خبرگزاری فارس نوشت: حجتالاسلاموالمسلمین موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه است و سابقه حضور در دورههای نهم، یازدهم و مجلس کنونی (دوازدهم) را دارد. وی از مجلسهای نهم و یازدهم نیز عضویت کمیسیون انرژی را داشت.باتوجهبه ناترازیها، مصرف بیرویه برق در سفارتخانهها، قطعی برقی و مشکلات حوزه انرژی که در زمستان امسال کشور با آن دستوپنجه نرم کرد؛ میزبان حجتالاسلام احمدی شدیم و با وی به گفتگو پرداختیم.
فارس: آقای دکتر ضمن سلام و خوش آمد؛ باتوجه به رسانهای شدن قبض برق برخی سفارتخانهها از جمله هلند و ایتالیا و مصرف بیش از ۱۵۰ برابری این سفارتخانهها در مقایسه با شهروندان عادی، برنامه کمیسیون انرژی مجلس برای این موضوع چیست؟
حجتالاسلام احمدی: بسماللهالرحمنالرحیم. یومالله دهه فجر را به شما خبرنگاران تبریک عرض میکنم. این ایام مبارک، همزمان با جشنهای ملی و مذهبی، از جمله اعیاد شعبانیه است. از تلاشهای شما خبرنگاران در انعکاس واقعیتها و تبیین مسائل کشور تشکر میکنم. اعتقاد دارم خبر و انعکاس آن میتواند امیدآفرین و اثرگذار در حرکت جامعه، چه در بعد معنوی و چه مادی، باشد.از سردبیر مجلس تشکر میکنم که فرصت این بازدید را ایجاد نمودند. علاقه داشتم از خبرگزاری فارس بازدید کنم و از ظرفیتهای آن مطلع شوم که الحمدلله این امر محقق شد. خبرگزاری فارس یکی از خبرگزاریهایی است که به آن اعتماد دارم، زیرا اخبار آن مستند و قابلاعتماد است.
درباره سفارتهای کشورهای خارجی، بهویژه هلند و برخی سفارتخانههای دیگر، که معمولاً چندین برابر شهروندان عادی انرژی مصرف میکنند، یکی از موضوعاتی که قبلاً نیز مطرح شده بود، این است که ما در قانون بودجه مطلبی را بیان کردیم که از آنجا که سفارتها به نوعی خاک آن کشور محسوب میشوند اتفاقاتی و اقداماتی که در آنجا انجام میگیرد، جزو برنامههای آن کشور است، ما پیشنهاد دادیم که اقدام متقابل انجام دهیم. یعنی همان شیوهای که آنها با ما در رابطه با انرژی و مسائل دیگر رفتار میکنند، رفتار کنیم. ما نیز در قانون بودجه بررسی کنیم و متقابلاً رفتار کنیم. با این نگاه، کمیسیون این موضوع را به عنوان یک طرح مطرح کرد و در کمیسیون نیز به تصویب رساند. اما در نهایت، ما موفق نشدیم این پیشنهاد را به یک طرح تبدیل کنیم. با این حال این موضوع همچنان در دستور کار ما قرار دارد و انشاالله بتوانیم آن را پیش ببریم.
فارس: یعنی در رابطه با بحث مصرف انرژی سفارتخانه ها کمیسیون انرژی در لایحه بودجه کاری انجام داده است؟
حجتالاسلام احمدی: آن طرح وجود دارد و اگر همکاران ما آن را ارائه دهند، کار کارشناسی شده و بررسی خواهد شد. یعنی نگاهی در مجلس وجود دارد که با بررسی کلیه جوانب موضوع، و حتی با در نظر گرفتن دیدگاههای وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه و سایر مباحث مرتبط، آن را مطرح میکنیم تا انشاءالله بتوانیم به تقویت روابط کمک کنیم، نه اینکه خدای ناخواسته موضعی ایجاد شود که آنها نیز مواضعی اتخاذ کنند.
فارس: آیا زمانی که قبض برق سفارتخانههای ایتالیا و هلند رسانهای شد کمیسیون انرژی مجلس پیگیری کرد؟
حجتالاسلام احمدی: ما به موضوع ورود پیدا کردهایم و مکاتباتی نیز در این زمینه انجام دادهایم. در کمیسیون، یک تبصره مطرح شد که به ما اجازه میدهد در این زمینه فعالیت کنیم. به همین دلیل، اگر مصرفکنندگان به این شکلی که مصرف دارند، ما نیز باید به همان شیوه با آنها محاسبه کنیم باتوجهبه فضاهایی که ایجاد شده و نشستهایی که برگزار کردهایم، در تلاش هستیم تا یک راهکار اساسی پیدا کنیم که تمامی جوانب موضوع را در نظر بگیرد و بتوانیم آن را به مرحله اجرا درآوردیم.
