شناسهٔ خبر: 71229587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

فضاهای عمومی در شهرها برای نوجوانان ارزش ویژه‌ای دارند زیرا صحنه‌ای برای تفریح، بیان فرهنگی و تعامل اجتماعی آن‌ها فراهم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مطالعات مختلف نشان داده است فضاهای عمومی نقش مهمی در رشد ذهنی، اجتماعی و جسمی نوجوانان ایفا می‌کنند. نوجوانان اغلب به شیوه‌هایی متفاوت از بزرگسالان با مناطق عمومی همچون پارک‌ها، میدان‌ها و حتی فضاهای متروکه یا رهاشده تعامل برقرار می‌کنند و آنها را به مکان‌هایی برای ابراز هویت، فعالیت‌های بدنی و ایجاد روابط با همسالان خود تبدیل می‌کنند.

نوجوانان بیشتر از بسیاری از گروه‌های سنی دیگر، به فضاهای عمومی وابسته‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که به‌طور تقریبی ۸۰ درصد نوجوانان ترجیح می‌دهند بیرون از خانه باشند و بیش از ۳۰ درصد به‌طور مرتب از خیابان‌ها و پارک‌ها برای معاشرت استفاده می‌کنند. این فضاها به نوجوانان فرصتی برای رهایی از نظارت بزرگسالان می‌دهند و استقلال و حس مالکیت نسبت به محیط اطرافشان را برای آنها فراهم می‌کنند. مطالعات انجام‌شده در چندین کشور اروپایی نشان می‌دهد که نوجوانان بیشتر در فضاهای عمومی شبکه‌های اجتماعی خود را می‌سازند، در فعالیت‌های تفریحی شرکت می‌کنند و حس تعلق به جامعه پیدا می‌کنند.

برای بسیاری از نوجوانان، فضاهایی همچون پارک‌ها، زمین‌های اسکیت و بسکتبال و مکان‌های گردهمایی غیررسمی برای معاشرت بسیار مهم است است. داده‌ها نشان می‌دهد که امکاناتی همچون زمین‌های ورزشی و پارک‌های اسکیت که با در نظر گرفتن نوجوانان طراحی شده‌اند در مقایسه با امکاناتی که چنین زیرساختی ندارند، بسیار بیشتر مورد توجه و استفاده نوجوانان قرار می‌گیرند.

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

نوجوانان نه‌تنها از فضاهای عمومی برای تفریح استفاده می‌کنند، بلکه به‌طور فعال زیبایی‌شناسی این محیط‌ها را نیز تغییر می‌دهند. هنر خیابانی، موسیقی و مد عناصر مهمی از فرهنگ نوجوانان است که در فضاهای عمومی بیان می‌شود. گوشه و کنار خیابان، دیوارهای گرافیتی و سایر فضاهای غیررسمی در شهرها مکانی هستند که نوجوانان در آن جمع می‌شوند و با اشکال هنری هویت خود را بیان می‌کنند. گرافیتی و هنر خیابانی که زمانی به‌عنوان اعمال خرابکارانه تلقی می‌شدند، در تحقیقات اخیر به‌عنوان ابزارهای قدرتمند ابراز وجود بین جوانان شناخته شده‌اند.

دیوارهای گرافیتی قانونی به نوجوانان اجازه می‌دهند تا خلاقیت خود را به‌گونه‌ای به نمایش بگذارند که بدون شکستن قانون، زیبایی‌شناسی شهری را غنی‌تر کند. تحقیقات نشان می‌دهد فضاهایی که با دیوارهای گرافیتی قانونی یا مناطقی برای اجرای جوانان طراحی شده‌اند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، مد نقش مهمی در نحوه استفاده نوجوانان از فضاهای عمومی دارد. فضاهای باز کنار خیابان و پیاده‌رو به صحنه‌هایی تبدیل می‌شود که نوجوانان آخرین روندهای مد را به نمایش می‌گذارند و به زیبایی‌شناسی پویا و جوان‌محوری کمک می‌کنند که در مناطق خاصی از شهر نفوذ می‌کند.

