شناسهٔ خبر: 71247394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی در گفتگوی تفصیلی با جهان نیوز: بیشترین و منظم ترین قشری که مالیات پرداخت می‌کند، پزشکان هستند/ زیر ۳۰ درصد جامعه پزشکی امکان زیرمیزی گرفتن دارند/ وقتی پزشک نتواند خود را تأمین کند، به روش‌های دیگر رو می‌آورد!/ در بدنه نظام پزشکی سوگیری سیاسی و جناحی وجود داشت

رئیس زاده می‌گوید: وقتی پزشک نتواند خود را تأمین کند، رو به روش‌های دیگر می‌آورد. مضاف بر اینکه از لحاظ عددی، منطقی و قانونی، حدود ۳۰ درصد جامعه پزشکی توان و پتانسیل گرفتن زیرمیزی را دارند.

صاحب‌خبر -
گفتگوی تفصیلی | رئیس نظام پزشکی: بیشترین و منظم ترین قشری که مالیات پرداخت می‌کند، پزشکان هستند/ وقتی پزشک نتواند خود را تأمین کند، به روش‌های دیگر رو می‌آورد!
گروه سیاسی جهان نیوز: مهرماه 1400 بود که دکتر محمد رئیس زاده در انتخابات سازمان نظام پزشکی حائز اکثریت آرا شد و با حکم آیت الله رئیسی کار خود را آغاز کرد. رئیس زاده معتقد است که جایگاه نظام پزشکی برای خدمت به این صنف است و در حدود سه سال و نیم گذشته کارهای خوبی را صورت داده است. با این حال می‌گوید 85 درصد احکام هیئت‌های انتظامی به نفع بیماران و علیه پزشکان بوده است. برخلاف باور مردم معتقد است پزشکان جزو منظم‌ترین مودیان مالیاتی کشور هستند و بیشترین قشری که مالیات پرداخت می‌کند، جامعه پزشکی است. راهکار جمع شدن بساط زیرمیزی پزشکان هم واقعی شدن تعرفه‌ها می‌داند.

مشروح گفتگوی تفصیلی جهان نیوز با دکتر رئیس زاده را در ادامه خواهید خواند:


** نظام پزشکی جز گرفتن حق عضویت چه می‌کند؟!

جهان:  تفاوت شما در راس سازمان نظامپزشکی با دوره‌های قبلی چیست؟ می‌خواهیم تفاوت دوره شما را با دوره‌های قبل بدانیم.

رئیس‌زاده:  جامعه پزشکی کشور نقش بسیار مهمی در تأمین سلامت مردم دارد. نظام پزشکی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین تشکل‌های صنفی، باید در خدمت جامعه باشد و امورات آن‌ها را سر و سامان دهد تا این افراد به مردم خدمت کنند. یعنی اگر بگوییم که یک لشکری به نام حوزه سلامت وجود دارد که باید سلامت مردم را تأمین کند، تا امور این لشکر سامان نیابد، آن خدمت و آن عملیات هم به درستی انجام نخواهد گرفت. عموماً در بین جامعه پزشکی، نارضایتی از سازمان نظام پزشکی وجود داشت و هنوز هم شاید به نوعی وجود دارد. در این چهل و اندی سال، اگر از اعضای جامعه پزشکی بپرسید، یک سؤال رایج این است که می‌گویند نظام پزشکی جز اینکه حق عضویت از ما می‌گیرد و جز اینکه سلام و علیک می‌کنیم و می‌گویند باید چیزی بدهید، چه کاری برای ما انجام داده است؟ این سؤال هم به نوعی درست است و هم به نوعی می‌تواند نادرست باشد. درست بودن این سؤال از این بابت است که آن‌طور که جامعه پزشکی انتظار داشت، در طی این چهل و چند سال بعد از انقلاب، نظام پزشکی به آن معنا در خدمت جامعه پزشکی نبوده است. عمده دلیل آن به نظر من، نفوذ نگاه‌های سیاسی و تشکیلاتی در یک جریان صنفی بوده است. یعنی وقتی به فرآیندهای انتخاباتی جامعه پزشکی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این فرآیندها عمدتاً گروهی، ائتلافی و بر مبنای ائتلاف‌های سیاسی یا غیرسیاسی منفعت‌طلبانه بوده است. یعنی یک جمعی در طی سال‌های گذشته، منافع، حضور و قدرت خودشان را در نظام پزشکی می‌دیدند. خب، بقیه جامعه پزشکی هم خیلی ورودی به انتخابات نداشتند.

** در بدنه نظام پزشکی سوگیری سیاسی و جناحی وجود داشت

جهان: چطور نظام پزشکی همیشه در دست همین عده بوده است؟
رئیس‌زاده: این افراد حرفه‌ای شدند و به طور مکرر در سازمان نظام پزشکی حضور پیدا می‌کردند و برای تضمین آینده انتخاباتی خود، اقداماتی را در همان راستا انجام می‌دادند. رؤسای ادوار نظام پزشکی انسان‌های سالمی بودند؛ انصافاً هم جناب آقای دکتر ظفرقندی و هم جناب آقای دکتر فاضل بزرگ و هم جناب دکتر زالی، آدم‌های فرهیخته و بزرگان جامعه پزشکی هستند؛ اما بدنه و اتمسفر نظام پزشکی در مجموع به سمتی نبود که به طور صد درصد در خدمت جامعه پزشکی باشد. رگه‌هایی از این سوگیری‌های سیاسی، جناحی، حزبی و صنفی و ائتلافی در انتخابات وجود داشته است. بنابراین، می‌توانم عرض کنم که دلیل اصلی نارضایتی صنف جامعه پزشکی این بود که حق عضویت‌ها را می‌دادند و نظام پزشکی با حق عضویت این اعضا اداره می‌شد و می‌شود، اما آن‌گونه که باید و شاید، این مجموعه و این تشکیلات، جهت‌گیری عمده‌ آن در خدمت جامعه پزشکی نبود. علاوه بر این، بحث‌های لجستیکی، پشتیبانی و نیروی انسانی هم غلبه کرده است. یعنی مثلاً فرض کنید که 200-300 نفر نیروی انسانی در طی این سال‌ها جذب شده‌اند. خب، حقوق این‌ها سال به سال افزایش پیدا می‌کند و مشمول قانون کار هم هستند. تأمین این‌ها از حق عضویت اعضا غلبه پیدا کرده بر چیزی که خود اعضا نیاز دارند. یعنی این‌گونه عرض کنم که حق عضویت اعضا صرف اداره این تشکیلات مفصل می‌شده و می‌شود. خب، چیزی تهش نمی‌ماند که به مطالبات خود صنف برسیم.