فارس: تذکری به این سفارتخانهها داده شد؟
این موضوع را باید از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزارت امور خارجه پیگیری کنید.
فارس: جدیدا خیلی از نمایندگان درباره یارانههای انرژی نظرات مختلفی داشتند. آیا این یارانهها حذف خواهد شد؟ اگر حذف شود به نفع اقتصاد و مردم خواهد بود یا خیر؟
حجتالاسلام احمدی: در بحث یارانهها، نگاههای مختلفی وجود دارد و بحثهای کارشناسی زیادی هم انجام شده که هنوز هم ادامه دارد. بعضی از همکاران ما معتقدند که یارانههایی که الان داده میشوند، بر اساس عدالت نیست. این نظر من نیست، ولی من نگاهها و دیدگاههای دیگران رو منعکس میکنم. بعضیها میگویند ما چارهای نداریم، چون قشر آسیبپذیری وجود دارد که زندگیشان وابسته به همین یارانههاست. یارانهای که به بنزین داده میشود و تفاوت قیمتها در برق، بنزین، حاملهای انرژی و آب. ما متوجه این موضوع هستیم و میبینیم که یکی از مشکلات اساسی «سفارتخانهها» این است که باید یارانههایی دولت به آنها داده است را پس بدهند.
یکی از مشکلات اصلی در این مبحث هم ناترازی ها است .یک روزی در بحث ناترازی انرژی مطلبی را مطرح کردم که بعضیها هم روی آن کار کردند. گفتم «ناترازی انرژی ما از ناترازی اقتصادی ما نشئت میگیرد. چون اگر بتوانیم منابع را بهموقع در اختیار وزارتخانهها قرار بدهیم، مثلاً در بحث برق و گاز آنها هم میتوانند در افزایش تولید و سرمایهگذاریها شرکت کنند و کارشان را انجام بدهند. پس عدم همراهی منابع اقتصادی با اجرای این برنامهها باعث مشکلات شده است.
الان ما یک فضایی را برای بازنگری در بحث یارانهها باز کردیم، آن هم با ایجاد سازمان بهینهسازی و راهبردی انرژی این سازمان باید دهکهایی را مشخص کنند و ببینند آنهایی که پرمصرف هستند، آیا واقعاً به این میزان مصرف نیاز دارند یا انرژی را هدر میدهند. آنها باید با کنترلهای هوشمند شناسایی شوند. اگر این اصلاحات انجام بشود، خودبهخود به سمتی میرویم که تعداد یارانهبگیران خیلی کم بشود، درست مثل جریان یارانههایی که الان در مباحث اقتصادی داریم.گاهی هم ما زیر ساختها را نداریم باید اول زیرساختها ایجاد بشود تا به جایی برسیم که یارانه به اشخاصی برسد که باید برسد ولی الان این یارانه به آن افراد نمیرسد و کسانی که مصرف بیشتری دارند یارانه بیشتری دارند اما زیرساختها دست ما نیست دست دستگاه اجرایی است.
فارس: آقای دکتر یکی از مهمترین موضوعات در حوزه انرژی قیمت بنزین است دولت میتواند به استناد برنامه هفتم قیمت بنزین را افزایش بدهد. آیا قیمت بنزین در سال آینده افزایش پیدا میکند یا خیر؟ و اینکه آیا اصلاً دولت مجوز این کار را دارد؟
حجتالاسلام احمدی: مقوله بنزین موضوعی بسیار حائز اهمیت است که همگان با آن در ارتباط هستند. در بحث مصرف بنزین، واقعاً با یک مصرف بیرویه مواجه هستیم. این مسئلهای است که بسیاری به آن اشاره کردهاند. بهعنوان مثال، اگر به سرنشینان خودروها نگاه کنیم، متوجه میشویم که بسیاری از خودروها با تکسرنشین استفاده میشوند.
این موضوع به دلیل عدم توجه کافی به حاملهای انرژی در کشور ما است. در این راستا، مجلس شورای اسلامی مجوز واردات خودروهای خارجی را صادر کرد تا بخشی از این مشکل حل شود. همچنین شهرداریها باید به سمت بهینهسازی و استفاده از خودروهای برقی حرکت کنند. این دو مقوله میتواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند.نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، این است که ما به دولت اختیار دادهایم تا در این زمینه تصمیمگیری کند. البته این اختیار به معنای الزام دولت برای افزایش قیمت بنزین نیست.
