شناسهٔ خبر: 71219335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فجر چهل‌وسوم| در نشست خبری فیلم‌های «ناتور دشت»‌ و «مرد آرام» مطرح شد؛

«ناتوردشت» اصطلاحی که در ادبیات کهن ما وجود دارد/ «مرد آرام» با نفس ما ساخته شد

نشست خبری دو فیلم «ناتور دشت» و «مرد آرام» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شامگاه گذشته نشست خبری دو فیلم «ناتور دشت» و «مرد آرام» برگزار شد.

نشست پرسش‌وپاسخ «ناتور دشت» با حضور محمدرضا خردمندان (کارگردان)، مهدی فرجی (تهیه‌کننده)، مرتضی غفوری (مدیر فیلم‌برداری)، حمید نجفی راد (تدوینگر)، حامد ثابت (آهنگ‌ساز)، میرسعید مولویان، شبنم قربانی و سید علی صالحی بازیگران فیلم برگزار شد.

محمدرضا خردمندان کارگردان در ابتدای این نشست که فرزاد حسنی اجرای آن را برعهده داشت، اظهار کرد: بعد از گذشت پنج روز از جشنواره فیلم را در کنار اهالی فرهنگ و هنر دیدم و بسیار خوشحال هستم. گرچه اتفاقی که در هنگام اکران فیلم افتاد شیرینی را برای ما تلخ کرد و جای مهمی از فیلم این اتفاق افتاد.

وی افزود: این اتفاق اردیبهشت رخ داد و ما فیلم‌نامه را آخر خرداد شروع به نوشتن کردیم و سه ماه نوشتن ما طول کشید.

مهدی فرجی، تهیه‌کننده این اثر نیز بیان کرد: پیش‌تولید ما چون فیلمنامه چندین بار بازنویسی شد، حدود چهار ماه طول کشید و صفر تا صد اسطبل‌ها و بخش‌های دیگر لوکیشن ساخته شد. فیلم‌برداری هم نزدیک به دو ماه طول کشید.

وی در بخش دیگر این نشست مطرح کرد: این فیلم اقتباس از داستان ناتور دشت نیست و ما از یک کانسپت که در آن رمان وجود دارد، استفاده کردیم. «ناتوردشت» اصطلاحی است که در ادبیات کهن ما وجود دارد. ناتور به معنای نگهبان است و ما به معنی محیط‌بان گرفتیم.

تهیه‌کننده این فیلم گفت: اگر قرار بر این بود که برای سال آینده همین سالن را انتخاب کنید، لطفاً صدا و تصویر آن را درست کنید که شایسته اهالی فرهنگ و هنر باشد.

سید علی صالحی بازیگر این فیلم نیز مطرح کرد: خوشحالم بعد از ۳۰ سال کار حرفه‌ای برای اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر حضور دارم. اولین فیلمم را با فیلم «هیوا» ساخته رسول ملاقلی‌پور کار کردم و بعد دیگر ما را در سینما راه ندادند. نقش بسیار پرچالشی برای من بود و چون من در زندگی واقعی پدر نیستم، تلاش کردم حس و حال پدرم را در این نقش زنده کنم.

میرسعید مولویان، دیگر بازیگر این فیلم درباره کاندید شدن در بخش بازیگری توضیح داد: درباره کاندید شدن من در این بخش شما لطف دارید، اما در زمان بازی‌کردن جایزه برای من مهم نیست، واقعیت امر این است که دوست دارم فیلم و بازی خودم دیده شود.

مهدی فرجی توضیح داد: از دوستان حوزه هنری تشکر می‌کنم که چنین موضوعی را پیشنهاد دادند. هیچ‌کس در ادبیات ما با کلمه ناتور دشت روبه‌رو نشده بود؛ ولی همه با رمان خارجی آن آشنایی دارند.

کارگردان توضیح داد: فیلم ما معمایی نیست و فرایند اصلی فیلم تکیه بر شخصیت‌پردازی است، فیلم درست از جایی شروع می‌شود که نقش منفی کار مشخص می‌شود. از حقیقت نمی‌شود فرار کرد و طراحی ما این بود که آدم‌ها در بحران چه مسیری را طی می‌کنند.

شبنم قربانی درباره بازی خود در این فیلم بیان کرد: افتخار می‌کنم که در این پروژه حضور داشتم.

حامد ثابت آهنگ‌ساز این فیلم درباره موسیقی توضیح داد: پیش از فیلم‌برداری بحث مفصلی درباره موسیقی ترکمن‌صحرا داشتیم و خیلی خوب موسیقی آنجا را می‌شناسم؛ ولی قرار نبود فیلمی بسازیم که با تمام مختصات ترکمن‌صحرا منطبق باشد.

سید علی صالحی توضیح داد: من نقش خود را با امام رضا (ع) بستم. از محمود دهقانی طراح گریم بسیار تشکر می‌کنم که گریم ویژه‌ای برای من در نظر داشتند و روزی چند ساعت باید گریم می‌شدم.

مرتضی غفوری، مدیر فیلم‌برداری گفت: ما برای این فیلم بسیار زحمت کشیدیم؛ ولی رنگ و لعاب ما در اینجا دیده نشد.

