شناسهٔ خبر: 71230586 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ابراهیم حاتمی‌کیا: اینکه کسی فکر کند از ساخت فیلم «موسی کلیم الله» خسته شده‌ام، احمقانه است

کارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به پرسشی درباره اینکه از ساخت فیلم «موسی کلیم‌الله» خسته شده و قصد ادامه کار را ندارد، گفت: «هر کسی چنین فکری کرده، فکر احمقانه‌ای است؛ چون من تازه شروع کرده‌ام و می‌خواهم این سریال را بسازم. اتفاق بسیار مبارکی با این سریال رخ داده که به ما اعتماد داد و الان نفس همه ما برای ادامه کار باز شده است. ما در یک جزیره جمع شده‌ایم که ان شاءالله ادامه کار را خواهید دید.»

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله» امروز پنجشنبه ۱۸ بهمن در سینمای رسانه چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

محمود رضوی، تهیه‌کننده فیلم در ابتدای این نشست اعلام کرد که نسخه منتشر شده تیتراژ در برج میلاد برای اصحاب رسانه ساخته شده است و این نسخه در جای دیگری نمایش داده نخواهد شد.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان نیز با اشاره به نقش سید محمود رضوی، تورج منصوری، کیوان مقدم و علیرضا واعظ در ساخت این اثر تاکید کرد که در این فیلم بدون این افراد ساخته نمی‌شد. او در ادامه توضیح درباره منابع تحقیق برای نگارش این اثر را به نویسندگان آن سپرد.

مصطفوی به عنوان یکی از نویسندگان با اشاره به اینکه بنای کار در تحقیقات این بود که بر اساس نگرش شیعه داستان زندگی حضرت موسی ارائه شود، گفت: با این حال ما بار‌ها کتاب‌های مقدس ادیان یهود را مطالعه کردیم با بزرگان آن ادیان صحبت کردیم، در تهران با انجمن کلیمیان و نیز در لبنان تحقیقاتی را انجام دادیم، اما بنای ما در این سریال و فیلم این نبود که نگرش یهودی را بسازیم بلکه قصد داشتیم کلام شیعی یا با کلام دیگر نگاه مسلمانان را به داستان حضرت موسی تولید کنیم. چون به هر حال تفاوت‌هایی وجود دارد و در نگاه ما حضرت موسی پیامبری برخاسته از سوی خداست که تمام کنش و رفتار‌های ایشان بر اساس وحی الهی است و می‌خواستیم وجهی قهرمانانه پررنگ‌تر باشد. از سال ۸۷ و با مرحوم سلحشور تحقیقات را شروع کردم و بعد در خدمت آقای شورجه و درنهایت آقای حاتمی‌کیا بودم.

در بخش دیگر این نشست مریلا زارعی بازیگر فیلم با ابراز دلتنگی و خوشحالی‌اش از حضور در این محفل گفت: کار بسیار سنگینی بود و همین جا از همه تشکر می‌کنم. برای بازی در این نقش حرف زیاد دارم که باید در فرصت دیگری مطرح شود. اما برای من نقش مادر حضرت موسی مثل سعی بین صفا و مروه بود و در تمام مدت فیلمبرداری این احوال را با خودم حمل می‌کردم. من فیلم سخت زیاد کار کردم ولی این تنها فیلمی است که روز آخر و پلان آخر احساس کردم بخشی از وجودم کنده شده است و با آن خداحافظی می‌کنم.

مریلا زارعی گفت: این نقش برای من عجیب بود و حتماً در زمان اکران از تجربه‌های آن صحبت خواهم کرد، از آقای حاتمی کیا هم تشکر می‌کنم. به‌دست‌آوردن این نقش برای من چیزی شبیه معجزه بود و خدا کمک کرد تا بتوانم از پس آن بربیایم و بتوانم از قلب‌های مخاطب وارد شوم.

فرهاد آئیش دیگر بازیگر این فیلم نیز اظهار کرد: از نظر حسی در تمام مدت تماشای فیلم همراه با مادر موسی بودم. فکر می‌کنم همه بازیگران فیلم فوق‌العاده بودند و هیچ نوع غلوی در کار نبود. اصل این ماجرا هم به نظرم مربوط می‌شود به بستری که این فیلم ایجاد کرده بود؛ یعنی وقتی یک متن قوی باشد بازیگران به راحتی می‌توانند در آن متن زندگی کنند. آقای حاتمی‌کیا هم خیلی نرم و آهسته به سراغ بازیگر می‌آمد. در گذشته وقتی تدریس می‌کردم به دانشجویان بازیگری می‌گفتم خطرناک‌ترین سد جلوی شما خود کارگردان است، چون می‌تواند شما را به هم بریزد ولی در این کار خیلی ظریف با بازیگر‌ها برخورد می‌شد.

وی درباره ایفای دو نقش در این فیلم گفت: برای خود من جذاب بود که نقشم چطور دیده می‌شود، چون منفی‌ترین و مثبت‌ترین نقش فیلم بر عهده یک نفر بود.

بهنام تشکر درباره ایفای نقش فرعون در این فیلم، گفت: نقش من نقشی چالش‌برانگیز و ترسناک بود و از آقای حاتمی‌کیا بابت این نقش تشکر می‌کنم؛ شاید اگر فرد دیگری بود باتجربه طنزی که من دارم، چنین نقشی را به من پیشنهاد نمی‌داد. اولین‌بار بود که با این تکنولوژی کار می‌کردیم و همه گروه بسیار درجه یک بود.