ما فقط اجازه دادهایم که دولت باتوجهبه شرایط موجود، وارد این فضا شود و سیاستگذاریهای لازم را انجام دهد. یکی از اقداماتی که دولت انجام داده و مورد استقبال قرار گرفته، موضوع بنزین سوپر است. دولت اعلام کرده که بخش خصوصی و دولتی میتوانند بنزین سوپر را وارد کنند و با قیمت تمامشده در دسترس عموم قرار دهد. نظارت بر این فرایند نیز بر عهده دولت خواهد بود. این اقدام میتواند نمونهای از کارهای حاکمیتی خوب باشد.
در حال حاضر، نگاه مجلس نسبت به افزایش قیمت بنزین منفی است. دیروز نیز در مصاحبهای اعلام کردم که افزایش قیمت بنزین از نظر مجلس منتفی است. این نظر در بودجه نیز منعکس شده و کمیسیون انرژی ۸۰ درصد نمایندگان خود را در برابر افزایش قیمت بنزین مخالف میداند. دلایل این مخالفت شامل شرایط اقتصادی موجود و اختیارات دولت برای برنامهریزی و تنظیم بازار عرضه و تقاضا است؛ بنابراین، بحث قیمت بنزین در مجلس مطرح نیست و نظری بر افزایش آن وجود ندارد. در خصوص مسائل دیگر مرتبط با گازوئیل نیز اگر زمانی قطعی شد، به طور دقیق بررسی و تحلیلشان را خواهم گفت.
فارس: یکی از مباحثی که از مجلسهای گذشته نیز مطرح بوده سهمیه بنزین بر اساس کد ملی بود که به سرانجام هم نرسید فعلا در این زمینه کمیسیون انرژی برنامهای دارد؟
حجتالاسلام احمدی: ما در مجلس تصویب کردیم که بنزین را بر اساس کارت ملی به صاحب خودرو بدهند. یعنی اینکه کارتی که الان بهعنوان کارت بنزین در اختیار راننده است، ممکن است گرفته شود و بهجای آن از کارتبانکی استفاده شود. این کارتبانکی همان کیف پول الکترونیکی است که در دنیا مطرح است. این یعنی دولت الکترونیک و هوش مصنوعی به این سمت حرکت میکنند. ما هم در بعضی موارد مجبوریم به این سمت برویم.
به همین دلیل ما آن اتفاق را در مورد کد ملی مطرح کردیم. یعنی سرانه هر فرد. اما یک سری ایرادات و اشکالات در کمیسیون مطرح شد که باعث شد این موضوع به تصویب نرسد و رأی نیاورد. به نظر من آن ایرادات اساسی بودند و راهکارهایی که ارائه شد، هم از نظر حقوقی و هم از نظر اجتماعی مشکل داشتند. به همین دلیل آن موضوع از دستور کار خارج شد و دیگر مطرح نشد.
فارس: گفتید برای محیط زیست به خودرو های هیبریدی نیاز است؛ حال که تعرفه وادرات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام همان 100 درصد برگشته است، این تعرفه شامل خودروهای هیبریدی هم میشود؟ مجلس برای اینکه مشخصاتی برای این خودرو ها در نظر بگیرد چه برنامههایی دارد؟ این امکان وجود دارد که تعرفه 100 درصدی برای این خودروهای هیبریدی اجرا نشود؟
حجتالاسلام احمدی: در قانون، وقتی ما یک موردی را تصویب میکنیم، مشخص میکنیم که مصداق این موضوع چیست. یعنی اینکه چه تسهیلاتی میدهیم، چه حمایتهایی میکنیم یا چه کمکهایی ارائه میدهیم. در مورد خودروها، نگاه ما این است که از آنها حمایت کنیم و از مصرف سوخت فسیلی خارج بشویم و به سمت انرژیهای جدید و تجدیدپذیر برویم. مطمئن باشید در این زمینه، هر چیزی که جنبه حمایتی داشته باشد، مجلس کمک و حمایت میکند. انشاالله بتوانیم نظر مجمع رو هم جلب کنیم تا این مسائل کمتر به وجود بیاید.
فارس: نکتهای دیگر در مورد نفت و گاز همین مخازن مشترک ایران با کشورهای همسایه است به خصوص میدان گازی آرش. برنامه کمیسیون انرژی و مجلس برای میادین مشترک ایران با کشورهای همسایه چیست؟ اصلا ما در کل چقدر مخازن مشترک داریم؟
حجتالاسلام احمدی: ما در بحث میادین مشترک باتوجهبه حساسیتهای منطقهای که وجود دارد از دستگاههای اجرایی خواستیم که برنامهریزی و سیاستگذاری کنند و با سرعت کارهای مربوط به میادین مشترک را انجام بدهند. بهعنوان مثال قراردادهای میدان گازی پارس شمالی که ما با یکی از کشورهای همسایه مشترک هستیم منعقد شده و احتمالاً تا چند ماه دیگر وارد اجرا بشود.