شناسهٔ خبر: 71268334 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

مشکل متا پلتفرمز

بحران متا؛ صعود بزرگ یا سراب هوش مصنوعی

آیا متا می‌تواند مسیر خود را از یک غول تبلیغاتی به یک رهبر واقعی در حوزه هوش مصنوعی تغییر دهد؟

صاحب‌خبر -
پس از غافلگیری بزرگی که محصول ظهور DeepSeek بود، اکنون چشم امیدها به متا پلتفرمز دوخته شده است.

همزمان با افزایش ۲۰ درصدی قیمت سهام شرکت متا از ابتدای سال ۲۰۲۵ ، در ۱۲ ماه گذشته ۵۰۰ میلیارد دلار به ارزش این شرکت افزوده شده و ارزش بازار آن را به رقم بی‌سابقه ۱.۸ تریلیون دلار رسانده است.

به این ترتیب در بحبوحه بروز نگرانی برای سرمایه‌گذاری در صنعت هوش مصنوعی، بنظر می‌رسد بازار سهام وال استریت به چشم‌انداز زاکربرگ اعتماد کرده است.

دلایل متعددی برای این خوش‌بینی وجود دارد، اما در کنار آنها، دلایلی برای تردید نیز مطرح است.
 

چرا سرمایه‌گذاران به متا خوش‌بین هستند؟


یکی از عوامل محرک این خوش‌بینی این است که استراتژی هوش مصنوعی متا به موازات ظهور دیپ‌سیک مورد تأیید قرار گرفت، یعنی همزمان با وحشت بازار سهام از مدل ارزان چینی در مقابل مدل‌های گرانقیمت سیلیکون‌ولی، متا این اتفاق را با توجه بیشتر به مدل‌های هوش مصنوعی ارزان‌تر و متن‌باز به نفع خود تغییر داد، و بدین ترتیب به نظر می‌رسد متا به عنوان پیشرو در ایالات متحده، موقعیت قدرتمندی خواهد داشت.

متا به طور همزمان، گزارش مالی‌اش را منتشر کرد که عملکرد بسیار چشمگیر بخش تبلیغات با بهره‌گیری هدفمند از هوش مصنوعی به نفع تبلیغ‌دهندگان را به نمایش می‌گذاشت و نشان می‌داد اکنون تعداد این مشتری‌ها نسبت به شش ماه گذشته، چهار برابر شده است.

زاکربرگ با اعتماد به‌نفس خطاب به سرمایه‌گذاران ادعا کرد که متا نخستین شرکتی خواهد بود که یک میلیارد کاربر برای چت‌بات خود خواهد داشت.
 

تغییر چهره فیس‌بوک


زاکربرگ همچنین قول داد که اپلیکیشن فیس‌بوک پس از مدت‌ها بی‌توجهی به چهره و ظاهر، تحولی اساسی پیدا خواهد کرد.
به نظر کارشناسان، نزدیکی زاکربرگ به محافل سیاسی، بر نگاه سرمایه‌گذاران نیز تأثیر مثبت گذاشته است، چرا که او به‌تازگی گفته بود: «ما اکنون ما دولتی داریم که به شرکت‌های پیشرو آمریکایی افتخار می‌کند.»

اما اکنون سؤال اساسی این است که آیا فعالیت‌های هوش مصنوعی این شرکت می‌تواند در آینده درآمدزایی قابل توجهی داشته باشد؟
 
بحران متا؛ صعود بزرگ یا سراب هوش مصنوعی
 

چالش‌های پیش روی متا در حوزه هوش مصنوعی


برخلاف رقبایی که سیستم‌های هوش مصنوعی و مراکز داده خود را برای فروش توان پردازشی توسعه می‌دهند، متا عمدتا از هوش مصنوعی خود برای استفاده داخلی خود بهره می‌برد.
مدل متن‌باز باارزش Llama به‌طور رایگان در اختیار همه کاربران قرار گرفته است تا با استفاده گسترده‌تر، هوشمندتر شود. سپس این فناوری به‌نوعی در محصولات متا مانند چت‌بات‌ها ادغام خواهد شد،‌ در حقیقت متا امید دارد در حالی که تبلیغات را راهکار اصلی می‌داند، شرکت‌ها هم برای یکپارچه‌سازی ابزارهای خود با متا هزینه پرداخت خواهند کرد.

ولی از دید کارشناسان، متا در مسیر عرضه یک محصول هوش مصنوعی کاربردی، با چالش‌های فراوانی روبروست، از جمله:

    نداشتن دستیار هوش مصنوعی دیجیتال که بتواند با تقویم و نقشه و ابزارهای کاربردی روزمره کاربران مرتبط شود.
    نداشتن دستیارهای صوتی که از طریق گوشی‌های کاربران همیشه در دسترس باشند(همانند سیری اپل و گوگل اسیستنت).
    و از همه مهم‌تر، آینده مبهم متاورس، که با وجود سرمایه‌گذاری و تبلیغات گسترده متا بر روی آن، پذیرش و درآمد قابل قبولی نداشته است.

اما مجوعا به نظر می‌رسد در زمانی که متا عمدتا روی افزایش درآمد سنتی خود یعنی تبلیغات تمرکز کرده، رقبا در حال ایجاد فرصت‌های بزرگ‌تر و ابداع نوآوری‌های هیجان‌انگیزتر هستند.

در این شرایط، آیا متا می‌تواند مسیر خود را از یک غول تبلیغاتی به یک رهبر واقعی در حوزه هوش مصنوعی تغییر دهد؟
آینده نشان خواهد داد.