به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر، گفت:برنامه های اصلی سازمان بهزیستی در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابان را می توان در سه زمینه، کاهش آسیب های ناشی از کار (توسط مراکز حمایتی آموزشی _روزانه)، توانمندسازی خانواده و حذف کار کودک( توسط مراکز حمایتی_ آموزشی) و مراقبت شبانه روزی موقت کودکان کار فاقد سرپرست موثر (توسط مراکز نگهداری شبانه روزی) دسته بندی کرد.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:سازمان بهزیستی ۹۰ مرکز در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابان دارد که ۳۶ مرکز نگهداری شبانه روزی و ۵۴ مرکز، حمایت آموزشی روزانه هستند. بر اساس آمار در شش ماهه نخست سال جاری هشت هزار و ۸۰۸ کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی در سطح کشور هستند.همچنین در این بازه زمانی سه هزار و ۷۲۰ کودک تحت پوشش بهزیستی استان تهران هستند که ۱۴ درصد ایرانی و ۸۶ درصد این کودکان از اتباع بیگانه هستند.
اصلاح شاخص ارزیابی سازمان بهزیستی از میزان پذیرش کودکان به میزان خروج از چرخه کار
وی گفت:برنامه حذف تدریجی کار کودکان و پیگیری و نظارت بر پایداری وضعیت عدم اشتغال کودک از سیاست های این سازمان است که از سال جاری به صورت جدی پیگیری خواهد شد و گزارش های آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
همچنین شاخص ارزیابی بهزیستی در حوزه حمایت از کودکان کار و خیابان، از میزان پذیرش به میزان خروج از چرخه کار؛ اصلاح شده است. بر همین اساس در سال گذشته ۱۳۵۰ کودک یعنی ده درصد از جامعه هدف سازمان با اقدامات حمایتی صورت گرفته از چرخه کار خارج شده اند.همچنین در شش ماهه نخست سال جاری این میزان ۸۲۰ کودک بوده است.
بالغ بر ۹۵ درصد از کودکان کار و خیابان دارای خانواده هستند
رئیس سازمان بهزیستی گفت:بر اساس گزارش های استانی؛ فقر خانواده، اعتیاد والدین و خشونت خانگی سه تجربه رایج در خانواده های این کودکان است.بنابراین پرداختن به مشکلات بهداشت روان کودکان و خانواده ها از سرفصل های ارائه خدمات در این حوزه است و بر همین اساس در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۳۲ هزار و۷۳۰ ساعت_نفر خدمات مشاوره فردی و گروهی در مراکز کودکان کار و خیابانی ارائه شد.
وی افزود:با توجه به اهمیت تحصیل در بهبود وضعیت کودکان، یکی از برنامه های جاری و مورد تاکید سازمان در مراکز، پیگیری امور تحصیل کودکان شامل نظارت بر ثبت نام در مدرسه، پرداخت هزینه های تحصیلی و برگزاری کلاس های تقویتی است. در سال جاری با وجود مشکلات جدی در حوزه ثبت نام اتباع، با پیگیری سازمان بهزیستی و رفع موانع، بیش از ۲۷ هزار نفر از این کودکان در مدارس ثبت نام شده اند. همچنین برای بیش از ۶ هزار کودک، کمک هزینه تحصیلی پرداخت شده و ۳۶ هزار و۴۰۰ نفر-ساعت کلاس برگزار شده است.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه، ۸۴ درصد از کودکان تحت پوشش مراکز کودکان کار و خیابانی در حال تحصیل هستند، گفت:۱۶ در صد باقی مانده که از تحصیل نیز باز مانده اند، از میان اتباع غیرایرانی هستند.
وی گفت:همچنین در سال جاری ۲۴ هزار و ۳۷۸ نفر روز برنامه تفریحی یا کلاس های تفریحی برای این کودکان تامین شده است. همچنین برای اولین بار۱۵۰ کودک در اردوی متمرکز که توسط بهزیستی برگزار شد، شرکت کردند
حمایت های بهداشتی و درمانی از کودکان کار و خیابان
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:در سال جاری در حوزه بهداشت و درمان برای چهار هزار نفر خدمات مختلف بهداشتی و تامین درمانی تامین شده و بیش از دو میلیارد تومان هزینه درمان برای کودکان یا خانواده ها پرداخت شده است که این علاوه بر خدمات غربالگری پزشکی و درمانی تامین شده با حمایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج است.
