شناسهٔ خبر: 71253861 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

میادین میوه و تره بار تهران از پس حذف واسطه ها بر آمدند/ کمک بازارهای میوه و تره بار به معیشت پایتخت نشینان/ عرضه محصولات کشاورزی با حذف دست واسطه ها در بازارهای میوه و تره بار

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با اشاره به بهره‌برداری از ۱۰ بازار تره‌بار امروز؛ گفت: تا پایان سال ۳ بازار میوه و تره‌بار دیگر افتتاح می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بازارهای میوه و تره‌بار تهران یکی از مهم‌ترین مراکز تأمین محصولات کشاورزی و دامی تازه برای شهروندان هستند. این بازارها تحت مدیریت سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران فعالیت می‌کنند و هدف آن‌ها عرضه مستقیم و با قیمت مناسب‌تر نسبت به فروشگاه‌های سطح شهر است.

آمارها نشان می دهد این بازارها در طول سالهای اخیر بر روی کنترل قیمت و حذف واسطه‌ها، افزایش دسترسی عمومی،  بهبود سلامت عمومی، مدیریت پسماند و بهداشت شهری و توزیع عادلانه‌تر محصولات تاثیر به سزایی داشته اند.

تفاوت بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری با دیگر مراکز فروش

بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و بهداشتی برای شهروندان هستند، در حالی که سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها معمولاً قیمت بالاتری دارند و میادین عمده‌فروشی برای خریدهای کلان مناسب‌ترند.

بررسی ها نشان می دهد مراکز عرضه میوه و تره‌بار شهرداری تهران به خوبی توانسته است از پس حذف واسطه‌ها و تضمین معیشت مردم بربیاید. و با  اختلاف بیش از ۵۰ درصدی قیمت محصولات اساسی و مصرفی خانوار را در اختیار شهروندان قرار دهند، در دسترس و دایمی بودن زنجیره این عرضه محصولات یک اطمینان خاطر برای شهروندان تهرانی محسوب می شود.

با توجه به تاثیری که این بازارها در اقتصاد خانواده ایجاد می کند در دوره ششم مدیریت شهری، شهرداری تهران با هدف ارزان تر کردن زندگی در کلانشهر تهران به فکر توسعه این بازارها افتاد.

در طول ۳ سال، ۵۰ بازار میوه تره بار جدید جدید تاسیس شد

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در این باره گفته است،  در سه سال اخیر، شهرداری تهران تقریباً ۵۰ بازار جدید تأسیس کرده است.

این در حالی است که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ تنها ۲۶۱ بازار و میدان میوه و تره‌بار در تهران ایجاد شده بود که این موضوع نشان‌دهنده افزایش چشمگیر سرعت احداث بازارها در دوره مدیریت ششم شهری است.

این روند همچنان ادامه دارد و امروز ۱۰ بازار جدید میوه و تره بار احداث شده به این آمار افزوده شوند.

به گفته مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار، با افتتاح این  ۱۰ بازار جدید میوه و تره‌بار که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، سطح خدمات‌دهی سازمان مدیریت میادین حدود ۱۲ هزار متر مربع افزایش خواهد یافت.

افزون بر این طی سه سال گذشته، ۱۵۰ بازار نوسازی، تعمیر و بهسازی شده‌اند تا کیفیت خدمات به شهروندان بهتر شود.

۱۰۰ محله در انتظار افتتاح بازار میوه و تره بار هستند

با وجود این روند رو به رشد در پایتخت تهران هنوز ۱۰۰ محله در این شهر فاقد بازار هستند و شهرداری تهران در صدد است برای ساخت بازارهای جدید در محله های فاقد عرضه مستقیم محصولات کشاورزی اقدام کند تا یک گام دیگر به شعار ارزان سازی شهر برای شهروندان نزدیک شود.