روزنامه جامجم در واکنش به اتفاقات نشست خبری فیلمهای جشنواره فیلم فجر، مروری بر آنها کرد و نوشت: در جشنواره چهلوسوم فیلم فجر، نشستهای متعددی برگزار شد که در آنها عوامل و بازیگران به توضیح و تشریح چالشها و دستاوردهای آثار خود پرداختند. در نشست فیلم «کفایت مذاکرات»، فرزاد حسنی به اجرای پرسشوپاسخ نشست پرداخت و تیم فیلم هم حضور داشتند. در این نشست، عامریان به انتقاداتی که از استفاده از واژههای نادرست در دیالوگها شد، پاسخ داد و تأکید کرد که هر کلمهای که به نظرش نادرست بوده، حذف شده است. مهران غفوریان نیز از چالشهای سینمای کمدی سخن گفت و تأکید کرد که این ژانر به اندازه دیگر ژانرها عمق ندارد، اما هدف فیلم، خوشحال کردن مردم و ساخت اثری آبرومند بود. کارگردان، سهیل موفق، سینما را عشقی از کودکی خود دانست و از تهیهکننده فیلم تشکر کرد. او همچنین هدف از ساخت این فیلم را جذب خانوادهها به سینما و استفاده از شوخیهایی که شأن خانواده را زیر سوال نبرد، بیان کرد. محسن کیایی هم تأکید کرد که تلاش کردهاند فیلمی معنادار و شاد بسازند.
نشست خبری فیلم «آبان؛ پسردلفینی۲» نیز با حضور عوامل فیلم برگزار شد. در این نشست، تهیه کننده اثر از موفقیتهای بینالمللی فیلم و استقبال از آن در بیش از ۳۰ کشور سخن گفت. او همچنین از حذف نام شروین حاجیپور از تیتراژ پایان فیلم توضیح داد و اعلام کرد که در صورت برطرف شدن موانع، حاجیپور در اکران عمومی تیتراژ فیلم را خواهد خواند. محمد خیراندیش نیز اشاره کرد که انیمیشن «آبان؛ پسردلفینی۲» اکنون تنها نماینده ایران در مراسم اسکار است و به اهمیت نمایش فرهنگ ایرانی در جهان اشاره کرد. این انیمیشن در تلاش است تا نسل آینده دنیا را با زبان هنر و فرهنگ ایرانی آشنا کند.
در نشست فیلم «موسی کلیما...» هم که به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا در جشنواره فجر حضور داشت، محمود رضوی از اهمیت حمایت از این پروژه بزرگ سینمایی و جسارت حاتمیکیا در ساخت چنین فیلمی صحبت کرد. این فیلم به عنوان پایلوت سریال حضرت موسی (ع) معرفی شد و حاتمیکیا تأکید کرد که فیلم باید همخوانی با روح زمانه داشته باشد. کارن همایونفر، آهنگساز فیلم، از تجربه کار بر روی این پروژه سخن گفت و تأکید کرد که این فیلم یک نقطهعطف برای سینمای ایران است و نشان میدهد که ایران میتواند به استانداردهای جهانی سینما نزدیک شود.
در مجموع، این نشستها و فیلمها به وضوح نشاندهنده تلاشهای خلاقانه و دلسوزانه تیمهای مختلف فیلم برای بازگشت سینمای ایران به عرصههای جهانی و پرداختن به موضوعات اجتماعی و فرهنگی مهم بودند. این آثار نهفقط در پی سرگرمی و لذتبخشی به تماشاگران هستند، بلکه به مسائل انسانی و اجتماعی پرداخته و بهدنبال ارتقاء سطح فرهنگ و هنر در سینما هستند.