شناسهٔ خبر: 71225043 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گفتگوی اختصاصی شبکه خبر با فریدون محرابی بازیگر و مدرس تئاتر

نمایش‌های «هملت»، «مرغ دریایی» و «گوشه نشینان آلتونها» از جمله نمایش‌های رادیویی آماده پخش با بازی و کارگردانی فریدون محرابی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فریدون محرابی در آیین پایانی چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر هم لوح تقدیربهترین بازیگری مرد در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای را دریافت کرد.

آقای فریدون محرابی بازیگر و مدرس تئاتر با حضور در استودیو شبکه خبر در باره نمایش ترور گفت: در نمایش «ترور» من نقش خلبان یک هواپیمای جنگی را که در شرایط خیلی خاصی به یک هواپیمای مسافربری که تروریست‌ها هدایت آن را برعهده گرفته بودند متاسفانه شلیک می‌کند که آن هواپیما در استادیومی که ۷۰ هزار نفر در آنجا بودند سقوط نکند.

محرابی ادامه داد: این کار یک کار تعاملی بود که از همان لحظه اول تماشاگر‌ها هیات منصفه را تشکیل می‌دادند برگه‌هایی تقدیم آنها می‌شد که انتهای آن تبرئه و محکوم بود و آنها در طول نمایش مشارکت می‌کردند در تئاتر به خصوص قسمت پایانی که باید نظر می‌دادند و هر نظری که می‌دادند قاضی هم همان نظر را اعلام می‌کرد، چون نظر مردم و هیات منصفه بود.

وی ادامه داد: اخیرا چند کار انجام دادم به نام باغ وحش شیشه‌ای، گوشه نشینان آلتون‌ها و هملت امسال این چند کار من بود که به عنوان بازیگر و کارگردان در اداره کل نمایش رادیویی قرار گرفتند.

محرابی افزود: چند کار بود که دفتر ادبیات برای تولید هماهنگ کرده بود، و برای من باز تولید این کار‌ها لازم بود، بعضی کار‌ها از زمان‌های خیلی گذشته تولید شده بود و نیاز بود که به روز شود و این نیاز برای مخاطب امروز ملموس بود.

این کارگردان و مدرس تئاتر ادامه داد: جذابیت و اعتباری که هملت دارد در تبدیل به یک اثر رادیویی از دست نمی‌رود چرا که هر مدیومی ویژگی‌های خود را دارد، درام شنیداری ویژگی‌های خودش را دارد از طریق عنصر تخیل و تصویر سازی در ذهن مخاطب قرار است شکل بگیرد و قرار نیست که اگر درامی در رادیو تولید می‌شود ما مقایسه کنیم با تئاتر یا مقایسه کنیم با سینما اینها همان طور که در بخش ادبیات نمایشی تبدیل و تنظیم می‌شوند یعنی یک نمایشنامه اگر بخواهد تبدیل به فیلم شود تبدیل می‌شود به فیلمنامه، یا اگرقراره که نمایش رادیویی باشد برای شنیدن تنظیم می‌شود؛ به هر حال یک اثر هر قدر هم که برجسته باشد اگر کارگردان یا بازیگر مسلط به آن رسانه باشند می‌توانند در هر رسانه‌ای آن را اجرا کنند.

محرابی افزود: همان اندازه که یک بازیگر معروف در سینما اگر بخواهد یک درام رادیویی را کار کند باید مالکیت میکروفون و پرسپکتیو و کار با میکروفون را یاد بگیرد همان اندازه یک بازیگری که در درام شنیداری کار می‌کند و باید برای کارحتی برای یک سکانس در سینما مدیوم تصویر را بشناسد.

وی در پایان در خصوص مرسوم بودن بازی کارگردان‌ها در درام‌های شنیداری گفت: دست ما برای دعوت از بازیگران باز نیست و تنوع صدا‌ها هم برای درام شنیداری لازم است من اگر می‌توانستم از بیرون بازیگر دعوت کنم خودم در نمایش‌هایی که کارگردانی می‌کنم بازی نمی‌کردم چرا که­ کارگردان وقتی در نمایش بازی می‌کند بخشی از تمرکزش در کارگردانی از بین می‌رود.

<div id="video-display-embed-code_12003461"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4449431/12003461?width=600&height=350"></script></div>