فضاهای متروکه یا رهاشده به‌طور معمول به زمین بازی نوجوانان تبدیل می‌شوند. آنها در تبدیل زمین‌های خالی، پارک‌های فرسوده و مناطق شهری نادیده گرفته‌شده به مراکز اجتماعی بسیار مبتکر هستند و اینگونه فضاها را به پارک‌های اسکیت، مناطق گرافیتی یا مکان‌های گردهمایی برای تعامل اجتماعی تبدیل می‌کنند. مفهوم «ریزجغرافیا» در تحقیقات به این موضوع اشاره دارد که چگونه نوجوانان فضاهای خود را بدون نظارت یا مشارکت بزرگسالان، در چشم‌انداز شهری ایجاد می‌کنند. این استفاده از فضا حس استقلال و مالکیت آنها را تقویت می‌کند.

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

بسیاری از طرح‌های برنامه‌ریزی شهری با هدف مشارکت دادن نوجوانان در طراحی فضاهای عمومی انجام می‌شود و آنها را در این فرایند سهیم می‌کند، اما این تلاش‌ها به‌طور معمول نمی‌تواند روش‌های طبیعی و خودجوشی را که نوجوانان در واقعیت با این فضاها ارتباط برقرار می‌کنند، به‌درستی درک و ثبت کند.

هنگامی که صحبت از نوجوانان به میان می‌آید، روش‌های مشارکتی سنتی همچون جلسات یا مشاوره‌های مردمی بی‌اثر هستند، زیرا این گروه کمتر در شهرها نماینده دارند و نظرات آنها جدی گرفته نمی‌شود. بنابراین برنامه‌ریزان شهری می‌توانند با مشاهده نحوه استفاده طبیعی نوجوانان از فضاهای عمومی، مناطق بهتری را طراحی کنند که منعکس‌کننده نیازهای آنها باشد، برای مثال طراحان شهری دریافته‌اند که نوجوانان به‌طور معمول فضاهایی همچون پارک‌های اسکیت و صخره‌نوردی را بیشتر می‌پسندند که مقداری خطر یا ریسک در آن وجود داشته باشد و امکان تجربه هیجان، چالش و ماجراجویی را فراهم کند.

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

امروزه ابزارهای دیجیتال همچون رسانه‌های اجتماعی در درک استفاده نوجوانان از فضاهای عمومی مفید واقع شده‌اند. پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام و تیک‌تاک بینشی در مورد مکان‌هایی که نوجوانان در آن جمع می‌شوند و نحوه تعامل آنها با مناطق عمومی ارائه می‌دهند. رسانه‌های اجتماعی نه‌تنها فعالیت نوجوانان را در فضاهای شهری مستند می‌کنند، بلکه بر نحوه استفاده آنها از این محیط‌ها نیز تأثیر می‌گذارند.

ورزش و فعالیت‌های بدنی نیز نقش مهمی در نحوه تعامل نوجوانان با فضاهای عمومی دارند. نظرسنجی‌ها به‌طور مداوم نشان می‌دهد که نوجوانان بیشتر به مناطقی تمایل دارند که بتوانند در ورزش‌های سازمان‌یافته یا غیررسمی شرکت کنند. زمین‌های بسکتبال، فوتبال و پارک‌های اسکیت فضاهای محبوبی برای نوجوانان است که نیازهای تفریحی و اجتماعی آنها را برآورده می‌کند.

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

موسیقی یکی دیگر از عناصر کلیدی است که نحوه استفاده نوجوانان از فضاهای عمومی را شکل می‌دهد. موسیقی بستری را از طریق اجراهای بداهه و صحنه‌هایی که برای کنسرت‌های جوانان طراحی شده‌اند، برای ابراز وجود و ایجاد اجتماع در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد. فضاهای عمومی مجهز به مناطق اجراهای گروهی برای موسیقی بسیار مورد توجه نوجوانان قرار می‌گیرد.

