سهیلا پورمحمدی، کارگردان فیلم «کوتی» به بهانه حضور این فیلم در بخش مسابقه فیلم کوتاه داستانی چهلوسومین جشنواره فیلم فجر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، از ساخت این اثر سینمایی و نگاه ویژهاش به مجموعه آثار هوشنگ مرادی کرمانی، گفت: «کوتی»، قصه پسربچهایست که پدر ندارد و برای اولین بار میخواهد از مادرش جدا شود و تنهایی به حمام عمومی مردانه برود. فضایی که از آن به شدت میترسد، اما چارهای نیست، او مجبور است به ترسهایش غلبه کند و یک قدم برای بلوغ و بزرگ شدنش، بردارد.
او با بیان اینکه مجموعه داستانهای استاد مرادی کرمانی، این آثار ماندگار ادبیات کشورمان، مرا به سینما علاقهمند کرد، اظهار داشت: صادقانه بگویم، هیچوقت به این فکر نمیکردم بخواهم کارهای اقتباسی را تجربه و تولید کنم؛ بلکه همیشه درصدد ساخت فیلمنامههای خودم بودم. اما این خواستهی من برای آثار هوشنگ مرادی کرمانی صدق نمیکند، چراکه با دیدن فیلمهایی که برگرفته از آثار او بود به سینما علاقهمند شدم. فیلم «کوتی» به نوعی ادای دین من به این نویسنده بزرگ است.
این کارگردان جوان سینما ادامه داد: فیلم «کوتی» برگرفته از داستان «حمام» از مجموعه قصههای «تنور» است. درواقع فضای قصههای آقای مرادیکرمانی با فضای ذهنی و فیلمنامههای من نزدیک است و همین موضوع باعث شد تا من فیلم «کوتی» را بسازم.
وی درخصوص تغییر لوکیشن و گویشها در فیلم «کوتی» بیان کرد: محدودیتهایی که در بودجه داشتیم باعث شد تا فیلم را در گیلان تولید کنیم و نتوانیم آنطور که باید عین به عین قصه «حمام» را پیش ببریم. چراکه با تغییر لوکیشن به گیلان، گویشها، نوع لباسها و حتی رفتار شخصیتها هم متفاوت میشد، به همین خاطر همواره با آقای مرادی کرمانی در تماس بودم تا برداشت درستی از قصه داشته باشم.
پورمحمدی افزود: شاید بخشی از تغییرات به واسطه تغییر لوکیشن بود، اما آزادی عمل من در قصه هم برایم اهمیت داشت؛ چراکه میخواستم برداشت خودم را از قصه داشته باشم و این شانس را داشتم که آقای مرادی کرمانی این اجازه را به من داده بود.
نهادهای فرهنگی حامی خوبی برای ماندگاری آثار ادبی خواهند بود
پورمحمدی با اشاره به اینکه فیلم «کوتی» به خاطر اقتباس از کتاب «تنور» در بخش ویژه کتاب و سینمای چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران جایزه «نهاد کتابخانههای عمومی کشور» را دریافت کرد، درباره تأثیرگذاری حمایت نهادهای فرهنگی و ادبی از فیلمسازان جوان تصریح کرد: قطعاً توجه نهادی فرهنگی به «کوتی» برای من ارزشمند است. در واقع یکی از راههای ماندگاری آثار ادبی تبدیلشان به فیلم است، کاری که نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمانهایی مثل آن میتوانند روی آن سرمایهگذاری و توجه ویژه داشته باشند.
کارگردان فیلم کوتاه «دَدَ چوپان» یادآور شد: برخی از فیلمسازان جوان هستند که دوست دارند کارهای اقتباسی تولید کنند، اما جایی را برای حمایت ندارند، حتماً حمایت نهادهای فرهنگی برای این که یک سری فیلم ارزشمند و فاخر تولید شود خیلی ارزشمند و ضروری است.
پورمحمدی درباره حضور فیلم «کوتی» در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، گفت: جشنوارهها خیلی قابل پیشبینی نیستند و بیشتر سلیقه هیئت داوران مهم است. علاوه بر اینکه در این بین فیلمهای خوب دیگری هم هستند. من به دیده شدن «کوتی» در فجر امسال خیلی امیدوارم، البته نه به خاطر اینکه فیلم من است، تنها برای قلم ارزشمند استاد مرادی کرمانی که منجر به ساختن این فیلم شد.