سهیل موفق در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره فیلم «کفایت مذاکرات» گفت: فیلمهایی میسازم که محتوای مبتلابه در جامعه داشته باشد؛ در این فیلم احساس کردم با موضوع مهمی طرف هستیم.
وی ادامه داد: در این فیلم دنبال ترکیب جدیدی بودیم که در فیلمهای دیگر امتحان نشده باشد و بدانیم جواب میدهد. ابراهیم عامریان تجربههای موفقی در فیلمهای مختلف داشتند و با گروههای مختلفی کار کردهاست؛ من در بخش خصوصی کار کردهام، وقتی میخواهیم با بخش خصوصی کار کنیم؛ بازگشت سرمایه مهم است و آقای عامریان هم گفت این پول در سینما میچرخد.
موفق افزود: وقتی صحبت از صنعت میشود، ابتدا باید به قصه و فیلمنامه امیدوارکننده فکر کنیم؛ باید تمام راهکارهایی که میشود را به کار برد تا اقبال خوبی در جذب مخاطب داشته باشیم.
این کارگردان با تاکید بر اینکه فیلمنامه برایم از ژانر مهمتر است، گفت: اگر فیلمنامه خوبی به دستم برسد، در هر موقعیتی و در هر ژانری فیلم میسازم؛ فیلمی که به مخاطب بیاحترامی نکند.
کارگردان «کفایت مذاکرات» درباره ساخت فیلم در گونه اجتماعی توضیح داد: اوایل دهه ۹۰ بود که اولین پروانه ساختم را گرفتم؛ درام اجتماعی درخشان که در آن سالها به واسطه مشکلاتی که سینمای اجتماعی داشت، نتوانستم آن را بسازم. سخت بود که برای ساخت فیلم اول در سینما به سراغ موضوع اجتماعی و یا موضوع کودک و خانواده بروم.
وی با بیان اینکه من هیچگاه به سراغ بخش دولتی برای جذب سرمایه نرفتم، افزود: چندباری در شوراها قرار گرفتم و صحبتهایی رد و بدل میشد که متوجه آن نمیشدم، قاعدتا مخاطب هم متوجه آن نمیشد و به توافق نمیرسیدیم.
کارگردان «شکلاتی» درباره تجربه کمکگرفتن از ارگانها برای تولید فیلم گفت: میخواستم در تلویزیون یک تله فیلم بسازم؛ زندهیاد فرشته طائرپور فیلمنامه «شکلاتی» را خوانده بود، مرا راهنمایی کرد و گفت این فیلمنامه در مدیوم سینماست، بیا و وامی از فارابی بگیر. آن سال وامی از فارابی گرفتیم و فیلم را ساختیم و وام را هم پس دادیم.
این کارگردان با اشاره به دریافت وام از فارابی تصریح کرد: این وام شبیه پولهایی که بخشهای دولتی میدهند و دیگر امیدی به بازگشت آن نیست، نبود. تهیهکننده ما چک داده بود و وام ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیونی را گرفت و هم پول را پس داد و هم کپی فیلم را دادیم. همه فیلمهایم در بخش خصوصی بوده و با مشارکت کسی نبوده است.
موفق تاکید کرد: سعی میکنم فیلم خوب بسازم تا بازگشت سرمایه داشته باشد و بتوانم باقی فیلمهایم را هم در بخش خصوصی تولید کنم.
کارگردان «نوروز» درباره شرایط نامناسب اکران این فیلم توضیح داد: «نوروز» در بخش خصوصی ساخته شد کمک هیچ سازمانی را هم در تبلیغات نداشت؛ نه بیلبورد و نه تبلیغات داشتیم. من برای جشنواره میراث فرهنگی به شیراز رفتم و دانشآموزان با مربیان خود آمدند. همه میگفتند این فیلم کی اکران شده و ما میگفتیم عید اکران شده اما هیچکس نمیدانست. وقتی نتوان فیلم را در ویترین گذاشت این اتفاق میافتد؛ متاسفانه ژانر کودک و نوجوان در اکران تحویل گرفته نمیشود.