شناسهٔ خبر: 71260349 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزیاتو | لینک خبر

فیلم «پیر پسر»: از اکران خصوصی در بخش ویژه جشنواره فجر تا نظر منتقدان + تیزر فیلم

فیلم پیر پسر با وجود عدم حضور در بخش مسابقه جشنواره فجر، در بخش نمایش‌های ویژه برای منتقدان و اهالی رسانه به روی پرده رفت.

صاحب‌خبر -

فیلم سینمایی پیر پسر به کارگردانی اکتای براهنی و تهیه‌کنندگی بابک حمیدیان و حنیف سروری، واکنش های بسیار هیجان انگیزی از منتقدان، اهالی سینما و شرکت کنندگان در این جشنواره دریافت کرده است. با وجود اینکه پیر پسر توانست نظر تمامی اعضای هیأت انتخاب را جلب کند، اما در نهایت از حضور در بخش مسابقه بازماند و تنها یک نمایش ویژه در جشنواره فجر مخصوص منتقدان و اهالی رسانه بدست آورد. بسیاری بازی حسن پورشیرازی در فیلم پیرپسر را ستوده و شایسته جایزه اسکار دانسته اند. تقریباً می توان گفت که این فیلم یکی از معدود فیلم های جشنواره فجر ۱۴۰۳ بود که مورد استقبال همه اهالی سینما قرار گرفت.

بازیگران فیلم پیر پسر

در این فیلم حامد بهداد، لیلا حاتمی، محمد ولی‌زادگان و حسن پورشیرازی به عنوان بازیگران اصلی حضور دارند. همچنین محمدرضا داوودنژاد، فهیمه رحیم‌نیا، رضا رویگری، علی رحیمی، میثم غنی‌زاده، مهسا باقری، مهری کاظمی، هژیرسام احمدی و وحید رحمتی نیز در این اثر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

داستان فیلم

این فیلم داستان دو برادر میانسال، با بازی حامد بهداد و محمد ولی‌زادگان را روایت می‌کند که زیر سایه پدری زورگو و قلدر (با نقش‌آفرینی حسن پورشیرازی)، زندگی کرده و با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

نظر منتقدان در مورد فیلم پیر پسر

موسیقی فیلم و تأثیر آن در روایت (بر اساس نظر نسیم قاضی‌زاده)

حسام ناصری، آهنگساز فیلم، توانسته اثری خلق کند که نه‌تنها مکمل داستان است، بلکه فضای ذهنی و آشفتگی شخصیت‌ها را نیز عمیق‌تر می‌کند. او در این فیلم سبک‌های الکترونیک و آکوستیک را ترکیب کرده و از صداهای دیستورت‌شده و تکنیک‌های موسیقی مدرن برای انتقال حس اضطراب و پیچیدگی روانی کاراکترها بهره برده است. استفاده از قطعاتی با ریتم آرام در لحظات کلیدی، به درک بهتر روایت کمک کرده و برخی سکانس‌ها را به‌شدت تأثیرگذار کرده است. همچنین، او با انتخاب موسیقی‌های متفاوت برای موقعیت‌های مختلف، از صحنه‌های اکشن گرفته تا لحظات احساسی و حتی ترسناک، نقش موسیقی را در پیشبرد داستان پررنگ کرده است.

مضمون و دنیای فیلم (بر اساس تحلیل سهام‌الدین بورقانی)

جهانی که پیرپسر به تصویر می‌کشد، سرشار از نمادها و نشانه‌هایی است که بر سلطه سنت و مردسالاری تأکید دارند. فیلم از همان ابتدا مخاطب را وارد فضایی تیره و پرتنش می‌کند، جایی که شخصیت‌ها در جست‌وجوی عشق و معنا، گرفتار چرخه‌ای از تقدیر محتوم‌اند. تصویری که فیلم از جامعه ارائه می‌دهد، نه امیدی برای تغییر دارد و نه قهرمانی که بتواند این تاریکی را بشکند. در عوض، فضایی پر از درگیری‌های روانی، روابط فروپاشیده و عواطف سرکوب‌شده را نشان می‌دهد که در نهایت، همه‌چیز را به سوی تباهی می‌کشاند. روایت حساب‌شده، فیلم‌نامه‌ای قوی، شخصیت‌پردازی دقیق و طراحی بصری منسجم، همگی نشان از مهارت کارگردان در خلق اثری تأثیرگذار دارد.

تأثیرگذاری فیلم بر مخاطبان و ارزش سینمایی آن (بر اساس نظر محمد صابری)

یکی از مهم‌ترین نکات درباره پیرپسر، واکنش پرشور مخاطبان به آن است. سکوت سالن در طول فیلم و تشویق ممتد در پایان، نشان می‌دهد که فیلم توانسته تأثیری عمیق بر تماشاگران بگذارد. این اثر سه‌ساعته، برخلاف انتظار، هرگز خسته‌کننده نمی‌شود و با ریتم مناسب و روایت نفس‌گیر، مخاطب را تا پایان با خود همراه می‌کند. در حالی که برخی انتظار نداشتند اکتای براهنی پس از پل خواب بتواند چنین اثری خلق کند، او با پیرپسر استانداردهای تازه‌ای را در سینمای ایران به نمایش گذاشته و اثری ارائه داده که به‌راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد.

جوایز بین‌المللی

فیلم پیر پسر تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی در جشنواره‌های بین‌المللی شده است. این اثر جایزه پرده بزرگ بهترین فیلم را از پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام دریافت کرده و در جشنواره بین‌المللی فیلم ترانسیلوانیا نیز به دلیل اجرای درخشان بازیگرانش مورد تقدیر قرار گرفته است. پیر پسر، عنوان بهترین فیلم بخش سینمای جهان را در جشنواره فیلم گالوی (ایرلند) بدست آورده و در جشنواره فیلم لندن‌بریز نیز جایزه بهترین فیلم داستانی را کسب نموده.

برچسب‌ها
ایران, سلبریتی ها

برچسب‌ها: