شناسهٔ خبر: 71215577 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

در نشست سینماگران با رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی مطرح شد

پوران درخشنده: اولین زن کارگردان پس از انقلاب هستم/ تمجید اژه‌ای از شعری که شریفی‌نیا خواند

مجید کریمی: ما همچنان بعد از گذشت چهل‌واندی از انقلاب اسلامی نتوانسته‌ایم تکلیف حکمرانی هنر را در کشور معلوم کنیم و این‌که اساسا هنر را برای چه می‌خواهیم و جایگاه هنرمند چیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ در نشست صمیمی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران با حجت‌الاسلام پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سینماگران بی‌پرده از راهکارها و خواسته‌هایشان گفتند. بخش‌هایی از گفته‌های برخی از آن‌ها را در پی می‌خوانید:

تهیه‌کنندگان آدم‌هایی ویژه‌اند

حجت‌الله ایوبی، رئیس اسبق سازمان سینمایی: تهیه‌کنندگان در ایران به گونه‌ای بین سینما و دولت ایستاده‌اند. کسانی که در این ماجرا مقاومت می‌کنند، می‌ایستند و به این‌جا و این سنین می‌رسند آدم‌هایی ویژه‌اند. تهیه‌کنندگان بسیار ویژه‌اند.

از تاریخ شفاهی استقبال می‌کنیم

سید ضیاء هاشمی، رئیس جامعه صنعتی تهیه‌کنندگان سینمای ایران: ما از تاریخ شفاهی استقبال می‌کنیم، تاریخ شفاهی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سال‌هاست دارد در تمام دنیا انجام می‌شود و علمی است.

تکلیف حکمرانی هنر در کشور معلوم نیست

مجید کریمی، تهیه‌کننده سینما: یکی از اتفاقاتی که به هر حال در مورد سینما همچنان متاسفانه جاری است، روابط بین دولت و اصحاب فرهنگ و هنر است. ما همچنان بعد از گذشت چهل‌واندی از انقلاب اسلامی نتوانسته‌ایم تکلیف حکمرانی هنر را در کشور معلوم کنیم و این‌که اساسا هنر را برای چه می‌خواهیم و جایگاه هنرمند چیست.

به ما اعتماد ندارند

پوران درخشنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما: پانزده فیلم سینمایی ساخته‌ام و شاید اولین زنی بودم که بعد از انقلاب کارگردانی سینما را انجام دادم. یک جایی انگار به ما اعتماد ندارند... یک جایی که مثلا من فکر می‌کنم در جامعه یک معضل و آسیبی آن‌چنان عمیق شده که به یک دمل چرکی بزرگ تبدیل شده و حالا واقعا خانواده باید با آن روبه‌رو شود. همه تهیه‌کنندگانی که این‌جا هستند، تمام مدت می‌کوشند که کاری ساخته، حرفی زده، و با جامعه ارتباط برقرار شود. یعنی به گونه‌ای معضلات جامعه دیده شود.

به بهانه سینما به تاریخ انقلاب اسلامی بپردازید

مسعود اطیابی کارگردان و تهیه‌کننده سینما: به نظر می‌رسد که سینما برای اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، بخش مهمی است. بد نیست که شما در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بهانه سینما به تاریخ انقلاب اسلامی بپردازید؛ از لحظه‌ای که امام وارد بهشت‌زهرا می‌شود و می‌گوید ما با سینما مخالف نیستیم و سینما یک پوست‌اندازی می‌کند به این سو... حتما در این دوره اشکالاتی هم وجود دارد، بسیاری ممنوع‌الکار می‌شوند، بسیاری می‌گذارند می‌روند که می‌توانستند نروند. این‌ها حتی می‌تواند در این تاریخ ذکر شود.

فیلم‌هایی با موضوع انقلاب حاصل دسترنج مدیران فرهنگی نبوده

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده سینما: مرکز اسناد انقلاب اسلامی همان‌گونه که از اسمش پیداست به هر حال اسنادی را مربوط به انقلاب که قطعا بخشی از آن نیز مربوط به قبل از انقلاب است جمع‌آوری می‌کند. آثاری در سینما با موضوع انقلاب، استراتژیک، دفاع مقدس ساخته شده که متاسفانه هیچ موقع اصطلاحا حاصل دسترنج مدیران فرهنگی نبوده است. یعنی هیچ‌وقت مطالبه آنان نبوده بلکه مطالبه همکاران ما بوده که رفته‌اند دمِ اتاق این مدیر و آن مدیر این‌قدر نشسته و رفته و آمده‌اند تا مثلا بتوانند یک فیلمی را با موضوع انقلاب، جنگ یا موضوعات دیگر اجتماعی به تولید برسانند. در صورتی که واقعیت این است که این باید برعکس باشد.

مستندهای «من و تو» در جامعه ما ری‌برند شد

سجاد نوروزی، تهیه‌کننده سینما: شما ببینید دو سه مستند فاجعه‌بار از لحاظ فنی که در [شبکه] «من و تو» تولید شد و حاصل یک سرقت امنیتی از آرشیو صدا و سیما بود، در جامعه ما ری‌برند شد! آن هم درباره سلسله‌ای که در دوران زمام‌داری‌اش مرتکب کودتا، قتل و جنایت شده و از لیبرال و کمونیست تا روحانیت سنتی و ادیب و شاعر مخالفش بوده و بین گروه‌های مرجع یک موافق نداشته است!

شعری خواندم که آقای اژه‌ای گفت از هزار منبر ما بهتر است

محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر و تهیه‌کننده سینما: من در برنامه آقای رامبد جوان، یک شعر خواندم، آقای اژه‌ای به من زنگ زد گفت آقای شریفی‌نیا این شعر شما به اندازه بیش از هزار منبر ما ارزش داشت. [شعر] در مورد زندگی [بود]، زندگی چیست؟ چرا می‌آییم بعد از این چند صبا «به کجا باید رفت/ به چه‌سان باید رفت/ با کدامین توشه به سفر باید رفت».

۲۵۹