نوجوانان از جمله پرتکرارترین کاربران فضاهای عمومی هستند، اما نیازهای آنها اغلب در برنامه‌ریزی شهری نادیده گرفته می‌شود. تحقیقات انجام‌شده در انگلستان نشان می‌دهد که ۸۱ درصد از نوجوانان چندین بار در هفته از فضاهای عمومی استفاده می‌کنند که بیشتر بر نقش اصلی این فضاها در زندگی نوجوانان تأکید می‌کند. توانایی نوجوانان در شکل دادن به فضاهای عمومی برای ایجاد محیط‌های شهری فراگیرتر و پویاتر بسیار مهم است. این مکان‌ها باید نوجوانان را به شکل ویژه‌ای در خود جای دهند و به‌طور فعال منعکس‌کننده نیازهای در حال تحول آنها باشند. شهرها می‌توانند با مشاهده رفتارها و ترجیحات نوجوانان و ادغام نیازهای آنها در برنامه‌ریزی‌های شهری، فضاهایی بسازند که به یک چشم‌انداز شهری متصل‌تر و از نظر زیبایی‌شناسی متنوع‌تر، کمک کند.

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

برترین فضاهای فرهنگی برای نوجوانان در سراسر جهان

شناسایی بهترین فضاهای فرهنگی برای نوجوانان مستلزم در نظر گرفتن شهرهایی است که خلاقیت آنها را تقویت می‌کنند و تجربیات فرهنگی در دسترس را نیز فراهم می‌آورند. سایر شهرها می‌توانند با الگوبرداری از برنامه‌های اجرایی و فضاهای عمومی در این شهرهای برتر، مسیر فراگیر شدن محیط‌های شهری برای نوجوانان را سریع‌تر و راحت‌تر طی کنند.

مکزیکوسیتی به‌دلیل ارائه غنی فرهنگی در فضاهای عمومی خود، از جمله مجموعه‌ای از موزه‌ها و گالری‌ها مشهور است. این شهر به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و تنوع در هنر، با داشتن رویدادهایی همچون جشنواره دل سنترو که موسیقی، تئاتر و رقص را از سراسر جهان به نمایش می‌گذارد، در جهان شناخته شده است و مخاطبان نوجوان مشتاق تجربه‌های فرهنگی متنوع را جذب می‌کند. فرهنگ خیابانی پر جنب‌وجوش و مؤسسات هنری مهم، این شهر را به فضایی ایده‌آل برای نوجوانان خلاق تبدیل کرده است. موزه‌ها و فضاهای هنری معاصر این شهر از جمله موزه فریدا کالو برای نوجوانانی که به هنر و زندگی هنرمندان مشهور علاقه‌مند هستند، بسیار جذاب است.

برنامه نوآورانه «بچه‌های فرهنگ» در هلسینکی فنلاند، هر کودکی که متولد می‌شود را با یک حامی فرهنگی از مؤسسات هنری محلی جفت می‌کند و اطمینان می‌دهد که کودکان با دسترسی به تجربه‌های فرهنگی بزرگ می‌شوند. این برنامه نه‌تنها آموزش هنری را ترویج می‌کند، بلکه حس تعلق را بین ساکنان نوجوان تقویت می‌کند. چنین ابتکاراتی تضمین می‌کند که کودکان با پیوند قوی با میراث فرهنگی شهر خود بزرگ می‌شوند. تعهد این شهر به ادغام هنر در زندگی جوانان، آن را به الگویی مثال‌زدنی برای مشارکت فرهنگی تبدیل کرده است.

