به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در پانزدهمین گردهمایی سالانه رؤسای موفق شعب نظام بانکی، این گردهمایی را فرصتی مناسب برای مرور سیاستهای نظام بانکی و فعالیتهای آن خواند و اظهار کرد: دشوارترین فعالیت نظام بانکی، امور مرتبط با شعب است. برای مثل در روزهای تعطیل و در تمام حوادثی که رخ میدهد، کارکنان نظام بانکی و به ویژه شعب در محل کار خود حضور دارند و نسبت به خدمت رسانی به عموم مردم اقدام میکنند.
وی ادامه داد: از این منظر، شعب یکی از مؤثرترین مؤسسات اقتصادی هستند. هر فرد از لحظهای که متولد میشود تا لحظه مرگ با بانک و نظام بانکی سروکار دارد. از این رو شعبه بانکها نمادی از وضعیت اقتصادی کشور و خدمت رسانی به فعالان اقتصادی است. بنابراین کارکنان شعب خط مقدم اقتصاد کشور محسوب میشوند و مردم چهره و تصویر نظام بانکی را در نوع خدمت رسانی و تعاملات کارکنان شعب میبینند. از این رو و به جهت آنکه کارکنان شعب با مردم در ارتباط هستند، آگاهی از نظرات کارکنان شعب بسیار حائز اهمیت است.
رئیسکل بانک مرکزی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر دریافت بازخوردها و نظرات مشتریان درباره رؤسای شعب تصریح کرد: در حال حاضر رؤسای برتر و موفق شعب بر اساس نظر ما انتخاب میشوند. اما مناسب است که نظر مشتریان بانکها نیز درباره شعب گرفته شود.
لزوم اعطای اختیارات به شعب در زمینه اعطای تسهیلات
فرزین با اشاره به قانون جدید بانک مرکزی عنوان کرد: یکی از موضوعات حائز اهمیت در قانون جدید بانک مرکزی، توزیع مناسب درآمد در جامعه است و در این باره رفتار نظام بانکی و نظام مالی در توزیع درآمد تأثیرگذار است. البته با نگاهی به برخورداری استانهای مختلف از تسهیلات، میتوان تفاوت میان آنها را درک کرد.
وی خاطرنشان کرد: مطلوب است از سوی همکاران شبکه بانکی و بانک مرکزی، اختیارات بیشتری به استانها اعطا شود. در این زمینه انتقاداتی ها مبنی بر انتقال منابع استانها به شعب تهران عنوان میشود به ویژه درباره برخی بانکهای خصوصی که در برخی استانها شعبه ندارند و اگر شعب محدودی نیز در استانها دارند، بیشتر سپردههای آنها تبدیل به تسهیلات نمیشود و تسهیلاتی در آن استان اعطا نمیشود.
عالیترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه دلایل بسیاری در این باره وجود دارد، گفت: یکی از دلایل در این زمینه آن است که شعب استانها از اختیارات لازم برخوردار نیستند و شرکتهای مستقر در استانها نیز برای دریافت تسهیلات به شعب تهران مراجعه میکنند. به همین دلیل نیز باید تلاش شود اختیارات لازم به شعب بانکها در استانها اعطا شود. برای مثال در صورتی که واحد تولیدی بزرگی در یک استان وجود دارد، باید بتواند نیازهای خود را در شعب آن استان تأمین کند و نیازی به دریافت تسهیلات و سپرده گذاری در شعب تهران نداشته باشد.
فرزین ادامه داد: در صورتی که اقتصاد استان به واحدهای تولیدی خاصی وابسته است، باید شرایطی فراهم شود که منابع در استان باقی بماند و آن واحدهای تولیدی نسبت به عملیات بانکی در استان خود اعم از سپرده گذاری و دریافت تسهیلات اقدام کنند. البته در این باره درخواست کردهام که معاونت سیاست گذاری پولی تصویری از این موضوع استخراج کند و راهکارهایی را در این باره ارائه شود. بنابراین این امر باید هم در نظارت بانک مرکزی جدی تر دنبال شود و هم در توسعه شعب نظام بانکی و اعطای اختیارات و درجه بندی شعب لحاظ شود.
افزایش سهم تسهیلات خرد منجر به گسترش شمولیت مالی شده است
وی با بیان اینکه تسهیلات خرد در سالیان اخیر در نظام بانکی افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر سهم این تسهیلات از حدود ۱۳ درصد به حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است. معتقدم تسهیلات خرد در افزایش رضایت مردمی تأثیرگذار است؛ چراکه علاوه بر بازرگانان، تجار و سرمایه داران که به واسطه دریافت تسهیلات کلان با شعب بانکها سروکار دارند، عامه مردم نیز با برای رفع نیازهای روزمره و نیازهای اساسی خود به شعب بانکها مراجعه میکنند.
