شناسهٔ خبر: 71225286 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد دهکده لجستیک در اراک و فرصت‌های آن برای توسعه صنعت ریلی

اراک - ایرنا - نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد دهکده لجستیک در اراک می‌تواند به یک مرکز بزرگ تأمین بار برای کشور تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نادرقلی ابراهیمی روز پنجشنبه در بازدید از شرکت واگن پارس اراک، افزود: تاکنون از فرصت تاریخی ریلی که استان مرکزی و اراک در اختیار دارند، به درستی استفاده نشده است و اکنون زمان آن است که از این ظرفیت در جهت ترانزیت بار از کریدور شمال به جنوب استفاده شود.

وی با بیان اینکه شبکه ریلی این امکان را فراهم می‌کند تا به‌ اندازه صنعت نفت برای کشور درآمد داشته باشد، ادامه داد: تلاش برای احیای صنایع و ایجاد امید در مردم باید با قدرت ادامه یابد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هم‌اکنون تنها ۲۵ درصد از ظرفیت شرکت واگن‌پارس فعال است در صورتی که اگر تمام ظرفیت این واحد واگن‌سازی بکار گرفته شود می‌توان بخش زیادی از نیاز کشور به واگن‌های باری و مسافری را تامین کند.

ابراهیمی بیان کرد: مسائلی همچون اشتغال و توسعه با مقوله صنعت و حمایت از تولید داخل گره خورده است و در صورتی که حمایت لازم از واحدهای تولیدی را داشته باشیم می‌توانیم مشکل بیکاری را تا حد مطلوبی حل و مسیر توسعه کشور را هم هموار کنیم.

وی اضافه کرد: اگر از شرکت واگن‌پارس حمایت می‌شد و شرکت‌های بهره‌بردار داخلی از تولیدات این واحد تولیدی استفاده می‌کردند، تولید سالانه ۱۴۰۰ واگن این شرکت در گذشته اکنون به ۳۰۰ واگن نمی‌رسید.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خانه ملت به هیچ عنوان اجازه واردات واگن را به شرکت‌های بهره‌بردار نمی‌دهد و بنده هم به عنوان نماینده مردم اراک تمام قد از شرکت واگن‌پارس حمایت می‌کنم.

ابراهیمی افزود: سیاست واردات به کشور باید از کالای نهایی به انتقال تکنولوژی روز دنیا تغییر کند و باید بر افزایش دانش‌افزایی در صنایع خود به ویژه در زمینه قطارهای درون‌شهری و سریع‌السیر تمرکز کنیم.

وی بیان کرد: زنجیره تأمین نیازهای ریلی کشور باید فراهم شود و می‌توان بسیاری از کارهای این صنعت را برون‌سپاری کرد. قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌تواند یک ظرفیت بزرگ باشد و ما باید از این ظرفیت برای افزایش راندمان، توسعه فناوری و کاهش هزینه‌های تولید بهره‌برداری کنیم. همچنین، نیاز است که رشته‌ای از نوع فعالیت‌هایی که می‌توانیم در واگن پارس ساماندهی کنیم، ایجاد شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه مسائل کارگران واگن پارس تا حدی کاهش یافته و حقوق‌ها به‌روز شده است، اما هنوز هم مطالباتی وجود دارد که باید در اسرع وقت مرتفع شوند.

ابراهیمی افزود: برنامه هفتم توسعه راهکارهای خوبی برای افزایش بهره‌وری و رفع موانع تولید پیش‌بینی کرده که می‌تواند به واحدهای تولیدی از جمله واگن‌پارس کمک کند.

شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است.

این شرکت در سال ۱۳۵۴ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه‌گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

کارگاه‌های تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده است.

این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی کشور است.