به گزارش دفاعپرس از رشت، سرهنگ «مهدی پارسا» رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان شامگاه یکشنبه در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع «نقش رسانه در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی» در مسجد امام حسن عسکری پل طالشان رشت با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همچون خورشیدی درخشان در دنیا متبلور شده و ملتهای آزاده دنیا را با گفتمان ناب توحیدی به سوی حقیقت مطلق یعنی، تقابل با طاغوت و گام برداشتن در مسیر تمدن نوین اسلامی رهنمون ساخته و دنیا را متحیر از اراده و ایستادگی منحصربهفرد ملت ایران کرده است.
وی با اشاره به جایگاه رسانه در دوره قبل از انقلاب و در فرایند مبارزاتی علیه رژیم ستمشاهی گفت: مردم و روحانیون پیش از انقلاب با استفاده از ظرفیت رسانههای سنتی از جمله نوارهای کاست، مساجد، منابر و اعلامیهها اقدامات سیاسی مهمی دست زدند.
رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان با تاکید بر با تأثیر شگرف رسانههای سنتی پیش از انقلاب افزود: بررسی فرایند نقش رسانهها در انقلاب ایران نشان میدهد با آنکه تمامی کانالهای ارتباطی مدرن نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات در اختیار مردم و انقلابیون نبود، اما رسانههای کوچکتر و سنتیتر مانند نوارهای کاست، مساجد و اعلامیهها در اختیار مردم بود و تأثیر مهمی بر پیروزی انقلاب داشتند.
پارسا یکی از علل استفاده زیاد از رسانههای سنتی را ارزان، در دسترس بودن و قابلیت تکثیر آسان آنها دانست و افزود: نوارهای کاست که حاوی پیامهای امام (ره)، سخنرانی برخی شخصیتها و مبارزان سیاسی و گاهی حتی صدای شلیک گلولههای رژیم بر مردم بود، توسط خود مردم ضبط و تکثیر و در سطح کشور دست به دست میشد.
پارسا با بیان اینکه اعلامیهها و شب نامهها از دیگر رسانههایی بود که در اختیار نیروهای انقلابی قرار داشت تصریح کرد: در نهضت انقلاب اسلامی، اعلامیهها شامل مطالب گوناگون سیاسی مانند پیامهای امام (ره) یا شعارهای سیاسی برای دعوت مردم به مبارزه بودند که توسط مردم و گروههای مختلف چاپ و توزیع یا بر در و دیوار خانهها و مساجد چسبانده میشدند.
رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان با تاکید براهمیت نقش مساجد در عصر پیش از انقلاب گفت: رژیم ستمشاهی که به نقش مهم مساجد پی برده بود سیاست مخالفت با برگزاری بسیاری از مجالس مذهبی را در مساجد در پیش گرفت؛ زیرا بسیاری از حرکتهای مردمی از همان مراکز شروع میشد و به گوش دیگران میرسید.
وی اطلاع رسانی برنامهها و اهداف نهضت الهی انقلاب اسلامی برای مردم و توده جامعه را از کارکردهای مهم و تاثیرگذار اصلی رسانهها در دوران پیش از انقلاب دانست و افزود: بر اساس وضعیت آن روزهای جامعه خیلی از مردم شهرها و روستاها با رسانهها و کارکردهای آن آشنا نبودند ولی امام خمینی (ره) و سایر فعالان نهضت انقلاب اسلامی در ایران با تسلط بر نقش و جایگاه رسانهها آن را در بین مردم نهادینه کردند.
پارسا با بیان اینکه دیدارها و ملاقاتهایی اقشار مختلف با امام (ره) را باید به عنوان شیوه ارتباطی جدیدی انقلاب معرفی کرد، تصریح کرد: امام (ره) در پاریس که شرایط مصاحبه با خبرنگاران و اصحاب رسانه فراهم بود، از آن فرصتهای طلایی در سطح جهان استفاده میکرد. در واقع امام با ملاقاتها و مصاحبهها، نبود تریبون و بلندگو و رسانه را پر میکرد.
انتهای پیام/
∎