رئیسکل بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش سهم تسهیلات خرد در نظام بانکی منجر به افزایش شمولیت مالی در شبکه بانکی شده است، عنوان کرد: افزایش درجه شمولیت مالی نکته مثبتی است که محقق شده است. برای مثال در حال حاضر برای دریافت وام ازدواج در سراسر کشور، همه افراد بدون توجه به امتیاز خاصی میتوانند به شعب مراجعه کنند و نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.
فرزین خاطرنشان کرد: البته صف وام ازدواج افزایش پیدا کرده بود، دغدغه ما کاهش صف وام ازدواج بود، بنابراین سقف اعتبار پیش بینی شده برای وام ازدواج با همکاری مجلس شورای اسلامی افزایش یافت. اما باید در نظر داشت که نفس اعطای وام ازدواج و تسهیلات خرد بسیار خوب و مطلوب است و به کاهش محرومیت در جامعه بسیار مؤثر است و شمولیت مالی را افزایش میدهد و جز اهداف بانک مرکزی است.
وی درباره تضامین دریافتی از مراجعین تسهیلات خرد تأکید کرد: افرادی که به منظور دریافت تسهیلات خرد مانند وام ازدواج به شعب مراجعه میکنند، بعضاً دو یا سه ضامن از سوی شعب از متقاضی درخواست میشود. لازمه برطرف کردن بخشی از این مشکل، اعطای اختیارات بیشتر به شعب است. همانطور که در سلامت تسهیلات قابل مشاهده است، نرخ مطالبات غیرجاری تسهیلات خرد بسیار پایینتر از تسهیلات کلان است.
رئیسکل بانک مرکزی فرزین یادآور شد: در بخشنامهای که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، تأکید شده است که تسهیلات خرد میتواند با یک ضامن پرداخت شود. البته باید در نظر داشت که همواره در اعطای تسهیلات این امکان وجود دارد که فردی بدحساب باشد اما باید از استثناها عبور کرد. بنابراین نباید سخت گیری زیاد بر عموم مردم درباره دریافت تسهیلات خرد اعمال شود و باید سعی کنیم سرعت اعطای تسهیلات افزایش پیدا کند.
تسهیلگری در اعطای تسهیلات خرد را به فرهنگ شعب تبدیل کنید
فرزین با بیان اینکه نوع برخورد رؤسای برتر و موفق شعب میتواند الگوی سایر شعب در استانها باشد. خطاب به رؤسای منتخب سراسر کشور گفت: ضروری است که تسهیلگری در زمینه اعطای تسهیلات خرد به یک فرهنگ در استان تبدیل شود و آن شعبه در استان مذکور به گونهای شناخته شود که نیازهای مشروع و قانونی عموم مردم را به سرعت پاسخ میدهد.
وی درباره نظام پاداش شعب با توجه به تسهیلات خرد تأکید کرد: به مدیران بانکها توصیه میکنم یکی از شاخصهایی که به عنوان پاداش در زمینه تسهیلات خرد برای شعب در نظر گرفته شود، توجه به تعداد تسهیلات گیرندگان در کنار مبلغ تسهیلات اعطایی است.
رئیسکل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اهمیت اعطای تسهیلات قرضالحسنه یادآور شد: در طرح ساماندهی صندوقهای قرضالحسنه ۳۸۰۶ مؤسسه شناسایی شد و در سه دسته خرد، متوسط و بزرگ تقسیم بندی شدند. سرمایه عموم صندوقهای قرضالحسنه زیر ۱۰۰ میلیون تومان است و مشتریان بسیاری زیادی دارند و شبکه مویرگی تأمین مالی کشور در میان عموم مردم جامعه وجود دارد. معتقدم تأمین مالی از طریق شبکه قرضالحسنه کشور بسیار مؤثر است و بسیاری از بانکها نیز در زمینه قرضالحسنه فعال هستند و نیاز است به این نکته نیز توجه کنند.
فرزین در پایان ضمن تأکید بر دریافت بازخوردها و نظرات کارکنان شعب بانکها، از رؤسای شعب و مدیران شبکه بانکی درخواست کرد تا ۵ سیاستی را که موجب افزایش رضایت مردم از نظام بانکی میشود در قالب پیشنهاد برای وی ارسال کنند.
وی گفت: پیشنهادات ارسالی تا یک ماه آینده این موارد بررسی میشود و از پیشنهادات برگزیده تقدیر به عمل میآید و تلاش میکنیم به سمت اجرایی شدن آنها حرکت کنیم.