شناسهٔ خبر: 71216224 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سید عباس صالحی:

مسئله اصلی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، درک هویت ملی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئله اصلی امروز ما در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، درک نسبت و هویت ملی و تولید بازی‌های بومی است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت انسانی و معرفتی در کشور داریم و بازی‌های رایانه‌ای نقش مهمی در شکل‌گیری این هویت ایفا می‌کنند.

صاحب‌خبر -
ارسالی**** مسئله اصلی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، درک هویت ملی و تولید بازی‌های بومی استبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اهدای جایزه غزال زرین دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر، عصر چهارشنبه 17 بهمن ماه با حضور محمدمهدی احمدی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدامین حاجی‌هاشمی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر جشنواره در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
محمدمهدی احمدی، پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر قرائت کرد.
 
متن این پیام به این شرح است؛
 
صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دهه اخیر به عنوان بستری نوظهور در عرصه اقتصاد فرهنگ سر برآورده است و کشورها می‌کوشند در رقابتی نانوشته، بهره‌مندی بیشتری از این فرصت داشته باشند. در جهان امروز، استقبال عمومی از یک بازی در جامعه، صرفاً انتخاب جمعی یک کالای سرگرمی نیست، بلکه بازتابی از نگرش فرهنگی آن جامعه است. از این رو، بازی‌های رایانه‌ای محصولاتی بسیار مناسب برای تحلیل پدیدارشناختی به شمار می‌آیند. اگر رسانه‌های دیگر همچون کتاب، سینما و موسیقی سبک زندگی امروز جامعه را نشان می‌دهند، بازی‌های رایانه‌ای سبک زندگی نسل آینده را پیش‌بینی می‌کنند. نتایج پیمایش‌های مصرف بازی‌های دیجیتال که در سال‌های اخیر انجام شده، به روشنی شتاب تغییرات نسلی را در جامعه ما نشان می‌دهد.
 
در این میان، مؤلفه‌هایی همچون فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ کهن ایران، در کنار ظرفیت بالای نسل جوان، مهم‌ترین مزیت‌های راهبردی ما به شمار می‌آیند. بازی‌های رایانه‌ای این ظرفیت را دارند که تبلوری از جهان فرهنگی ایرانی در برابر فرهنگ جهانیِ عمدتاً غربی باشند. از سوی دیگر، بازی ابزار دیپلماسی فرهنگی و تراوش خرد فرهنگ‌ها در جهان است. صنعت بازی ذاتاً جوان‌پسند و جوان‌گراست و ما باید بیش از هر زمان دیگر، نسل جوان را به عنوان سرمایه‌های بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم که جوانان ما می‌توانند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کنند. از این منظر، برگزاری جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند بسترساز ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه باشد.
 
مسئله اصلی امروز ما در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، درک نسبت و هویت ملی و تولید بازی‌های بومی است. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت انسانی و معرفتی در کشور داریم و بازی‌های رایانه‌ای نقش مهمی در شکل‌گیری این هویت، از رهگذر معرفی اسطوره‌های ملی و دینی و بازخوانی تحولات تاریخی، ایفا می‌کنند. مؤلفه‌هایی همچون کنشگری مردم، موازنه مصرف فرهنگی به نفع محصولات ایرانی، توجه به زیست‌بوم اقتصاد فرهنگ و کنشگری فناوری هوش مصنوعی در تولیدات فرهنگی، به عنوان کلان‌برنامه‌های اولویت‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم تعیین شده‌اند و همه این مؤلفه‌ها یکجا در صنعت بازی‌های رایانه‌ای امکان حضور و بروز دارند.
 
وظیفه دولت در قبال این صنعت آن است که خلأهای سیاست‌گذاری را شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کند. همچنین حمایت از بازی‌های رایانه‌ای بومی برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی، توجه به حوزه‌های پژوهشی و آموزشی، بهبود فضای کسب‌وکار، پشتیبانی‌های زیرساختی، توجه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، تدوین شیوه‌های عدالت‌محور، حمایت شفاف و دقیق و به‌طور کلی صیانت از بازار، مهم‌ترین وظایف دولت در این زمینه هستند. ما می‌کوشیم در حد توان بر این تکالیف جامه عمل بپوشانیم.
 
دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر از این جهت اعتبار دارد که هم می‌تواند دریچه‌ای برای معرفی بازی‌سازان و فعالان صنعت بازی باشد و هم جریان‌های یک‌ساله صنعت را بازتاب دهد. تلاش و همت تمامی فعالان در این جشنواره را ارج می‌نهم و توفیق همراهان این رویداد بزرگ را در قامت جشن‌های فاخر فجر انقلاب اسلامی، از درگاه خداوند متعال خواستارم.
انتهای پیام