گفتگوی <a href='https://www.jahannews.com' target='_blank'>جهان نیوز</a> با دکتر رئیس زاده -رئیس نظام پزشکی

** انقلابی ترین کار در اینجا خدمت به این صنف است

جهان: در دوره شما هم همان مسیر قبلی‌ ادامه پیدا کرد یا مسیر پیشین را تغییر دادید؟
رئیس‌زاده: در این دوره ما تلاش کرده‌ایم که تمام جهت‌گیری‌مان صنفی باشد. تمام توان و توانمندی سازمان را در خدمت صنف و دفاع از صنف به کار ببریم، بدون هیچ گرایش حزبی، سیاسی و حتی ایدئولوژیکی. من بارها به دوستان خودم عرض کرده‌ام اگر می‌خواهید کار سیاسی انجام بدهید، اگر می‌خواهید کار انقلابی و ایدئولوژیکی انجام بدهید، تشکل در بیرون وجود دارد. نظام اینجا را بر اساس قانون 83 مجلس شورای اسلامی تدوین کرده تا امورات صنف سر و سامان پیدا کند. انقلابی‌ترین کار و آن چیزی که فکر می‌کنم حتی رهبر معظم انقلاب انتظار دارند ما در اینجا انجام دهیم، خدمت به این صنف است. انقلابی‌ترین کار این نیست که من بیایم در سازمان نظام پزشکی بخواهم شعارهای ایدئولوژیک، حزب‌اللهی، انقلابی و بسیجی بدهم؛ آن‌ها در جاهای مختلف وجود دارد. انقلابی‌ترین کار این است که من در اینجا وظیفه اصلی این سازمان را انجام بدهم؛ من به آن فرد عضو سازمان پزشکی خدمت ارائه بدهم که بماند در کشور و به مردم خدمت کند. اصل کار این است. اگر مطالبات این صنف روی زمین بماند و این صنف ناراضی و دل‌زده شود، خب به مردم خدمت نمی‌کنند. حضرت آقا یک جایی فرمودند که بهترین راه مبارزه با آمریکا، خدمت به مردم است. این شعار سرلوحه ما بود که اگر می‌خواهیم برای کشور کار بکنیم و اتفاقاً اگر می‌خواهیم کار انقلابی و منویات حضرت آقا را پیاده بکنیم، این است که صفر تا صد به اعضای صنف خدمت ارائه بدهیم. این شعار ماست. بنابراین، در این سه سال و اندی این را سرلوحه خودمان قرار دادیم که خدمت به صنف، دفاع از منافع صنف، راضی نگه‌داشتن صنف و تسهیل فضای خدمت به مردم، اصل کاری بود که ما دنبال کردیم. بر همین اساس، دفاع از شأن و هویت جامعه پزشکی یکی از کارهای عمده‌ای بود که ما در این سه سال انجام دادیم، که به اقرار همه دوستان، غلظت این رویداد و رویکرد از دوره‌های قبل بیشتر بوده است. ما اگر واقعاً یک عضوی گرفتار بحث‌های قضایی می‌شد و حکم بازداشت و حکم جلب برایش می‌آمد، تا کوچک‌ترین شهرستان توان خودمان را به کار می‌بردیم، با دادستان آنجا و مسئولان قضایی آنجا تعاملی کنیم که مشکل را حل کنیم. بنده خودم شخصاً این مسائل را پیگیری می‌کردم. مثلاً قبل از عید، پنج نفر از اعضای جامعه پزشکی حکم جلب برایشان آمده بود. من با هر پنج دادستان آن شهرستان‌ها تک‌تک صحبت کردم که دم عید اعضای ما را بازداشت نکنند.

