هفتمین نشست کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به منظور بررسی آلودگی هوای کلانشهر تهران عصر امروز -چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳- با حضور محمدجعفر قائمپناه معاون اجرایی رئیسجمهور و شینا انصاری معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست برگزار شد.
محمدجعفر قائمپناه معاون اجرایی رئیسجمهور در این جلسه گفت: سیاست کاری دولت چهاردهم این است که بخش اعظمی از ناوگان خودروهای عمومی برقی شده و طبق صحبتهای رئیس جمهور، باید توسعه نیروگاههای انرژی خورشیدی به اجرا در بیاید. همچنین لازم است زمینه فرهنگسازی استفاده از خودرو برقی فراهم شود.
وی افزود: در زمینه برقی کردن خودروها و موتورسیکلتها تصمیم برآن شد تا سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانههای نیرو، صمت، نفت و سایر دستگاههای اجرایی کارگروهی تشکیل داده تا کارهای کارشناسی و تخصصی در این زمینه صورت بگیرد.
معاون اجرایی رئیسجمهور تصریح کرد: همچنین در دولت چهاردهم تلاش میکنیم تامین برق را از محل سوختهای فسیلی خارج کرده و به سمت سولار برویم. اگر سولار انجام شود هوای پاک را خواهیم داشت.
قائمپناه افزود: امیدواریم با قول مساعدی که وزارت نفت داد در سال جدید، مازوت نسوزانیم و هوای پاک داشته باشیم؛ لذا همه دستگاههای اجرایی باید دست به دست هم داده تا مصرف سوختهای فسیلی کاهش یابد.
۶۱ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به عوامل متحرک است
معاون اجرایی رئیسجمهور گفت: بیش از ۶۱ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به عوامل متحرک مثل کامیون، سواری و موتور سیکلت است.
وی اظهار داشت: سیاست دولت این است خودورها برقی شود. همچنین یکی دیگر از سیاستهای دولت این است که برق را از حالت فسیلی خارج کنیم و به سمت خورشیدی برویم. اگر بخش خورشیدی تقویت بشود در سالهای بعد مازوت نمیسوزانیم و تمام تلاشمان این است که از سوختهای فسیلی استفاده نکنیم.
قائمپناه افزود: تلاش میکنیم سیستم عمومی را به سمت برقیسازی ببریم. بخش عمدهای از مشکلات آلودگی هوای تهران و در واقع بیش از ۶۱ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به عوامل متحرک مثل کامیون، سواری و موتور سیکلت است که ۱۰ درصد مربوط به موتور سیکلت، حدود ۱۴ درصد مربوط به سواریها و ۱۶ درصد مربوط به کامیون است.
وی ادامه داد: تعداد زیادی اتومبیل فرسوده در تهران داریم، از ۲۲ میلیون اتومبیل فرسوده حدود ۵۳ درصد مربوط به تهران میشود و امیدواریم بتوانیم با برقی سازی سیستم حمل و نقل عمومی و همینطور جایگزینی اتومبیلهای سواری مناسب، قدم مثبتی را برای رفع آلودگی تهران برداریم.
معاون رئیسجمهور افزود: موضوع برقیسازی اتوبوسهای شهری را دنبال میکنیم، در وزارت نفت قرار شد که تا ماه آینده با همکاری بقیه دستگاههای اجرایی به شکلی برقیسازی موتور سیکلتها را شروع کنند. زیرساختش را آماده میکنیم. شارژرهای شرکتهای داخلی تولید داخل دارد و امیدواریم که در آینده نه چندان دور این شارژرهای سریع که حدود ۴۰ دقیقه بیشتر زمان نمیبرد در مراکز عمومی مستقر شود، و برای بخش خانگی هم شارژرهای خانگی را توسعه میدهیم.
قائمپناه تصریح کرد: بحث وام برای تعویض تاکسیها هم دنبال میشود و با کمک دولت به تعداد زیادی تاکسی وام تعلق میگیرد تا به سمت برقی سازی تاکسیهای تهران پیش برویم.
دستگاههای اجرایی تکالیف خود را در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده انجام دهند
همچنین معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: امروز هفتمین نشست کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا را در دولت چهاردهم برگزار کردیم. در ۶ جلسه گذشته موضوعات مرتبط با قانون هوای پاک، آلودگی کلانشهرهای اهواز، اراک، اصفهان، مشهد و راهکارهای رفع چالشها مورد بررسی قرار گرفت و امروز وضعیت آلودگی کلانشهر تهران بررسی شد.
شینا انصاری تصریح کرد: در بررسی کلانشهر تهران، بحث انتشار آلایندهها از سوی منابع متحرک از جمله تاکسی، ناوگان حمل و نقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده پیگیری میشود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از محورهای قانون هوای پاک، بحث اسقاط خودروهای فرسوده است که اسقاط خودرو خیلی کم صورت گرفته است. طبق آمار ارائه شده، ۲۴ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم که موضوع آلودگی هوا و ناترازی انرژی را تشدید میکند.
انصاری تصریح کرد: بنابراین لازم است برای کنترل آلودگی هوا در بخش منابع متحرک به ویژه در کلانشهرهای تهران و مشهد، موضوع اسقاط خودرو را پیگیری کنیم. دستگاههای اجرایی از جمله وزارت صمت، نیرو، نفت، سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارند در این زمینه تکالیف خود را انجام دهند.
همچنین در این جلسه نمایندگان دستگاههای اجرایی گزارشهای تخصصی خود را در زمینه میزان انتشار آلایندهها توسط منابع متحرک در کلانشهر تهران ارائه کردند.
منبع: سازمان حفاظت محیط زیست