وی ادامه داد: این پروژه برای من بسیار شگفت انگیز بود، چون اولین بار هم بود که با این تکنولوژی کار می‌کردیم.

در ادامه تورج منصوری (فیلمبردار موسی کلیم الله) نیز با اشاره به سختی و پیچیدگی کار در این فیلم اظهار کرد: این پروژه برای من مثل دست یافتن به یک آرزوی دوران کودکی بود. اگر کسی بخواهد کار گروهی را در یک ورکشاپ نشان دهد، سینما بهترین نمونه است تا بگوید که کار گروهی چیست. هیچ استودیویی، یک سوم امکاناتی را که ما با دست خالی بنا کردیم، ندارد. آدمی با سوابق ابراهیم حاتمی‌کیا جرأت خارق‌العاده‌ای به خرج داد و به همه ما این جرأت را منتقل کرد. آقای رضوی هم اگر پشت این ماجرا نمی‌ایستاد به نتیجه نمی‌رسیدیم. البته تاکید می‌کنم این حرف‌ها نان قرض دادن به آنها نیست، چون به وقتش دعوا هم می‌کنیم.

شکیب شجره هم در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: بازیگری برای من مسیر مقدسی است و اینکه بتوانم با آقای حاتمی‌کیا کار کنم برایم بسیار ارزشمند است. جنقشی که من داشتم بسیار خشن بود و حدود ۵۰ یا ۶۰ ساعت مستند‌های مصر باستان را دیدم و با باستان‌شناسانی که با هوش مصنوعی آداب و رفتار مصری‌ها را بازسازی کرده بودند صحبت کردم تا به نتیجه دقیق‌تری برسم و برایم این افتخار بود که کنار بزرگان این پروژه نقش کوچکی را ایفا کنم.

در بخش دیگر نشست کارن همایون‌فر آهنگساز درباره سختی‌های آهنگسازی برای این پروژه گفت: هرگز تجربه‌ای با این شکوه و عظمت نداشتم. این کار یک اتفاق و نقطه عطف است؛ یعنی جدا از نکاتی که درباره فیلم دینی مطرح می‌شود، نقطه آغازی است برای اینکه سینما به سمت نزدیک‌شدن به سینمای جهانی برود و بدون این گروه حرفه‌ای چنین چیزی محال بود.

کیوان مقدم طراح صحنه و لباس نیز خاطرنشان کرد: برای اولین بار بود که با حرفه طراحی صحنه به شکلی جدی و با این روش جدید آشنا شدم. احساس می‌کنم یکی از مقدس‌ترین کار‌هایی که می‌توانستم در حرفه خودم انجام دهم همین پروژه موسی کلیم الله (ع) بود. اولین بار که با آقای حاتمی‌کیا صحبت کردم تنم لرزید از اینکه یک ذره آبرویی هم که قرار است داشته باشم شاید دیگر در این پروژه سنگین نداشته باشم ولی آقای حاتمی‌کیا آنقدر برای این کار زحمت کشید که ما مجبور شدیم خود را هم ردیف استاد کنیم.

علیرضا واعظ مدیر جلوه‌های ویژه نیز تاکید کرد: شجاعت حاتمی‌کیا برای حضور در این پروژه‌ای که اولین کار سینمایی‌اش بود، ارزشمند است. او تحت فشار زیادی بود و بی‌تعارف می‌گویم که دروازه طلایی ما از مسیر کاری او پیش رفت.

حاتمی‌کیا در ادامه این نشست گفت: همیشه فیلم‌هایی که ساخته‌ام باید نفس زمانه به آنها می‌خورد و بخشی از فیلم حضرت موسی انتظار و تعریفی بود که در فیلم گفته می‌شود. قرآن به‌صراحت می‌گوید که به این بانو وحی شده است و تصمیم شخصی من نبوده و صرفاً آن را به تصویر کشیده‌ام.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه از ساخت این فیلم خسته شده و قصد ادامه کار را ندارد، گفت: هر کسی چنین فکری کرده، فکر احمقانه‌ای است، چون من تازه شروع کرده‌ام و میخواهم سریال را بسازم. اتفاق بسیار مبارکی با این سریال رخ داده که به ما اعتماد داد و الان نفس همه ما برای ادامه کار باز شده است. ما در یک جزیره جمع شده‌ایم که ان شاءالله ادامه کار را خواهید دید.

محمود رضوی نیز در پایان درباره بودجه فیلم اظهار کرد: این فیلم شروع سریال حضرت موسی است که بلافاصله سراغ ساخت آن می‌رویم. در روز‌هایی که من و بعضی از همکاران مشغول آماده کردن فیلم برای جشنواره بودیم آقای حاتمی کیا و آقای منصوری در حال پیش تولید برای آغاز سریال بودند. عدد ۱۰ هزار میلیارد که قبلا مطرح شده عجیب و غریب است. من از ۱۴۰۱ وارد گروه شدم و این نسخه سینمایی بخشی از کاری است که در قالب چند فصل و سریالی که چند ۱۰ قسمت دارد ساخته می‌شود. این کار از چهار پنج فیلم این جشنواره ارزان‌تر است.

لینک کوتاه کپی لینک