داکار، پایتخت سنگال، به‌عنوان یکی از پویاترین شهرهای آفریقا، به‌واسطه جمعیت جوان و صحنه هنری معاصر پررونق خود شناخته می‌شود. این شهر که بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن را افراد زیر ۲۵ سال تشکیل می‌دهند، به کانون افراد خلاق و هنرمندان جوان تبدیل شده است. موزه تمدن‌های سیاه در داکار، با هدف تغییر تصورات از تاریخ آفریقا از طریق هنر، فضایی حیاتی برای مشارکت جوانان در گفتمان‌های فرهنگی ایجاد کرده است. این موزه تلاش دارد تا با ارائه روایتی نو از تاریخ آفریقا، نسل جوان را به تعامل با فرهنگ و هویت خود تشویق کند. فضای پویای شهر، هنرمندان و طراحان نوجوان را ترغیب می‌کند تا با آزادی به بیان خلاقیت خود بپردازند. داکار با دارا بودن صحنه هنر معاصر پررونق، مکانی الهام‌بخش برای نوجوانان علاقه‌مند به هنر به‌شمار می‌رود.

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

بوسان دومین شهر بزرگ کره‌جنوبی محسوب می‌شود و به‌دلیل صحنه‌های هنری پرجنب‌وجوش و زیرساخت‌های فرهنگی رو به توسعه، به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یک مرکز مهم هنری است. وجود فضاهای جدیدی همچون استودیوی موتور هیوندا، نوجوانان هنرمند و خلاق را به خود جذب کرده و بوسان را به دروازه‌ای برای هنر معاصر در آسیا بدل کرده است. موقعیت ساحلی این شهر نیز با سواحل زیبا و امکانات تفریحی، جذابیت آن را دوچندان کرده است. رویدادهایی همچون دوسالانه بوسان و نمایشگاه هنر بوسان نقش مهمی در معرفی هنر معاصر به مخاطبان بین‌المللی ایفا می‌کنند.

کیپ‌تاون، پایتخت آفریقای جنوبی که به سرزندگی هنری و مناظر خیره‌کننده خود مشهور است، جشنواره‌های هنری و رویدادهای فرهنگی متعددی را برای نوجوانان و جوانان ارائه می‌دهد. جامعه متنوع کیپ‌تاون، خلاقیت را در رشته‌های مختلف ترویج و تقویت می‌کند و به این ترتیب این شهر را به مقصدی جذاب برای هنرمندان جوان تبدیل می‌کند.

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

اگرچه پاریس به‌عنوان پایتخت فرهنگی فرانسه شناخته می‌شود، مارسی فرصتی جایگزین و مقرون‌به‌صرفه‌تر را برای هنرمندان نوجوان و خلاق ارائه می‌دهد. اجاره‌بهای پایین‌تر و دسترسی آسان‌تر به فضا، این شهر را به مکانی جذاب برای استودیوهای هنری و اقامتگاه‌هایی تبدیل کرده است که از استعدادهای نوظهور حمایت می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های اخیر در پروژه‌های فرهنگی و بازسازی موزه‌ها، مارسی را به یکی از مقاصد فرهنگی پیشرو در جنوب اروپا تبدیل کرده است. نمایشگاه هنر و راما نیز نقش مهمی در حمایت از گالری‌های جدید و هنرمندان جوان در این شهر ایفا می‌کند.

شارجه با ابتکاراتی همچون دوسالانه شارجه و جشنواره‌های هنری مختلف که جوانان را در گفت‌وگوهای هنر معاصر درگیر می‌کند، به‌عنوان یک چراغ فرهنگی در امارات متحده عربی ظاهر شده است. بنیاد هنری شارجه به‌عنوان مرکزی برای بیان خلاقانه، بسترهایی را برای هنرمندان نوظهور فراهم می‌کند و از این راه مشارکت جامعه را تقویت می‌کند.

نوجوانان و شهر؛ نقش فضاهای عمومی در پرورش نسل

موفقیت این شهرها نشان‌دهنده این موضوع است که چگونه ارتقای یک محیط فرهنگی قوی می‌تواند نوجوانان را از طریق هنر در جامعه مشارکت دهد و آنها را توانمند سازد. هر مکان فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای بیان هنری و مشارکت در گفت‌وگوهای فرهنگی برای نوجوانان ارائه می‌دهد تا نسل بعدی هنرمندان و شهروندان آگاه به فرهنگ را پرورش دهد.