**در دفاع از شأن جامعه پزشکی ورود پیدا کردیم

جهان: شما در جریان اغتشاشات 1401 هم در دفاع از آن پزشک ورود کرده بودید؟
رئیس‌زاده: در آنجا هم توانستیم از یک عضو جامعه پزشکی دفاع بکنیم. البته دفاع منطقی، نه دفاعی که خدای نکرده بخواهیم حقی را ناحق بکنیم. دفاعی که هم به مصلحت کشور باشد و هم به مصلحت آن فرد، همین‌جا آدم‌هایی بودند و به من توصیه کردند شما در این حوزه‌ها ورود نکن، خطرناک است. من گفتم نه. یا در قضیه بیمارستان مفید که یک عده از پرسنل پرستاری و پزشکی را با یک وضع ناجوری برده بودند در بازداشتگاه، خب من یک ورود جدی کردم در این موضوع؛ چون اصلاً به صلاح کشور نیست که ما بیاییم و با قشر فرهیخته و نخبگان خودمان و جامعه پزشکی‌مان این برخوردها را بکنیم. اصلاً برای نظام آسیب است. من ورود کردم به این موضوع با اینکه خیلی هم به من اعتراض شد و حالا آن بازپرس محترم از من شکایت کرد و من را دو سه نوبت به جلسه بازپرسی کشاند، ولی من واقعاً با تمام توان و با شهامت کامل ورود کردم در این قصه و دفاع کردم. دفاع منطقی هم کردم که آقا شما نباید بریزید توی بیمارستان و یک پزشک و پرستاری که یک قصور پزشکی انجام داده است را دستگیر کنید. خب، در بحث قصور پزشکی مسیر مشخص است و پزشک قانونی و نظام پزشکی و دادسرای جرایم پزشکی در این موارد رسیدگی می‌کند، اما شما بریزید در آنجا و یک عده پزشک و پرستار را با پابند و دستبند و با لباس زندان ببرید توی بازداشتگاهی که مثلاً بازداشتگاه جنایی است و آن‌ها را با یک وضعیت بسیار ناجوری شش شبانه‌روز در بازداشتگاه نگه دارید. من خیلی نمی‌خواهم به آن قضیه ورود کنم . آن پزشک ما تعریف می‌کرد می‌گفت من آنجا می‌خواستم نماز بخوانم، آن آدم‌هایی که آنجا بودند با لگد مهر من را پرت می‌کردند و با فحش‌های رکیک می‌گفتند اینجا مگر جای نماز خواندن است؟ واقعاً یک متخصص پزشکی کشور شأنش چنین چیزی است و آیا نظام جمهوری اسلامی واقعاً چنین چیزی را می‌خواهد؟ آیا رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه قضائیه یک چنین چیزی را می‌پسندند؟ قطعاً به نظر بنده نمی‌پسندند. من ورود کردم به آن آدم‌هایی که بالاخره یک مقدار در روال معمول کارشان این بود، اما این تمهیدات را نکردند. بنابراین، در دفاع از شأن جامعه پزشکی، چه در صداوسیما، چه در رسانه و چه در محاکم قضایی، ما حقیقتاً ورود پیدا کردیم که جامعه پزشکی احساس بکند که منتسب به نظام است، بدون تعارف طرفدار این افراد زحمت‌کش است. این‌ها برای جامعه و کشور مفید هستند. در عین حال، اگر قصوری هم بوده، خود ما در همین‌جا بدون هیچ رودربایستی با قصور جامعه پزشکی برخورد کرده‌ایم. بالای 85 درصد رأی‌هایی که ما در هیئت‌های انتظامی دادیم، به ضرر پزشک و به نفع بیمار رأی داده‌ایم. این آمار وجود دارد از آن‌هایی که کیفرخواست صادر شده است.

گفتگوی <a href='https://www.jahannews.com' target='_blank'>جهان نیوز</a> با دکتر رئیس زاده -رئیس نظام پزشکی

** بالای 85 درصد رأی‌های ما به ضرر پزشکان و به نفع بیمار بوده است

جهان: یعنی اگر از پزشکان دفاع می‌کنید، در کنارش از بیماران هم دفاع می‌کنید.
رئیس‌زاده: قطعاً. در هیئت‌های بدوی بر اساس کار کارشناسی، 85 درصد از رأی‌های ما در محاکمه انتظامی‌مان به نفع بیمار و به ضرر پزشک صادر شده است. حق و حقوق بیمار را کاملاً رعایت می‌کنیم. اما در شأن اجتماعی و در برخوردهای غیرمدبرانه‌ای که با کلیت جامعه پزشکی می‌شد، ما این دوره سنگ تمام گذاشتیم و واقعاً جاهایی که کسی هم شاید اصلاً جرات نمی‌کرد ورود کردیم. این یک خصوصیت این دوره‌ای بود که فرمودید. خصوصیت دیگری که در این دوره می‌توانم عرض کنم، بحث‌های معیشتی و صنفی جامعه پزشکی بود. ما در این دوره با تمام توان پیگیر حق و حقوق اقتصادی و معیشتی جامعه پزشکی بودیم. برای اینکه خلاصه کنم خدمت شما، در بحث تعرفه و اینکه تعرفه واقعی بشود. تعرفه واقعی که می‌گویم، یعنی بیمه تحمل کند و مردم کمتر بپردازند. ببینید، این را بعضاً بعضی از دوستان، به‌خصوص در حوزه رسانه، ممکن است درست تعبیر نکنند. وقتی من تلاش می‌کنم برای اینکه تعرفه‌های پزشکی واقعی بشود، یعنی قیمت واقعی آن خدمات را هر چقدر که می‌توانیم از بیمه بگیریم که مردم کمتر متحمل بشوند. اگر تعرفه پایین باشد، این به نفع بیمه است؛ یعنی بیمه عدد کمتری را می‌پردازد پرداخت از جیب مردم بالا می‌رود، چون قیمت یک خدمت، یک قیمت مشخصی است. قیمت این وسیله، فرض کنید، می‌گویند 100 هزار تومان است. خب، من تلاش می‌کنم که بیمه 80 تومان این را بدهد. بیمه می‌گوید من 20 تومان این را می‌دهم. من می‌گویم نه، شما بر اساس قانون کشور، قیمت تمام شده و تعادل منابع و مصائب، باید 60 یا 70 تومان این را بدهید. خب، اگر بیمه 80 تومان این را بدهد، مریض یا هیچی نمی‌دهد و یا حداکثر 20 تومان می‌دهد. اما اگر تعرفه جوری باشد که مصوب بشود بیمه مثلاً 20 یا 30 تومان بدهد، 70 تومان دیگر می‌ماند. اگر این 70 تومان را نظارت کنیم که پزشک نگیرد، خب پزشک باید این مبلغ را از جیبش بدهد؛ یعنی از مطبش و از هزینه‌هایش بدهد. اگر هم جایی نتوانیم نظارت کنیم، خب از جیب مردم می‌آید. یعنی اگر تعرفه واقعی دیده نشود، مردم و جامعه پزشکی ضرر می‌کنند. جامعه پزشکی هم تا یک حدی می‌تواند تحمل بکند و بیمه قِسر در می‌رود. بنابراین، افزایش تعرفه بر اساس قانون و طبق قیمت تمام شده، به نفع مردم و جامعه پزشکی است. الان ما و مردم داریم هزینه ورشکستگی و فشل بودن سازمان‌های بیمه‌گر را می‌دهیم. بنابراین، در این سه سال من تلاش کردم برای اینکه اوت‌آف پاکت مردم کم بشود و برای اینکه جامعه پزشکی کمتر ضرر بکند، تعرفه‌ها را ببریم؛ یعنی طبق قانون این کار را انجام بدهیم. آمار بدهم خدمتتان، در سه سال 1401، 1402 و 1403، تجمیع رشد تورم 123 درصد بوده.