وی افزود:همچنین بیش از۲۸ هزار بسته غذایی و وعده غذای گرم برای کودکان و خانواده آن تامین شده است و ۷۰ میلیارد اعتبار به حوزه کودکان کار و خیابانی از محل اعتبارات سازمان اختصاص یافته است.
توجه به نکات اساسی در ساماندهی کودکان کار و خیابان
رییس سازمان بهزیستی کشور با توجه به اهمیت توجه به برخی نکات در ساماندهی کودکان کار و خیابان، گفت:بایستی فرهنگ سازی مناسب در زمینه کمک یا خرید از کودکان در میان اقشار مختلف جامعه صورت بگیرد و مردم ما باید بدانند که کمک به کودکان خیابانی به نحو مستقیم و در موقعیت خیابان حضور کودکان در خیابان و آسیب پذیری بیشتر این عزیزان را تداوم و استمرار می بخشد،همچنین فرهنگ فعلی و حاکم بر جامعه بهترین و منسجم ترین اقدامات را نیز کم اثر می سازد.
وی افزود: بخش قابل توجهی از کودکان کار و خیابان به ویژه در شهرهای بزرگ کودکان اتباع هستند و مهم ترین چالش ما در حوزه اتباع نیز نامشخص بودن هویت این افراد و به تبع آن فقدان آمار دقیق از وضعیت کودکان اتباع و خانواده ایشان است که این مانع منجر به محرومیت این گروه از کودکان از حقوق اساسی خود از جمله تحصیل درمان و حمایت اجتماعی می شود. این درحالی است که تحصیل علاوه بر اینکه از حقوق اصلی کودک است حضور در مدرسه خود عاملی برای کاهش ساعات کار کودکان و راهی برای مبارزه با کار کودک است، لذا تعیین تکلیف هویت فردی و مکانی خانواده های اتباع باید مشخص شود این موضوع نیز بیشتر در حیطه سازمان وزارت کشور و دیگر دستگاه ها و نهادهای مربوط است.
دکتر حسینی اظهار امیدواری کرد با شروع برنامه هفتم توسعه و تحقق حکم برنامه در این زمینه این مشکل نیز برطرف شود.
توانمند سازی خانواده؛ موثرترین راه حذف پایدار کار کودکان
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:تحقیقات در کشورهای دیگر و تجربه کاری ما در چند دهه گذشته نشان داده است که موثر ترین راه جهت حذف پایدار کار کودکان توانمندسازی خانواده ایشان است از این رو ما در الگو و برنامه ای که طراحی می کنیم حتما بایستی کودک را در بستر خانواده ببینیم و این موضوع م جزو سیاست های سازمان بهزیستی است.
وی افزود:متاسفانه در تهران شیوع کار خیابانی در میان دختران نیز بالاست و حدود22 درصد است. البته باید توجه داشت که اطلاعات دقیقی از وضعیت کار خانگی که محیط کاری غالب برای دختران است، در دسترس نیست.
دکتر حسینی یکی از بدترین اشکال کار کودکان را زباله گردی دانست و گفت: ابعاد این پدیده نیز مکشوف است و همه می دانیم آنچه پیمانکاران بازیافت را در امر سؤاستفاده از کودکان اتباع گستاخ و بی ملاحظه می کند ضعف نظارت است لذا زمانی که ما برنامه اقدام برای حمایت و فعالیت های این چنینی می نویسیم بایستی حواسمان به اقدامات نظارتی نیز باشد.
وی افزود:البته از سال گذشته در این حوزه اقدامات خوبی توسط دادستان محترم در تهران انجام شده است که نیازمند تداوم تقویت است. همچنین برنامه ما باید ضمانت اجرا نیز داشته باشد البته باید مراقبت شود که سنگینی بار روی دوش یک یا دو سازمان صرف نباشد و هر دستگاهی به سهم خودش باید مسئولیت پذیر و پاسخ گوی وظایف و تکالیفش در قبال کودکان باشد.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:طبق ماده چهار قانون قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ در زمینه حمایت اطفال و نوجوانان ایفای نقش می کنند. اما در قانون نام ۱۰دستگاه از جمله دادگستری، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها و اقدامات تامین، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، سازمان صداوسیما و شهرداری ذکر شده است؛که راه اندازی مجتمع شوق زندگی نیز در بستر همین ماده قانونی شکل گرفته است.