رضوان حکیمزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان وظایف دانشآموزان در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری بر اهمیت علمآموزی و توجه به پرورش دانشآموزان، نوجوانان و جوانان کشور تأکید کردهاند، بر این اساس دانشآموزان باید بهگونهای تربیت شوند که دارای خلاقیت، روحیه کاوشگری، پرسشگری و جستجوگر باشند، در این راستا، مدارس، دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی موظف هستند تا فضای مناسب و بستر لازم را برای فعالیتهای علمی، پرورش خلاقیت و رشد دانشآموزان فراهم کنند.
وی با بیان اینکه در دوره کودکی، تمرکز اصلی باید بر وظایف مربیان و معلمان باشد تا بتوانند زمینههای لازم را برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند، افزود: هدف این است که در مدارس فضایی فراهم شود تا یادگیری عمیق اتفاق افتد و تمام دانشآموزان در فرایند آموزشی مشارکت فعال داشته باشند؛ به جای روشهای حافظهمحور، فعالیتهای آموزشی و تربیتی باید معطوف به ایجاد روحیه علمی و جستجوگر باشد، چرا که این امر پایه پیشرفت همهجانبه کشور است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه معاونت آموزش ابتدایی نیز برنامههایی را در این راستا در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: یکی از این برنامهها، اصلاح روشهای آموزشی و تحول در محیطهای یادگیری است که با توجه به تأکید رئیسجمهور و در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کمک میکند. این برنامهها به ایجاد محیطهای یادگیری غنی و فراهم کردن شرایط برای پرورش مهارتهای تفکر و خلاقیت در دانشآموزان منجر خواهد شد تا دانشآموزان در آینده به پژوهشگران و دانشمندان برجستهای تبدیل شوند که بتوانند مسائل کشور را بر پایه علمی حلوفصل کنند.
حکیمزاده عنوان کرد: آموزش مهارتهای مختلف به دانشآموزان نیز از دیگر برنامههایی است که در دستور کار قرار دارد؛ از جمله این مهارتها، سواد پایه است که برای رشد علمی دانشآموزان ضروری است، علاوه بر این، سایر مهارتهایی که دانشآموزان باید فرا بگیرند، در راستای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برنامهریزی شدهاند و این اقدامات به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تربیت نسل آینده کشور کمک شایانی خواهد کرد.