جهان: این عدد از بیمه‌ها پرداخت می‌شود؟
رئیس‌زاده: بله، از بیمه‌ها پرداخت می‌شود. تعرفه‌ای که می‌گویم یعنی آن عددی که بیمه پرداخت می‌کند. در سه سال قبل از ما، در سه سال دولت آقای روحانی، رشد تجمیعی تورم ۱۳۴ درصد بوده؛ یعنی سه سال دولت آقای روحانی تورم بیشتری داشته است. علی‌رغم این رشد تجمیعی، تعرفه ۶۳ درصد بوده. یعنی در سه سال آخر دولت آقای روحانی، ما جمعاً ۱۳۴ درصد تورم داشتیم، در حالی که تعرفه ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی ۴۷ درصد تورم تعرفه‌ها رشد کرده و ۵۳ درصد رشد تعرفه‌ها از تورم عقب بوده، در حالی که تعرفه عمده اجزایش تورمی است. یعنی تعرفه هتلینگ، جزو فنی، استهلاک و لوازم مصرفی را شامل می‌شود. یک جزء بسیار کوچک آن هم دستمزد است. اجزای تورمی که در تعرفه وجود دارد، مانند هتلینگ و…، ۵۳ درصد کمتر از تورم رشد کرده است. این یک اشکالی را در حوزه سلامت ایجاد می‌کند. با پیگیری فراوان، رشد تعرفه‌ها در این سه سال 87 درصد بوده یعنی 73 درصد رشد تورم.

گفتگوی <a href='https://www.jahannews.com' target='_blank'>جهان نیوز</a> با دکتر رئیس زاده -رئیس نظام پزشکی

**جلسات مکرری با شهید رئیسی داشتم

جهان: آسیب می‌زند؟
رئیس‌زاده: بله، آسیب می‌زند. یعنی نظام سلامت نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و ورشکسته می‌شود. یعنی شما برنج، روغن و قندتان این مقدار بالا رفته، ولی تعرفه همان خدمتی که در بیمارستان ارائه می‌شود، ۵۳ درصد کمتر دیده شده؛ خب، این ضرر دارد یا به نوعی ممکن است از جیب مردم جبران شود. اما در سه سال ما، با پیگیری‌ها، تلاش و دوندگی که انجام دادیم، با ۱۲۳ درصد تورم، توانستیم ۸۷ درصد تعرفه‌ها را بالا ببریم. یعنی در واقع ۷۳ درصد تورم، تعرفه‌ها را پوشش دادیم. آنجا ۴۷ درصد بود و اینجا ۷۳ درصد. یعنی نزدیک ۳۰ درصد بیشتر از سه سال قبل، نسبت به تورم، تعرفه‌ها را بالا بردیم؛ در حالی که سه سال دولت مرحوم شهید دکتر رئیسی بود. واقعاً در بعضی از قسمت‌هایش نظریات ضد جامعه پزشکی وجود داشت. در مجلس شرایط دشواری داشتیم و وزیر بهداشت خیلی در این قضایا با ما همراه نبود. اما در این سه سال، که واقعاً شرایط به لحاظ همراهی با جامعه پزشکی خیلی بد بود، ولی با رایزنی‌هایی که انجام شد و با جلسات مکرری که من با خود مرحوم دکتر رئیسی داشتم و با فشاری که در شورای عالی بیمه آوردیم، بالاخره توانستیم که رشد تعرفه‌ها را به رشد تورم نزدیک کنیم، یعنی ۷۳ درصد. این هم کاری بود که ما برای حق و حقوق جامعه پزشکی انجام دادیم. حق کا، حرفه‌ای (کای حرفه‌ای در واقع حق دستمزد جراح و آن کسی که آندوسکوپی می‌کند و آن کسی که پروسیجری را انجام می‌دهد، آن کای دستمزد است). میانگین رشد دستمزد جامعه پزشکی در کای حرفه‌ای در چهارده سال اخیر، سالانه ۹/۶ درصد بوده است؛ در حالی که میانگین رشد حقوق کارگری ما نزدیک ۲۵ یا ۲۶ درصد و کارمندی ما ۱۸ درصد بوده است. خب، این باعث می‌شد که زیرمیزی رواج بگیرد و باعث می‌شد که خیلی از پزشکان مهاجرت کنند و باعث می‌شد که کیفیت کار خیلی از آن‌ها افت پیدا بکند. ما در سال گذشته، این عددی که سالانه ۹/۶ بوده را ۴۵ درصد افزایش دادیم، در بیمارستان‌های دولتی؛ برای اینکه پزشک ما در بیمارستان‌های دولتی بماند و برای اینکه حق و حقوق آن عملی که انجام می‌دهد، حداقل بیارزد. همین الانش با عدد واقعی خیلی تفاوت داریم.

جهان: یعنی این هم روی دوش بیمه قرار می‌گیرد؟
رئیس‌زاده: بله، همه‌اش مربوط به بیمه است. تعرفه که می‌گویم یعنی آن قالب کاری که باید بیمه پرداخت بکند و اصلاً هیچ ربطی به مردم ندارد. و هر چه این تعرفه به عدد واقعی نزدیک‌تر شود، به نفع مردم است و بیمه‌ها باید قبول کنند. اگر این عدد پایین بیاید، بیمه‌ها نفع می‌کنند؛ یعنی ۹/۲۷ از حقوق ماهانه من و شما کم می‌کند، اما آن میزانی که باید به حوزه سلامت پول بدهد، نمی‌دهد. هر چند همان را هم همین الان بیمه تامین اجتماعی با تاخیر ۹ ماه یا ۱۴ ماهه می‌دهد، خب این هم خودش باز یک آسیب ایجاد می‌کند.

