شناسهٔ خبر: 71226358 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به بهانه اجرای طرح «کتاب در روستای من»؛

نخستین گام‌ها برای اجرای عدالت فرهنگی/ راه جهاد همواره باز است

ساری- طرح جهادی «کتاب در روستای من» که با هدف اجرای عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ مطالعه در مناطق کم برخوردار روستایی و عشایری اجرا شده، در نخستین گام در روستای گلعلی آباد شهرستان تنکابن اجرا شد.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم قاضی زاده: همزمان با روزهای دهه فجر، اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا نخستین گام را برای اجرای طرح جهادی «کتاب در روستای من» در روستای گلعلی آباد شهرستان تنکابن برداشت.

این طرح که با هدف اجرای عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در روستاهای فاقد کتابخانه در استان مازندران برنامه ریزی شده، سعی دارد تا افراد در رده‌های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان را با کتاب آشتی دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در این باره توضیح داد: هدف اصلی این طرح آشنایی بیشتر بچه ها با کتاب و کتابخوانی است و با توجه به اینکه در راستای عدالت فرهنگی تلاش می کنیم تا کتاب را در دسترس همگان به ویژه کودکان و نوجوانان قرار دهیم، با اجرای این طرح تلاش می شود تا نبود کتابخانه در مناطق کم برخوردار روستایی و عشایری را جبران کنیم.

سکینه خاتون مهدیان پور با اشاره به اجرای این طرح در روستای گلعلی آباد تنکابن ادامه داد: در نخستین مرحله از اجرای این طرح جهادی، تلاش کردیم که برنامه‌ای شاد و مفرح برای بچه‌ها تدارک ببینیم و از این طریق به ترویج کتاب و کتابخوانی بپردازیم.

وی همچنین بر لزوم آشنایی خانواده‌ها با فرهنگ مطالعه تأکید کرد و گفت: برای خانواده‌ها نیز درباره ضرورت مطالعه و کتابخوانی توضیحاتی ارائه شد تا بتوانیم به درک مشترکی درباره ضرورت توجه به کتاب و کتابخوانی برسیم و خانواده‌هایی که در برنامه حضور داشتند نیز می‌توانند به همراه فرزندانشان به طور رایگان به عضویت کتابخانه‌های عمومی در آیند.

نخستین گام‌ها برای اجرای عدالت فرهنگی/ راه جهاد همواره باز است

شکل دهی فرایند کتابخوانی در کودکان و نوجوانان

مهدیان پور در ادامه با بیان اینکه می توان طرح کوله کتاب با هدف امانت‌دهی کتاب در مناطق فاقد کتابخانه را نیز در این روستاها و روستاهای مشابه اجرا کرد، افزود: در اجرای این طرح به شکل دهی یک فرایند برای کتابخوان کردن بچه‌ها توجه ویژه شده است.

وی درباره شکل دهی این فرایند گفت: یک سری کتاب توسط کتابداران در اختیار بچه ها قرار داده می‌شود و آنها باید در زمانی که برای آنها مشخص شده، کتاب را مطالعه کنند. سپس کتابداران در مراجعه بعدی به مدرسه، کتاب‌ها را از بچه‌ها دریافت کرده و برنامه‌های جنبی را اجرا می‌کنند.

مهدیان پور ادامه داد: از آنجا که می‌خواهیم فرایند کتابخوانی صورت بگیرد، برنامه‌ریزی شده تا از خوانش کتاب توسط بچه‌ها خروجی هم داشته باشیم. برای مثال وقتی بچه‌ها کتابی را می‌خوانند، با هدایت کتابداران، خلاصه‌ای از کتاب را برای دوستانشان تعریف کرده و یا درباره مضمون کتاب و آنچه از کتاب دریافت کرده اند نقاشی می‌کشند.

نخستین گام‌ها برای اجرای عدالت فرهنگی/ راه جهاد همواره باز است

دعوت به همراهی برای بهبود اجرای طرح

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه این نخستین تجربه اجرای طرح کتاب در روستای من است، تأکید کرد: قطعاً می‌توانیم در ادامه مسیر نحوه اجرای طرح را بهبود داده و با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد مردم استان روستانشین هستند، طرح را در سایر روستاهای مازندران نیز اجرا کرده و همچنین از ظرفیت کتابخانه‌های سیار برای روستاهای زیر هزار و ۵۰۰ نفر که نمی توان در آنجا کتابخانه عمومی احداث کرد، برای برقراری عدالت فرهنگی استفاده کنیم.

وی افزود: از آنجایی که این طرح یک برنامه جهادی است، محدودیتی برای حضور کتابداران وجود ندارد و کتابداران از سراسر استان می‌توانند در این طرح شرکت کرده و در روستاهای مختلف حضور پیدا کرده و در اجرای این طرح به ما کمک کنند.

مهدیان پور گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران از تمامی کتابداران خلاق که می‌توانند ایده‌های نوآورانه‌ای برای بهبود اجرای این طرح ارائه دهند دعوت می‌کند تا در اجرای طرح کتاب در روستای من به یاری ما آمده و برای اجرای هرچه بهتر این طرح در روستاهای مازندران کمک کنند.