نسیم سهیلی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد به خبرنگار ایرنا در این باره گفت: فیلمهای کوتاه پلهای برای فیلمسازان جوان به منظور ورود به ساخت فیلم بلند به شمار میروند که خوشبختانه در چند سال اخیر متولیان به عرصه فیلم های کوتاه و مستند ورود جدیتری داشتهاند.
وی اظهار کرد: امسال سه فیلم کوتاه از خراسان رضوی به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر راه یافت، اما متاسفانه امکان اکران این فیلم ها در کنار سایر فیلم های کوتاه و مستند جشنواره در استانها فراهم نشد و فیلمسازان جوان نتوانستند بهرهگیری لازم را از فضای نقد و بررسی آنها داشته باشند.
این فیلمساز جوان، جشنواره فیلم فجر را فرصتی برای پرداختن به فیلمهای کوتاه و مستند از زوایای مختلف با حضور افراد کارشناس و مجالی برای حضور پرتعداد و پررنگ فیلمسازان جوان در کنار عامه مردم برای نمایش فیلمهایشان دانست و تغییر رویکرد متولیان جشنواره در این زمینه را خواستار شد.
سهیلی بزرگترین مشکل فیلمسازان کوتاه و مستند در خراسان رضوی را کمبود بودجه دانست و گفت: فیلمسازان جوان مستعد و توانمندی در استانها حضور دارند که اگر حمایت مالی شوند، میتوانند توانمندی خود را به نحو مطلوبی به نمایش گذارند.
وی ادامه داد: آنان ثابت کردهاند که میتوانند وارد حوزه فیلم بلند شده و عرض اندام کنند، اما کمبود بودجه این فرصت را از آنان میگیرد.
ضعف فیلمنامه، مشکل رو به افزایش جشنواره ها
کارگردان فیلم مستند «میراث باد» گفت: مشکل اصلی فیلمها در جشنواره فیلم فجر، ضعف فیلمنامه است، ایده، کارگردانی، بازیگری و سایر عناصر ساخت فیلم در سطح بالایی است اما ضعف فیلمنامه دارد، این مشکل بالاخره در جایی و به نحوی باید حل شود در غیر این صورت هر سال شاهد فیلم های ضعیف تری در جشنواره نسبت به سال گذشته خواهیم بود.
سهیلی اظهار کرد: در مجموع فیلمنامه نویسی در کشور خیلی جدی و به عنوان شغل در نظر گرفته نمیشود، در حالی که در کشورهای دیگر هم درآمد و هم منزلت اجتماعی دارد. سخت ترین بخش یک فیلم، نوشتن فیلمنامه قوی است که زمان زیادی را از نویسنده میگیرد اما دستمزد پایینی دارد لذا به دلیل زمان بر بودن آن برای فیلمنامه نویس توجیه اقتصادی پیدا نمیکند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه کیفیت برگزاری جشنوارهها سال به سال در تهران و استانها بیشتر میشود اما ضعف فیلمها به لحاظ فیملنامه نویسی بر این مهم سایه افکنده است، فیلمهای اولیهای زیادی در جشنواره امسال حضور دارند که مشکلی اصلی عمده آنها فیلمنامه است.
این فیلمساز اظهار امیدواری کرد تا با رفع ضعف فیلمنامه نویسی در عرصه فیلمسازی، شاهد حضور فیلم های باکیفیتتر و با ژانرهای قویتر در جشنواره فجر سال های آینده باشیم.
به گزارش ایرنا، نمایش ۳۲ فیلم از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در قالب بیست و دومین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۵ بهمن ماه در ۱۰ سالن سینمایی پردیسهای هویزه، سیمرغ، برفی، پارک بازار، اطلس، ویلاژتوریست، گلشن، ملل، مهر کوهسنگی و سینما آفریقا آغاز شده است و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.
این فیلمها شامل «پسر دلفینی ۲، چشم بادومی، دست تنها، شوهرستاره، آبستن، شمال از جنوب غربی، ژولیت و شاه، ماریا، بچه مردم، آنتیک، افسانه سپهر، تاکسیدرمی، پیش مرگ، بازی را بکش، لولی، ناتوردشت، اسفند، خاتی، اشک هور، سونسوز، مرد آرام، خدای جنگ، ۱۹۶۸، موسی کلیم الله، داد، بازی خونی، گوزن های اتوبان، زیبا صدایم کن، ترک عمیق، شاه نقش، فریاد، صیاد» هستند.