**سازمان نظام پزشکی از فرآیندهای الکترونیک کشور عقب بود

عرض بعدی این است که ما تلاش کردیم برای اینکه از دوش مردم پرداخت کمتری انجام شود، برای اینکه زیرمیزی کمتر شود، برای اینکه جامعه پزشکی راضی‌تر شوند، حق و حقوقشان را بدهند و تلاش کردیم تعرفه‌ای که بیمه باید پرداخت بکند، در این سه سال افزایش بدهیم که این هم قضیه‌اش در واقع یک امر کاملاً سیگنیفی مهم است؛ یعنی جالب توجه است که ما در سه سال توانستیم ۷۳ درصد تورم را پوشش دهیم، در حالی که اجزای تورمی حوزه سلامت باید با تورم بالا برود. یعنی وقتی قیمت یک جنسی اینقدر بالا می‌رود، در بیمارستان‌های خصوصی هم این میزان قیمت بالا می‌رود. قیمت برنج، یک دبه ماست در سال پنج بار، ده بار عوض می‌شود. ولی شما یک تعرفه را می‌بندید برای بیمارستان خصوصی و می‌گویید تا آخر سال با همان تعرفه برود، هیچ افزایشی هم ندهد و اگر افزایش هم بدهد، تعزیرات ورود پیدا بکند. بنابراین، این را ما تلاش کردیم که در واقع درست بکنیم. نکته بعدی که در این دوره تفاوت خاصی دارد با دوره قبلی، فرآیندهای اداری و زیرساخت‌های ارائه خدمت است. شاید جالب توجه باشد برای شما که با این همه رشد فرآیندهای دولت الکترونیک در کشور، تا همین دو سال پیش صدور پروانه مطب به صورت دستی بوده، یعنی برای صدور پروانه باید فرد پروانه قبلی‌اش را حضوری می‌آورده، مدارکش را بارگذاری می‌کرده و یا حضوری می‌داده، بعد دوباره می‌آمده پروانه اصلی‌اش را دریافت می‌کرده، خب واقعاً کشور اینقدر عقب نیست. یعنی من به نوعی بگویم که سازمان نظام پزشکی از فرآیندهای الکترونیک کشور عقب بوده است. خب، ما توانستیم خیلی از این فرآیندها را غیرحضوری کنیم و خیلی از این فرآیندها را آی‌تی‌بیس کنیم. الان صدور پروانه ما غیرحضوری است. شماره نظام پزشکی، فردی فارغ التحصیل می‌شود و می‌خواهد شماره نظام بگیرد، بعضاً این روند تا یک ماه طول می‌کشید. فرد باید مدارکش را می‌آورد و بعد می‌رفت و نامه می‌زدیم از وزارت‌خانه و وزارت‌خانه باید تایید می‌کرد که این شخص فارغ التحصیل شده، سامانه سجلی‌اش را می‌گرفتیم. این را ما الان با یک کار پیچیده فناوری که خودمان انجام دادیم و با هزینه‌های بسیار پایین و با کار جهادی، غیرحضوری کردیم.

گفتگوی <a href='https://www.jahannews.com' target='_blank'>جهان نیوز</a> با دکتر رئیس زاده -رئیس نظام پزشکی

جهان: در دوره شما هم این موضوع اتفاق افتاد؟
رئیس‌زاده: بله. ما صدور شماره نظام پزشکی را غیر حضوری کردیم. یعنی الان ساعت دو شب جمعه، فردی که فارغ التحصیل شده می‌تواند مراجعه کند و مدارکش را بارگذاری کند و تحت وب از سامانه دانش‌آموختگان وزارت بهداشت استعلام می‌شود و تحت وب از سامانه ثبت احوال استعلام اطلاعات و مشخصات فردی شخص انجام می‌شود، بعد هزینه‌هایش را که پرداخت بکند، بعد از یک ربع شماره نظام پزشکی آن شخص الکترونیک صادر می‌شود و می‌تواند فردا برود مهرش را بسازد و شروع به کار بکند. این یک کار بسیار پیچیده‌ای بوده است. بحث انتظامی و پرونده‌های انتظامی را مثل سامانه ثنا، یک سامانه ابلاغ و پیامکی است که در واقع الکترونیک ایجاد کردیم. بالای ۷۰ درصد مراجعات حضوری را در این سه سال کم کردیم.

جهان: اینطوری هزینه خود سازمان هم کمتر شد؟
رئیس‌زاده: هزینه اداره سازمان، هزینه رفت و آمد افراد، رضایت مندی افراد، همه این‌ها بالاخره متاثر شد از این قضیه و خیلی از فرآیندهای دیگر را در واقع غیر حضوری کردیم که این هم کمکی است به جامعه پزشکی که دیگر وقت‌شان گرفته نشود و باز هم داریم تلاش می‌کنیم که یک سوپر اپلیکیشن ایجاد کنیم که مثل برنامه پلیس من و شهردار من، یک سوپر اپلیکیشن روی موبایل‌ها باشد و اعضا بتوانند هم بتوانند امور خود را غیر حضوری انجام بدهند.

جهان: چرا سرعت انجام این کارها پایین بوده؟
رئیس‌زاده: به هر حال بحث‌های متعددی وجود داشت. بحث‌های انتخاباتی بوده، بحث‌های مالی بوده، بحث‌های ضعف سیستم‌های آی‌تی بوده، بحث اینکه شخصی پیگیر کار بوده، این‌ها همه وجود داشته است. بالاخره در حضور، ارتباطات و در رفت و آمد افراد است که می‌شود منافع انتخاباتی را حتی مثلاً تضمین کرد. در حالی که ما واقعاً ناظر به این بحث‌ها نبودیم. ما ناظر به این بودیم که خدمت کنیم و این جامعه راضی باشند که به مردم بهتر خدمت ارائه بدهند.

