پیرو انتشار گزارشی با عنوان «کارنامهسازی با پولپاشی» که ۱۱بهمن در بخشی از آن نوشته بودیم: «خبرهای رسیده حاکی از آن است که شرکتها برای قرار گرفتن در فهرست بررسی سازمان مدیریت صنعتی باید حدود ۲۵۰میلیون تومان بپردازند و برای قرار گرفتن در فهرست برترینها و اخذ تندیس از دست وزیر صمت باید مبلغی حدود ۳۰۰میلیون تومان پرداخت کنند»، روابط عمومی «خانه صنعت، معدن و تجارت» به دلیل نقل قولی از آرمان خالقی، دبیر کل خانه صمت ایران جوابیه ارسال و ضمن اصلاح سمت وی به عنوان «دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران» تأکید کرده است:
عدمصحت ادعای تندیسفروشی در رویداد سازمان مدیریت صنعتی
در متن گزارش، اینگونه القا شده است که مهندس آرمان خالقی ادعای مطرحشده درباره دریافت ۳۰۰میلیون تومان برای اخذ تندیس در رویداد سازمان مدیریت صنعتی را تأیید کرده است، در حالی که وی در مصاحبه خود تأکید داشت: «تا جایی که اطلاع دارم، این رویداد یکی از سالمترین رویدادهای کشور است و گزارشی مبنی بر تندیسفروشی در این رویداد به ما نرسیده است. این رتبهبندیها بر اساس شاخصهای مشخص انجام میشود و اگر اتهامی در این زمینه مطرح است، سازمان مدیریت صنعتی باید شفافسازی کند.» بنابراین طرح موضوع در ابتدا توسط خبرنگار صورت گرفته و متعاقباً توضیحات آقای خالقی در جهت روشنسازی مسائل اینچنینی بوده است و هیچ تأییدی مبنی بر اینکه در سازمان مذکور تندیس فروشی صورت گرفته باشد، نشده است.
هزینههای رویدادها و نحوه تأمین آنها
آقای خالقی در مصاحبه خود توضیح دادند: «هر رویدادی هزینههایی دارد و رویدادهایی که به صورت استاندارد، شفاف و سالم برگزار میشوند، برای پرداخت هزینههای برگزاری، دبیرخانه، تبلیغات، روابط عمومی، سالن و پذیرایی و نظایر آن ناچار به تأمین مالی هستند.
اما این مبالغ معمولاً پس از اعلام نتایج عموماً به طور داوطلبانه از برگزیدگان دریافت میشود. در این فرایند، افراد ابتدا تنها هزینه محدودی بابت ثبتنام پرداخت میکنند و در صورتی که برگزیده شوند، به عنوان حامی، بخشی از هزینههای رویداد را تأمین میکنند.» این در حالی است که در متن منتشر شده، این موضوع به درستی منعکس نشده و مفهوم آن تغییر یافته است. در حالی که در مصاحبه آقای خالقی تأکید شده بود برخی رویدادها در ابتدا مبلغ قابلتوجهی از شرکتکنندگان درخواست میکنند تا به آنها عنوان «برتر» داده شود، اما این موضوع ارتباطی به سازمان مدیریت صنعتی ندارد. این بخش از سخنان به نحوی در متن خبر تنظیم شده که به اشتباه به سازمان مدیریت صنعتی نسبت داده شده است.
شفافسازی درباره پیگیریهای نظارتی
در خبر منتشر شده، اینگونه القا شده که مهندس خالقی درخواست بررسی و ورود بازرسی وزارت صمت را به موضوع خبرنگار مطرح کرده است، در حالی که وی صرفاً در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر راهکار رسیدگی به تخلفات احتمالی به صورت عام عنوان کردند: «در صورت وجود هرگونه تخلف، افراد و شرکتهای شاکی باید به بازرسی وزارت صمت مراجعه کنند. اگر درباره سازمان مدیریت صنعتی شکایتی وجود دارد، این سازمان باید برای رفع ابهامات شفافسازی کند.» این سخنان در پاسخ به طرح موضوع خبرنگار بیان شده، اما در متن خبر به گونهای تنظیم شده که گویی این ادعاها از ابتدا از سوی آقای خالقی مطرح شده است که چنین چیزی صحت ندارد و رویکرد ایشان در کل روند مصاحبه شفافسازی جهت حصول نتیجه درست از سوی خبرنگار مصاحبهکننده بوده است که گویی مراد حاصل نشده و ایشان مفهوم را به طور معکوس دریافت کردهاند.
پاسخ «جوان»
گزارش روزنامه «جوان» مستند به اطلاعات دقیق بود و خانه صمت حق ندارد و در مقامی هم نیست که نسبت به آن شبهه ایجاد کند. اگر اطلاعاتی دال بر نقش نداشتن پول در انتخاب شرکتها به عنوان «۱۰۰ شرکت برتر» دارد، میتواند آن را در اختیار روزنامه قرار دهد.