شناسهٔ خبر: 71236220 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه امیرکبیر:

تبیین شرایط قبل و بعد از انقلاب، آگاه‌بخش حقانیت نظام است

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه قشر جوان ما هیچ خاطره‌ و اطلاع دقیقی از شرایط کشور در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ندارد، گفت: تبیین دقیق این شرایط امروزه یک رسالت برای شاهدان این واقعه تاریخی عظیم به شمار می‌آید تا همگان به‌ویژه نسل جوان،به حقانیت نظام و انقلاب واقف شوند.

صاحب‌خبر -

علیرضا رهایی که علاوه بر ریاست دانشگاه، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست گروه آموزشی سازه و زلزله این دانشگاه با مرتبه استادی و از دانشجویان نسل اول انقلاب نیز هست، در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا ضمن تبیین دستاوردهای انقلاب برای نسل دانشجوی امروز گفت: یکی از مشکلاتی که در شرایط فعلی با آن روبه‌رو هستیم، اینکه قشر جوان ما هیچ خاطره‌ و اطلاع دقیقی از شرایط کشور در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ندارند و به طبع تبیین موضوع به مقایسه دو شرایط مختلف ایران قبل از انقلاب باز می‌گردد. شرایطی که از نظر فرهنگی و سیاسی وابستگی‌هایی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: شاید آنچه امروز بسیاری از اقشار مردم و جوانان می‌بینند، تنها فضای کنونی و بعضی از دشواری‌هایی است که از نظر اقتصادی با آن روبه‌رو هستند، اما اگر تصویر روشنی از شرایط قبل از انقلاب تبیین شود که ما در آن شرایط و در آن مقطع زمانی وابستگی سیاسی چه موضوعاتی بر مردم کشور تحمیل می‌شد و چه فسادهایی در سطح جامعه در بین اقشار مختلف وجود داشت و فضای فرهنگی ما چه در دانشگاه‌ها و چه در شرایط دیگر چگونه بود، آن وقت می‌توان تصویری واضح برای مقایسه ایران قبل از انقلاب و بعد از آن داشت تا بدانند کشورمان بین این دو برهه در چه شرایطی قرار داشت و ما امروز چه نعمت‌هایی را در پرتو پیروزی انقلاب اسلامی داریم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر به برکات‌ استقلال سیاسی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از دشمنی‌ها، محدودیت‌ها و مسائلی که امروز مردم با آن روبه‌رو هستند، به همین استقلال سیاسی باز می‌گردد که در واقع یکی از اصول انقلاب اسلامی ایران بوده است. بنابراین شاید تبیین دستاوردها بخشی از وظیفه مسئولان و همه ما و آنهایی که دوران گذشته را شاهد بودند این است که شرایط دوران گذشته را با شرایط کنونی مقایسه و تبیین کنیم که در پرتو برپایی نظام جمهوری اسلامی چه مزیت‌ها و سرافرازی‌های برای مردم ایران پدید آمده است، آن وقت جوان‌ها تا حد زیادی به حقانیت نظام و انقلاب پی خواهند برد.

وی درباره چگونگی تبیین دستاوردهای علمی برای دانشجویان در سال‌های پس از انقلاب گفت: در دوران قبل از انقلاب که دانشجو بودیم هیچ اثری از انتقال نیازهای کشور به دانشگاه‌ها نبود، تحقیقات به آن شکلی که امروز شاهد هستیم در دانشگاه‌ها انجام نمی‌شد و ارتباط بین دانشگاه و جامعه ضعیف و منقطع بود، بنابراین دانشگاه‌ها مباحث آموزشی برای خود ارائه می‌کردند و جامعه هم در ارتباط با خارج از کشور و در وابستگی با آن به دنبال تهیه ملزومات کشور از دنیای خارج بود.

رهایی که مولف بیش از ۱۱۰ مقاله علمی است، اعتقاد دارد که پس از انقلاب اسلامی شرایط خوبی برای دانشگاه‌ها فراهم شده به‌ طوری‌که نیازهای بخش‌های مختلف از جمله صنعتی به سمت دانشگاه‌ها سرریز و تحقیقات تا حد زیادی جهت‌دار شده است و اکنون در دانشگاه‌ها، مراکز علمی تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری، اقدامات برجسته‌ای در مسیر تولید دانش و فناوری و رفع نیازهای مختلف کشور انجام می‌شود.

وی افزود: در جامعه دانشگاهی به موازات آنچه در سطح جامعه عمومی کشور می‌گذرد، چنانچه فضای دانشگاه‌ها و عملکردشان قبل از انقلاب و همچنین تحولاتی که در پرتو پیروزی انقلاب شکل گرفته است را به خوبی تبیین کنیم تا جامعه و به ویژه نسل جوان بداند آنچه ما به عنوان توسعه عمومی آموزش عالی و توسعه تحقیقات تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها با آن روبه‌رو هستیم برای کشور و برای مردم منشا خیر و برکت بوده است.

رهایی درباره دستاوردهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم گفت: طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب در ارتباط با توسعه دانشکده‌ها، رشته‌ها و تحصیلات تکمیلی فعالیت خیلی گسترده‌ای در این دانشگاه انجام گرفته که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی ادامه داد: راه‌اندازی پارک علم و فناوری و پردیس‌های دانشگاهی و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی گسترده در حوزه‌های مختلف از جمله هوا فضا، دریا محور، فناوری‌های نوظهور و انرژی، از اقدامات بزرگی است که به طور مستقیم مرتبط با رفع نیازهای کشور در حال انجام است.

رهایی که سه دوره ریاست این دانشگاه را برعهده دارد، معتقد است که ارتباط بسیار خوبی بین دانشگاه‌ها با بخش‌های مختلف صنعت کشور برقرار شده است، اعضای هیات علمی به صورت روزمره در بخش‌های صنعتی مشغول به فعالیت هستند و نیازها را شناسایی و برای رفع آنها تلاش می‌کنند، از آن طرف هم اعتبارات خوبی توسط بخش‌های صنعتی به دانشگاه تخصیص داده می‌شود که خود زمینه‌ساز انجام و تداوم این تحقیقات و روندهاست.

رئیس دانشگاه امیرکبیر این را هم گفت که در دانشگاه برای دانشجویان ممتازی که جایگاه علمی و خلاقیت بالایی داشتند، فرصت‌هایی آفریده شده است که برای بسیاری از آنها جذاب بوده و فراهم کردن تسهیلات و امکانات مادی برای نخبگان و امکان انتخاب واحدهای درسی بیشتر و تسهیلات دیگر آموزشی، از جمله این اقدامات بوده است.

رهایی، کسب جایگاه اول یا دوم در بین دانشگاه‌های صنعتی تا درخشش در رتبه‌بندی‌های علمی جهانی را نتیجه تلاش‌های علمی و آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دوران پس از انقلاب دانست و یکی از ویژگی‌های اصلی این دانشگاه را تاسیس رشته‌های خاص که نیاز اثبات شده در کشور دارد مانند مهندسی پلیمر، پتروشیمی، دریا، نساجی، فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی، مهندسی نفت، مهندسی انرژی، مهندسی هوافضا برشمرد که تحصیل در این رشته‌ها با اشتغال گسترده دانش‌آموختگان همراه است.