جهان: زمانی که شما وارد سازمان شدید وضعیت فساد چگونه بود؟
رئیس‌زاده: صندوق رفاه و تعاونی که ما تحویل گرفتیم، واقعاً سر و سامانی در بحث‌های مالی‌، شفافیت‌، فرآیندها، ارائه تسهیلات، اخذ تسهیلات و بحث معوقات وجود نداشت و ما این‌ها را همه را سامان دادیم. بحث‌های حقوقی بسیار پیچیده‌ای داشتیم، قراردادی با بعضی از شرکت‌ها بسته بودند که قراردادهای بسیار ظالمانه‌ای بوده و اعضای جامعه پزشکی دچار مشکلات اساسی شده بودند. قرارداد بسته بودند با یک شرکت و شرکت می‌آمد به اسم نظام پزشکی تبلیغات انجام می‌داد، بعد به تعهداتش عمل نمی‌کرد، قرارداد بسیار سنگینی بود. سه سال ما در محاکم قضایی دنبال این هستیم که بتوانیم این قرارداد را ملغی کنیم، هنوز هم درگیریم و بعضی از واحدهای صندوق رفاه را به ثمن بخس اجاره داده بودند به همین شرکت‌ها و اصلاً مشخص نبود و قراردادها سر و سامان نداشت. این‌ها را مشخص کردیم. بحث صدور کارت هوشمند، فرآیند بسیار مفصلی بود که وقتی ما آمدیم، بالغ بر ۳۰ هزار صدور کارت نظام پزشکی در نوبت بود؛ یعنی این‌ها صادر نشده بود و تاخیرهای ۱۲ ماهه داشت؛ این‌ها را به روز کردیم. در تعاملاتی که با دولت داشتیم، خیلی از قوانین را در حوزه سلامت سر و سامان دادیم. جلوی خیلی از اتفاقات ناگوار را توانستیم با تعامل با دولت بگیریم.

**زبان ما در هیئت دولت آقای زاکانی بود

آقای دکتر زاکانی به عنوان شهردار تهران که خودشان هم پزشک هستند و در دولت حضور داشتند، واقعاً زبان ما در هیئت دولت بودند، بیشتر از وزیر بهداشت قبلی؛ یعنی ما هر کاری داشتیم که در دولت می‌خواستیم پیگیری کنیم، آقای دکتر زاکانی با نهایت بزرگواری می‌رفت و در آنجا مطرح می‌کرد و به ما کمک می‌کرد. واقعاً باید از ایشان تشکر بکنم. در بحث ساختمان میرداماد که شورای شهر مصوب کرده بود به سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ واگذار بشود، آن اوایل که ما آمده بودیم کار بسیار پیچیده و مشکل‌دار بود. آن ساختمان را توانستیم با مساعدت شهردار محترم در واقع تملک کنیم و بحث‌های حقوقی‌اش را حل کنیم و الحمدلله آن به عنوان یک سرمایه خوب در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار گرفته که این هم باز با مساعدت دکتر زاکانی اتفاق افتاد و یک آورده بسیار خوبی بود که شورای شهر در دوره قبل مصوب کرده بود، به سر انجام رسید. در بحث‌های هیئت‌های انتظامی، توانستیم کارشناسان‌مان را سر و سامان بدهیم و واقعاً به کار مردم و پرونده‌ها رسیدگی بشود که مردم راضی باشند و اطاله دادرسی‌ها را تقریباً حذف کردیم. من وقتی آمدم اینجا، 600، 700 پرونده در هیئت عالی انتظامی در نوبت رسیدگی بود. با یک کار بسیار جهادی و فشرده، این را به نزدیک تقریباً 90 پرونده رساندیم و آن 90 پرونده عمدتاً نقص مدارک و این‌ها دارند. این کارهایی بود که در این دوره انجام شد.

گفتگوی <a href='https://www.jahannews.com' target='_blank'>جهان نیوز</a> با دکتر رئیس زاده -رئیس نظام پزشکی

**پزشکان جزو منظم‌ترین مودیان مالیاتی کشور هستند

جهان: آیا فرار مالیاتی پزشکان از اقشار دیگر بیشتر است؟
رئیس‌زاده: نه، این همان دروغی است که رسانه‌ها ساخته‌اند. بحثی که مطرح کردم، هجمه به شان اجتماعی پزشکان، یکی از ابعادش همین است. اولاً، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، صراحتاً و رسماً اعلام کرده‌اند که پزشکان جزو منظم‌ترین مودیان مالیاتی کشور هستند. ثانیاً، ایشان گفته‌اند که میانگین پرداختی مالیات در جامعه پزشکی از همه صنوف بالاتر است. این دو آمار، هم از زبان آقای دکتر منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی و هم از زبان آقای دکتر سبحانی‌نیا بوده است. من خودم در سازمان امور مالیاتی مصاحبه کردم و آقای دکتر منظور تاکید کردند که این آمارها را اعلام کنم. روابط عمومی سازمان نیز این موضوع را رسماً اعلام کرده است. ببینید، اینکه تلویزیون یا رسانه‌ها چیزی می‌گویند، ملاک نیست.