در ادامه این نشست حمید نجفی راد، تدوینگر درباره زمان فیلم و کوتاه‌شدن آن بیان کرد: ما فریم به فریم روی فیلم کار کردیم و اعتقاد نداریم که باید فیلم کم شود.

هادی حجازی‌فر دیگر بازیگر فیلم که در این جلسه حضور نداشت، در یک پیام صوتی گفت: تلاش کردم که در جمع شما باشم؛ ولی متأسفانه مشغول فیلم‌برداری هستم. خوشحالم که در این پروژه حضور داشتم. امیدوارم این فیلم را دوست داشته و از تماشای آن لذت برده باشید.

نشست پرسش‌وپاسخ فیلم سینمایی «مرد آرام» نیز با حضور بهنوش صادقی (کارگردان)، مهدی هاشمی (تهیه‌کننده و بازیگر)، مهنوش صادقی (نویسنده)، محمد صادقی (طراح صحنه)، وحید منتظری شمیلا شیرزادی، پویا نوروزی و بیتا عزیز بازیگران فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهنوش صادقی، کارگردان این اثر گفت: سینما روایتگر قصه‌های انسانی ورای مرزها است و ما درباره معضلات انسانی صحبت کردیم و نمی‌توان از این موضوع غافل شد که ما با ۸ میلیون افغان زندگی می‌کنیم.

مهنوش صادقی نویسنده این فیلم بیان کرد: کودک‌همسری موضوعی است که نمی‌توان خیلی به آن ورود کرد و در افغانستان آن‌طور که در ایران ما روی آن حساسیت داریم، وجود ندارد، داستان ما بیشتر پیرامون انتخاب مسیر دختر قصه ما است.

وی درباره پیام این فیلم گفت: جمله‌ای در فیلم وجود دارد که می‌گوید برای انسان‌هایی که دوست دارند انسان‌های بهتری باشند هیچ مرزی وجود ندارد، این حرف فیلم است.

بیتا عزیز، بازیگر این فیلم توضیح داد: خیلی خوشحالم که عضوی از این فیلم بودم و امیدوارم که آن را دوست داشته باشید. این فیلم دغدغه مهمی فراتر از مرزها دارد و به‌شدت انسانی و مهم است که کاملاً درک شده باشد و باعث شود آدم‌ها بیشتر به آن فکر کنند.

پویا نوروزی، دیگر بازیگر این فیلم بیان کرد: چالش لهجه در این فیلم برای من بسیار سخت بود و ما در این پروژه کارشناس لهجه داشتیم که بسیار به ما کمک کرد.

بهنوش صادقی، کارگردان درباره بودجه و سرمایه‌گذاران این فیلم توضیح داد: قصه ما عاشقی است و این فیلم با بودجه‌ای مدیریت شده پیش رفت و توسط مؤسسه تصویر شهر مورد حمایت قرار گرفت. تهران سینما و تصویرشهر پای ما ایستادند و زیر ۱۰ میلیارد هزینه داشت که به جز حضور تیم همدل نمی‌شد این فیلم را پیش برد. ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا به مخاطب احترام بگذاریم.

وی افزود: ما قصه‌ای را روایت می‌کنیم و نیاز داریم جایی باشد که شخصیت ما متحول شود.

صادقی درباره تغییر شخصیت‌های فیلم بیان کرد: تلاش کردیم تغییر شخصیت‌ها ناگهانی نباشد و بر این پایه و اساس قصه را پیش بردیم که امیدوارم در آن موفق بوده باشیم. امیدوارم هیچ موقع به جرم جغرافیا از ابتدایی‌ترین نیازها محروم نشویم.

کارگردان درباره این نکته که تنها فیلمساز زن در این دوره از جشنواره است، گفت: ما یک به ۳۲ هستیم و این سخت است. خانم‌های فیلم‌ساز بسیار باتجربه در سینما داریم و امیدوارم روایت‌های خانم‌ها را بیشتر ببینیم.

وحید منتظری، یکی دیگر از بازیگران این فیلم گفت: لهجه چالش بسیار بزرگ ما در این پروژه بود و با وجود مربی، ما هر روز تمرین می‌کردیم تا نتیجه خوبی حاصل شود.

مهدی هاشمی بیان کرد: قبل از هر چیز حضور با تمام وجود به درد بازیگر می‌خورد. شمیلا جزو بازیگران شفاف است که با تمام احساس خود به ایفای نقش می‌پرداخت.

شمیلا شیرزاد، بازیگر این فیلم مطرح کرد: تعریف هاشمی را خیلی شنیده بودم و در این فیلم خیلی به من کمک کردند تا بتوانم نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کنم.

محمد صادقی، طراح صحنه این فیلم درباره کار خود توضیح داد: حدود هفت ماه قبل از کار فیلمنامه را خواندم و بعد به افغانستان رفتم و بر اساس داستان و صحبت با طراح لباس به یک هارمونی رسیدیم و فضای قصه را ساختیم.

مهدی هاشمی بیان کرد: این فیلمنامه سه سال دست‌به‌دست می‌چرخید و همه دنبال فیلم‌های سودده بودند. بعد از سه سال پای‌کار آمدند و خوشحال هستم که چنین فیلم جدی ساخته شد. خوشحال هستم که ما هم گامی در راستای این سینما برداشتیم. این فیلم با نفس ما ساخته شد.