شناسهٔ خبر: 71215723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر جشنواره در مراسم تقدیر از برگزیدگان:

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر فرصتی برای توسعه کسب‌وکار بازی‌سازان است

تهران - ایرنا - دبیر دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر، در مراسم قدردانی از برگزیدگان این جشنواره گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، برای ایجاد یک فضای تخصصی و کسب‌وکاری در این رویداد تلاش کرده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، محمدامین حاجی‌هاشمی، دبیر دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر، در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره درباره روند برگزاری این رویداد و اهداف آن توضیح داد. وی با اشاره به چالش‌های پس از دوران کرونا اظهار داشت: در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تلاش کردیم که پس از دوره کرونا، فضای تخصصی و کسب‌وکاری ایجاد کنیم. پیش‌تر، در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ رویدادهایی با این هدف برگزار شد، اما بعد از آن ادامه پیدا نکرد. امسال احساس کردیم که می‌توانیم دوباره این فضا را در خلال جشنواره احیا کنیم و یک رویداد کسب‌وکاری رقم بزنیم.

وی درباره تعداد آثار و شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال گفت: در بخش رقابتی، ۲۲۸ اثر به جشنواره ارسال شد که بخش عمده آن‌ها مربوط به بازی‌های موبایلی بود. همچنین در بخش‌های جدی و نمایشگاهی، بیش از ۵۰ شرکت حضور داشتند. اگر تیم‌های ثبت‌نام‌شده را هم در نظر بگیریم، تعداد مشارکت‌کنندگان بسیار بیشتر از این عدد خواهد بود.

حاجی‌هاشمی درباره اهمیت ایجاد بستری برای تعامل بازی‌سازان افزود: ما در جشنواره تلاش کردیم یک پلتفرم ثبت‌نام و معرفی ایجاد کنیم تا بازی‌سازان بتوانند جلسات خود را به‌صورت هدفمند تنظیم کنند و از فرصت‌های موجود بهره ببرند. در کنار بخش‌های رقابتی و نمایشگاهی، حدود ۳۰ استاد و متخصص در کارگاه‌ها حضور داشتند تا بازی‌سازان بتوانند بیشترین بهره را از این رویداد ببرند.

وی به حضور مهمانان خارجی و فرصت‌های بین‌المللی جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: حتی به‌صورت آزمایشی جلسات کسب‌وکاری با متخصصانی از کشورهای مختلف برگزار کردیم. برخی از شرکت‌کنندگان درخواست جلسات اختصاصی داشتند که این امکان را برایشان فراهم کردیم. این فرآیند شامل ارتباط‌گیری، متقاعدسازی طرفین و در نهایت برگزاری جلسات بود.

حاجی‌هاشمی از تیم برگزارکننده و همکاران خود تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر بتواند در سال‌های آینده نیز به رونق صنعت بازی‌سازی در ایران کمک کند و به‌عنوان بستری برای توسعه ارتباطات و سرمایه‌گذاری در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

محمدمهدی احمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس حوزه وزارتی نیز پس از  قرائت پیام سیدعباس صالحی بیان کرد: صنعت بازی دو اثر مهم در فرهنگ‌ و سرمایه‌گذاری دارد. در حوزه فرهنگ بازی در شکل گیری سبک زندگی نسل جوان‌ موثر است. بازی در مقاطع سنی مختلف مخاطب دارد و از زمانی که شخصیت یک‌ نفر در حال شکل گیری است، تا زمانی که شخصیت در حل تکمیل است می‌تواند الگوی خوبی از طریق این تکنولوژی منتقل کند.

وی افزود: انسان فطرتا اجتماعی است و لازمه اجتماعی بودن الگوپذیری است و این صنعت در ارائه الگویی که بتواند زندگی متعالی رشد یافته برای این نسل ایجاد کند، اثرگذار است. در بخش سرمایه‌گذاری مشکل این است که متاسفانه ما مسئولین هنوز اشراف کاملی به مزیت، ظرفیت و تاثیرگذاری این تکنولوژی در شکل‌گیری یک زندگی‌ متعالی و در اصلاح فرهنگ عمومی نداریم. بخش قابل توجهی از افکار عمومی هم معرفت به این ظرفیت دارند اما بخشی هم به دلیل عدم تبلیغات جامع، شناخت کامل ندارند و این آفت بزرگی است و هم وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم وظیفه فعالان صنعت بازی است که با هماهنگی این ظرفیت برای سیاست گذاران نظام تبیین شود تا بتوانیم در مسائل از این صنعت به نحو منطقی استفاده کنیم.

 در رویداد سکوی پرش غزال که با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، داورانی از جمله محمدمهدی بهفرراد از استودیو مدریک، علی نادعلیزاده از استودیو تاد، محمدرضا پژوهنده مدیر سرمایه‌گذاری صندوق گیلان، محمدرضا قبادی مدیر استودیو اینستایل، مصطفی کیوانیان مدیر استودیو آنو، علیرضا فراهانی دبیر سکوی پرش غزال و جعفری مدیر استودیو نارین گیم در این رویداد داوری کردند.

در این بخش، تیم باباردو برای بازی تسخیرگران توانست دو میلیارد تومان سرمایه قطعی از سوی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، صندوق گیلان و صد استارتاپ جذب کند.

تیم ارتباطات دیاکو نیز دیگر تیم بازی‌سازی بود که برای بازی چیلکس توانست دو میلیارد تومان از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، صندوق گیلان و صد استارتاپ جذب سرمایه قطعی داشته باشد. همچنین بازی حفره نیز توانست یک میلیارد تومان سرمایه قطعی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و صد استارتاپ جذب سرمایه کند.

علاوه بر این نیز، در صورتی که تیم میدوپیا با بازی عشق سرعت، شرکت پیشرو فناور آیرین با بازی شورش پادشاهی‌ها، تیم رایانه‌نگار آینده با بازی اوژن، تیم سبزنویسان با بازی شادوپیا و فیکولند در جلسه بررسی موشکافانه با سرمایه‌گذاران مختلف گفت‌وگو داشته باشند و آنان را متقاعد کنند، می‌توانند جذب سرمایه داشته باشند.

یکی از بخش‌های اهدای جوایز جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر اجرای موسیقی تعدادی از بازی‌های ایرانی و خارجی توسط ارکستر موسیقی به رهبری مهرداد اسماعیل‌پور از آهنگسازان سرشناس بود.
مجید افشاری نیز به اجرای استندآپ کمدی پرداخت.
این جشنواره به دبیری محمدامین حاجی هاشمی، پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه با کنفرانس‌های چهره‌های صنعت بازی‌سازی و بخش نمایشگاه جشنواره به کار خود پایان می‌دهد.