به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، وحید یامینپور شامگاه پنجشنبه در نشست رونمایی از کتاب «عربیکا» که در پاتوق کتاب قم برگزار شد، گفت: ما اغلب با حقیقت آدمها و خودمان مواجه نیستیم و چه بشود و در چه مختصاتی و به چه دلیلی که ما به ناگاه با حقیقت وجود آدمها و خودمان مواجه شویم. ما اغلب به تعبیر شهید آوینی قبرستاننشین عادتیم و گرفتار روزمرگی هستیم.
وی ادامه داد: در جنگ ایران تصویری از رزمندگان برای ما شکل گرفت که بعد از آن ما را به آنها ارجاع میدهند. انگار آنها آدمهای اصل و حقیقی بودند. سفر اولی که به لبنان رفتم یک مرتبه انگار به دوران دهه ۶۰ خودمان منتقل شدم و با یک حقیقتی مواجه شدم. بنابراین بچههای لبنان شبیه بچههای رزمندههای ما بودند و هنوز آنها دارند میجنگند.
یامینپور تصریح کرد: حزبالله در لبنان همسایه خبیثترین موجودات تاریخیاند. لذا همیشه در موقف جهاد قرار گرفتهاند حتی وقتی تیری شلیک نمیشود و جنگی در کار نیست. فاصله و موقعیت لبنان با سرزمینهای اشغالی اینگونه است که وقتی در بالکن خانهای در جنوب لبنان مینشینید صهیونیستها را در حیاط منزلتان میبینید. آنجا سر وجب به وجب خاک جنگ و مبارزه میکنند و هیچ وقت خیالشان از هم راحت نشده است و به خاطر همین این جوهر باقی مانده است.
این فعال حوزه فرهنگ بیان کرد: این جوهر حدود ۴۰ سال بعد از تاسیس حزب الله رشد کرد.به لحاظ فرهنگی آن فرهنگ شیعی آن مردم را رشد داد و از آنها رزمندگانی خالص و فرهیختهای برای ولایت هستند. کسانی که شاگردان مکتب امام به حساب میآیند و به واسطه بچه رزمندههای ما جان گرفتند. اینها فرزندان انقلاب و امام بودند. موقعیت مجاهدت چنان رشدی به آنها داد که تعابیر رهبر انقلاب را راجع به رزمندگان حزبالله بینظیر است.
وی یادآور شد: من در کتاب اشاره کردم که آنقدر اتفاقات پی در پی اتفاق افتاد نتوانستم سوگواری کنیم که اگر اینگونه نبود باید برای هر کدام از آنها یک سال سوگواری میکردیم و یک سال به نام هر کدام از آن شهدا نامگذاری میشد. این فعال رسانهای افزود: مقاومت لبنان به اسم مقاومت حزبالله پس از انقلاب اسلامی شکوفا شد اما شخصیتهای آنها قبل از انقلاب به مقاومت در برابر صهیونیسم پیوستند. بعد از انقلاب که حزب الله تاسیس شد ساماندهی آنها اینگونه شکل گرفت. مبارزه آنها در فضای آسودگی نبوده است. کسی که در لبنان مبارزه میکند، زندگی ندارد چرا که فاصله هوایی از سرزمین اشغالی تا ضاحیه ۲۰ دقیقه است و خانه فرماندهان را از دریا هدف قرار میدهند. کشور آلودهای مثل لبنان سرتاسر جاسوس و منافق است. عناصر مقاومت نیم قرن زندگی نداشتند و بارها عملیات تروریستی بر علیه آنها صورت گرفت.
وی اضافه کرد: مبارزه در همسایگی رژیم صهیونیستی با اینکه در تهران باشید متفاوت است. آنها هیچ وقت نتوانستند با خانواده آزادانه زندگی کنند و از دوران نوجوانی در جنگ بودند و تحت تعقیب قرار داشتند.
یامینپور گفت: ما با این موضوعات مواجهیم و کاش خدا توفیق بدهد راجع به اینها بگوییم و بنویسیم. رزمندگانی که ۳۰ سال پنهانی زندگی کردند حتی روایتشان در فیلمهای سینمایی نمیگنجد. امیدوارم خدا توفیق بدهد در اینگونه جلسات حداقل از آنها یاد کنیم.
حجتالاسلام محمدرضا جوان آراسته در بخشی از این برنامه گفت: یادداشتهای کسی است که در ابتدا سربازان مقاومت را در قاب تلویزیون دیده و بعد فرصت دیدار با سید مقاومت را پیدا کرده و وقتی عازم لبنان میشود، خیلی از فرماندهان و سربازان نیستند و به شهادت رسیدهاند. اتفاقی که در کتاب میافتد از یک غریبگی به آشنایی میرسیم.
وی ادامه داد: مواجهه خودم را با کتاب با یک سوال مطرح میکنم. بچههای مقاومت چه جور آدمهایی هستند؟ یک تصویر اسطورهای بوده و هست اما این آدمها همانهایی هستند که در خیابان در رفت و آمد میکنند. اینها با هم چگونه جمع میشوند؟ آقای یامین پور به این مسئله در کتاب پرداخته است.
∎