جهان: در بحث‌های پزشکی، موضوع دستگاه پز هم مطرح است…
رئیس‌زاده: اکثر پزشکان دستگاه پُز دارند و تخلف آن‌ها در این زمینه مثل سایر صنوف یا کمتر است. اصلاً شک نکنید، چرا؟ چون جامعه پزشکی تحت نظارت است. آن‌ها یا در بیمارستان کار می‌کنند، یا در مرکز خصوصی، یا هیئت علمی دانشگاه هستند یا مطب دارند. آن درصدی که فقط در مطب کار می‌کنند و در بیمارستان و جای دیگری مشغول نیستند و دستگاه پز ندارند، ممکن است فرار مالیاتی داشته باشند، آن هم اگر سایر حساب‌هایشان بررسی نشود. درصد این‌ها خیلی کم است به نسبت…

**بیشترین قشری که مالیات پرداخت می‌کند، جامعه پزشکی است

جهان: یعنی اگر پزشکی دستگاه پز ندارد، از جای دیگری مالیات می‌دهد؟
رئیس‌زاده: ببینید، اولاً عرض اصلی من این است که می‌گویند فرار مالیاتی انجام می‌شود. جامعه پزشکی که فرار نمی‌کنند، در کشور هستند و در دسترس‌اند. این وظیفه سازمان مالیاتی است که بتواند مالیات آن‌ها را دریافت کند. عمده جامعه پزشکی هم در دسترس هستند. ثانیاً، هیچ قشری مانند جامعه پزشکی نیست که ده درصد علی‌الحساب ماهانه از درآمدشان کسر شود و به حساب مالیاتی واریز گردد. شما مالیات را سالانه پرداخت می‌کنید، اما جامعه پزشکی را قانون ملزم کرده که هر ماه ده درصد از کارکردشان کسر شود تا در پایان سال مالیاتی، وضعیتشان مشخص شود. این در حالی است که قانون می‌گوید مالیات یک‌بار در سال است. الان منِ پزشک هر ماه که کارانه‌ام پرداخت می‌شود، ده درصدش را علی‌الحساب به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنم تا آخر سال محاسبه کنند که آیا بدهکارم یا طلبکار. ثالثاً، اکثر پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول هستند و مالیاتشان به طور خودکار کسر می‌شود. بنابراین، تعداد پزشکانی که ممکن است فرار مالیاتی داشته باشند، بسیار کم است. از نظر آماری هم، ما با سازمان مالیاتی محاسبه کردیم. منظم‌ترین و بیشترین قشری که مالیات پرداخت می‌کند، جامعه پزشکی است. مثلاً، یادم هست یک سالی میانگین پرداخت مالیات همه صنوف پنج میلیون تومان بوده، در حالی که میانگین پرداخت جامعه پزشکی بیست میلیون تومان بوده است. چرا؟ چون پزشکان منظم هستند و در دسترس. بنابراین، فرار مالیاتی به آن شکلی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود منتفی است. در مورد مسئله زیرمیزی هم که فرمودید، اولاً ریشه زیرمیزی، تعرفه‌های غیرواقعی است. چه کسی به تعرفه‌های غیرواقعی دامن می‌زند؟ بیمه‌ها. بحث بعدی، تاخیر در پرداخت‌هاست.

**بیمه‌ها در مقابل افزایش تعرفه ویزیت متخصصان سرسختانه مقاومت می‌کنند

جهان: یعنی بیمه‌ها در مقابل افزایش قیمت مقاومت می‌کنند؟
رئیس‌زاده: بله، بیمه‌ها قیمت واقعی را پرداخت نمی‌کنند. پولشان را در جاهای دیگر، غیرواقعی هزینه می‌کنند. ساختار بیمه‌های ما دولتی است و ربطی هم به این هیئت مدیره و آن هیئت مدیره ندارد. بیمه‌ها در مقابل افزایش تعرفه واقعی ویزیت متخصصان ما به شکل سرسختانه، متعصبانه مقاومت می‌کنند. اما در مقابل برای درمان‌های القایی غیرضروری پول زیادی پرداخت می‌کنند و هیچ اهمیتی نمی‌دهند. شما خودتان دیده‌اید که حاضر نیستند ویزیت پزشک ما صد تومان زیاد شود، اما همان پزشک اگر ده تا سی‌تی‌اسکن بنویسد، ده میلیون تومان به آن‌ها سود می‌رساند. اینجا در ویزیت یک میلیون تومان سود کرده و آنجا ده میلیون در تصویربرداری ضرر می‌کند. بیایید قیمت‌ها را واقعی کنید و نظارت‌تان را درست انجام دهید. کجا بیمه آمده بگوید که آقای دکتر چرا بی‌خودی صدتا ام‌آرآی انجام داده‌ای؟ یعنی کاملاً سیستم غیرهوشمند است. بحث تاخیر در پرداخت‌ها هم مطرح است. یک خدمتی که نیروی ما انجام می‌دهد، ۹ ماه بعد پولش را دریافت می‌کند. آیا پول الان با ۹ ماه بعد یکسان است؟

گفتگوی <a href='https://www.jahannews.com' target='_blank'>جهان نیوز</a> با دکتر رئیس زاده -رئیس نظام پزشکی

