقش بیبدیل و مؤثر اولیای دانشآموزان متذکر میشوم و به ایجاد حلقه مؤثری همچون انجمن اولیا و مربیان در تقویت باورهای دینی و قرآنی و انعکاس آن در تربیت شخصیت انقلابی دانشآموزان تأکید داشته و دارم.
وی افزود: به همان اندازه که دارا بودن معرفت ارزشی و قرآنی والدین در تربیت فرزندانشان نقش ایفا میکند؛ قرار گرفتن آنها در کسوت دانشآموز در محیط آموزشی که عمل به فرامین الهی منبعث از قرآن و پیادهسازی ارزشهای انقلابی در مناسبات آموزشی برای آن یک اصل محسوب میشود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و لذا ما در گزینش و به خدمت گرفتن اولیای مدارس از میان چهرههای قرآنی و انقلابی که رفتار و منش آنها تأثیر مستقیمی بر تفکر و اندیشه دانشآموزان در آینده دارد، تأکید فراوانی داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: به شرط اختیار کردن ساختار کارآمد آموزشی و به خدمت گرفتن نیروهای متعهد انقلابی و قرآنی، مسئله مهم ارائه محتوایی است که دانشآموزان به شرط فهم و درک درست آن مجهز به علم و دانشی با ماهیت دینی و آموزههای قرآنی شوند، لذا باید به آنها علاوه بر آموزش شکل ظاهری آئین عبادی همچون نماز، فلسفه و چیستی چنین امری و اینکه تا چه حد اقامه آن ضرورت دارد نیز تبیین شود یا مثلاً توضیح داده شود که چرا انس و تمسک به قرآن و آموزههای آن به ویژه در مواجهه با مشکلات و ناملایمات زندگی راهگشاست؟