**زیر ۳۰ درصد جامعه پزشکی امکان زیرمیزی گرفتن دارند/ وقتی پزشک نتواند خود را تأمین کند، به روش‌های دیگر رو می‌آورد!

وقتی پزشک نتواند خود را تأمین کند، رو به روش‌های دیگر می‌آورد. مضاف بر اینکه از لحاظ عددی، منطقی و قانونی، حدود ۳۰ درصد جامعه پزشکی توان و پتانسیل گرفتن زیرمیزی را دارند. یعنی ۷۰ درصد اصلاً توان زیرمیزی گرفتن را ندارند. از این ۳۰ درصدی هم که توان بالقوه دارند، بگذارید بگویند ۵۰ درصدشان زیرمیزی می‌گیرند که من معتقدم این رقم ۵۰ درصد هم نیست، در مجموع خیلی بدبینانه ۱۵ درصد جامعه پزشکی زیرمیزی بگیرند. کسی می‌تواند زیرمیزی بگیرد که پروسیجری انجام دهد. اولاً، اکثر اعضای جامعه پزشکی، هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هستند. در دانشگاه‌های دولتی، نظارت سفت و سختی بر این موضوع وجود دارد. آن دسته‌ای از پزشکان می‌توانند زیرمیزی بگیرند که یا جراح هستند، یا مثلاً آندوسکوپی یا آنژیوگرافی انجام می‌دهند و عمدتاً هم در مراکز غیردولتی فعالیت دارند. کلاً، درصد این تخصص‌ها در کشور زیر ۳۰ درصد جامعه پزشکی است. یک متخصص ویزیت‌پایه که در مطب کار می‌کند، مگر می‌تواند زیرمیزی بگیرد؟ یک متخصص اطفال، داخلی یا بیهوشی زیرمیزی می‌گیرند؟ خب، وقتی این‌ها را حساب کنیم، می‌بینیم که نزدیک به ۷۰ درصد جامعه پزشکی اصلاً توان زیرمیزی گرفتن ندارند. یعنی شما وقتی به مطب می‌روید، مگر به پزشک زیرمیزی می‌دهید؟ شاید ویزیتش ۲۰۰ تومان باشد و ۲۲۰ تومان بگیرد. اما کسی که ممکن است زیرمیزی ۶۰ یا ۷۰ میلیونی بگیرد، کسی است که عمل جراحی انجام می‌دهد. تعداد این افراد اصلاً زیاد نیست. عرض کردم، از نظر آماری، جراحان و افرادی که مثلاً کارهایی مانند فوق گوارش یا فوق اینترونشن قلب انجام می‌دهند، تعدادشان زیر ۳۰ درصد کل جامعه پزشکی کشور است. از این تعداد هم قطعاً زیر ۵۰ درصدشان اهل زیرمیزی گرفتن هستند. در دوره‌ای که مثلاً زمان آقای دکتر حسن هاشمی بود و تعرفه‌ها به یک عدد واقعی نزدیک شد، تقریباً بساط زیرمیزی در کشور جمع شد.

جهان: آمار وجود دارد؟
رئیس‌زاده: بله، از آمارهای دکتر هاشمی در بعضی استان‌ها، خود رئیس دانشگاه می‌گفت که زیرمیزی در استان ما صفر شده است، مثلاً در فارس و یزد. من یادم هست، چرا؟ چون پرداخت‌ها معقول بود. همین الان هم اگر پرداخت‌ها معقول شوند، اکثر همکاران ما هیچ تمایلی به گرفتن زیرمیزی ندارند.

جهان: به نظر شما بهترین وزیر بهداشت در این ادوار مختلف کدام شخص بوده است؟
رئیس‌زاده: حالا جواب دادن به این سوال سخت است و انتظار نداشته باشید که بنده جواب دهم. همه وزرا یک خوبی‌هایی داشتند و یک بدی. اما دوره قبلی که خدمتتان عرض کردم، چگونه بود.

جهان: بیشترین انتقادتان به وزرای بهداشت متوجه وزیر بهداشت دوره قبل است، درست است؟
رئیس‌زاده: حالا چون شاید من این مدت درگیر کار نظام پزشکی بودم، شاید چون تعامل داشتم، ارزیابی خوبی ندارم.

جهان: تعداد زیادی از کابینه آقای پزشکیان، پزشک هستند، از معاون اجرایی‌شان تا معاون پارلمانی و خودشان هم پزشک هستند. به نظرتان حضور این تعداد پزشک در بدنه و سطح ارشد یک کشور می‌تواند کمک‌کننده باشد؟
رئیس‌زاده: به هر حال، ما انتظار داریم که حوزه سلامت به خوبی سر و سامان پیدا کند. آقای دکتر ظفرقندی هم تا الان خوب حرکت کرده‌اند و تا الان اقدامات و رفتارهایشان در جامعه پزشکی امیدبخش بوده است. وظیفه ما این است که به دولت کمک کنیم تا موفق شوند.

جهان: آقای پزشکیان را از نزدیک می‌شناسید؟
رئیس‌زاده: بله، ما از قبل با ایشان ارتباط بسیار نزدیکی داشتیم، هم در بسیج جامعه پزشکی و هم در سایر مناسبت‌ها، قطعاً ایشان جزو جراحان خوب قلب هستند.

**پزشکیان متواضع و ساده زیست است

جهان: یک خاطره کوتاهی از دکتر پزشکیان اگر دارید، بفرمایید.
رئیس‌زاده: یک خاطره‌ای که از دکتر پزشکیان دارم، این است که هر وقت ایشان را در جلسات دعوت می‌کردیم، چه در زمان بسیج جامعه پزشکی و چه نظام پزشکی، در تمامی برنامه‌های بسیج جامعه پزشکی ایشان حضور داشتند. در همین دوره نظام پزشکی هم، یک مراسمی بود در برج میلاد، ایشان از همان در که وارد شدند، در همان ردیف سوم یا چهارم نشستند و هر چه هم اصرار می‌کردیم بیایند جلو، نمی‌آمدند. در حالی که در همان زمان هم یک نماینده مجلس بود که پدر ما را درآورد که بیاید و ردیف اول بنشیند. این خصوصیت ایشان است که اهل تواضع و ساده‌زیستی و حق‌گویی است. اصلاً قائل به تشریفات نبودند و یادم هست هروقت هم که می‌آمدند، هر جا که جای خالی بود، می‌نشستند.

جهان: ارتباط نزدیکی هم با ایشان دارید؟
رئیس‌زاده: بله، من که ارتباط نزدیکی از مدت‌ها پیش با ایشان داشتم و رفیق هم هستیم و به ایشان ارادت هم داریم. در همین مدت ریاست جمهوری هم سه بار جلسه دو یا چند نفره با ایشان داشتم. در یک مورد اول صبح درخواست ملاقات کردم، عصر همان روز ساعت 4 در دفترشان بودم و در مورد مسائل حوزه سلامت چهار نامه خدمت ایشان دادم، فردای آن روز دستورات ایشان روی نامه‌ها به دفتر ما واصل شد.